
Do posledního závodu sezony v Estorilu nastoupil bývalý pilot F1 Giedo van der Garde se ztrátou čtrnácti bodů, po čtyřech hodinách portugalského závodu se ale společně se Simonem Dolanem a Harry Tincknellem stal mistrem ELMS.
V šestém a posledním závodě letošního šampionátu ELMS v Estorilu se dalo získat maximálně 26 bodů a proto do něj nastoupily s nadějí na titul již jen tři posádky. Favoritem byl tým Thiriet TDS (Thiriet, Beche a Hirakawa) s náskokem čtrnácti bodů na Jota-Gibson Racing (Van der Garde, Dolan a Tincknell) a čtyřiadvaceti bodů na outsidery ze stáje SMP (Coletti a Wirth).
Thirietovi, Bechemu a Hirakawovi, kteří již před finále triumfovali v Imole, Red Bull Ringu a Le Castelletu tedy stačilo dojet na třetím místě aby šampionát European Le Mans Series získali. Na bývalé dráze velké ceny Portugalska se jim při tom postavilo dalších devět speciálů třídy LMP2 a osmnáct (!) vozů výborně obsazené třídy LMP3. O vavříny klasifikace GT jelo jen osm vozů.
Bodík za nejrychlejší kolo kvalifikace si nepřipsal ani jeden z uchazečů o titul – nejlepší totiž byl na vlhké trati Francouz Nicolas Lapierre na Dragon-Speed-Orece-Nissan, se kterou vyhrál i poslední závod ELMS ve Spa. Druhý čas zajel Paul Loup Chatin na Ligieru týmu Panis-Barthez a třetí byl Olivier Pla na stejném voze Krohn Racingu. Teprve ve druhé řadě se tedy objevil první z favoritů, Giedo van der Garde. Lídrům šampionátu, TDS se sobota příliš nevydařila. Mathias Beche uklouzl hned za prvního rychlého kola z dráhy a kvalifikoval svou Thiriet-Orecu jen jako sedmý. Ruský BR01 týmu SMP, kde v Estorilu za Leala zaskakoval Vitalij Petrov, směl do čtyřhodinového závodu vyrazit z pátého místa.
Start vyšel pod zataženým nebem a vylidněnými tribunami za teploty 18 stupňů nejlépe Van der Gardemu ve voze týmu Jota. Manévrem „všechno nebo nic“ se prosadil v první zatáčce a usadil se v čele. Lídři šampionátu z týmu Thiriet kontrolovali situaci z pátého místa. Následoval závod plný nehod, strkanic, soubojů a ani oheň v boxech nechyběl. TDS Thiriet ovšem bojoval o titul jen do druhé zastávky v boxech, která měla rozhodnout o celém šampionátu: červený Oreca-Nissan 05 totiž nechtěl znovu naskočit!
Po dvou hodinách, tedy o poločas závodu vypadal svět růžově zvláště pro oranžový Gibson Simona Dolana. V Monaku žijící Brit vedl před Niclasem Joenssonem na Krohn-Ligieru a SMP-BRem Andrease Wirtha, zatímco se na Thirietově Oreca-Nissanu již téměř půl hodiny pracovalo v boxech.
Dolan předal vedoucí vůz 80 minut před koncem závodu mladému Harrymu Tincknellovi a bývalá britská naděje F3 při tom ani neztratila první místo. Druhý byl Stefamo Coletti, který převzal SMP-BR od Wirtha. Zastávka zeleného vozu Jesse Krohna trvala poněkud déle a Olivier Pla proto spadl na třetí pozici. Také Thirietův vůz byl opět na trati, Japonec Hirakawa ovšem měl beznadějnou ztrátu 25 kol.
U Dragon Speedu převzal poslední stint poleman Lapierre a stal se nejrychlejším jezdcem poslední třetiny závodu. Rychle se probojoval na druhou pozici, vedoucího Tincknella ovšem dohnat nedokázal. Majitel stáje G-Drive-Jota, Simon Dolan se tedy mohl společně s bývalým pilotem F1 Giedem van der Gardem a Harry Tincknellem těšit z titulu mistra ELMS roku 2016! Vyhráli shodou okolností jak první, tak i poslední podnik sezony. Ze druhého místa se v Estorilu radovali Lapierre, Hedman a Hanley. O třetí místo se dlouho přetahovali Coletti s Plaem. Jejich souboj skončil pět minut před koncem lehkou nehodou v šikaně, po které mohl ruský BR pokračovat, zatímco Francouz šel do hodin a spokojil se poté se čtvrtou pozicí.
Hodnocení třídy LMP3 vyhráli jezdci Yvana Mullera, Erlacher, Laurent a Cougnaud, mezi vozy GT se prosadil tovární Aston Martin posádky Macdowall, Turner a Howard – vyhrál tím i celkové hodnocení roku slabě obsazené třídy GT.
Celkový výsledek šampionátu ELMS třídy LMP2
1. Van Der Garde/Dolan/Tincknell, G-Drive-Jota-Gibson 103 b.
2. Thiriet/Beche, Thiriet-TDS-Oreca 94 b.
3. Wirth/Coletti, SMP-BR 83 b.