Všechny smlouvy závodníků formule 1 jsou plné intrik a kliček. Letošní sezóna je nabitá jejich prodlužováním či dokonce přesunů k jiným týmům. Pojďme se podívat, jak na tom jsou smlouvy současného startovního pole.
Když smlouvy vyprší, je to pro jezdce nejlepší příležitost hledat nové příležitosti jinde, nebo samy týmy se mohou poohlédnout po jiných jezdcích, které je zaujmou. Zde je přehled smluvních situací všech současných jezdců F1.
Red Bull
Max Verstappen – smlouva do konce roku 2028
Trojnásobný mistr světa podepsal po zisku svého prvního titulu v roce 2021 novou velkou smlouvu a za Red Bull bude závodit minimálně do konce roku 2028.
Předpokládá se, že Verstappen bude díky této smlouvě také nejlépe placeným jezdcem startovního roštu, přičemž ekonomický časopis Forbes předpokládá, že jeho plat v roce 2023 bude, po započtení bonusů, okolo 70 milionů dolarů (v přepočtu 1 596 714 000 korun).
Sergio Pérez – smlouva do konce roku 2026
Sergio Pérez nedávno prodloužil svou smlouvu s Red Bullem o další dva roky. Tudíž s rudými býky bude i po změně pravidel v roce 2026. Přestože některé výkony Péreze nejsou takové, jaké by se od něj očekávali, šéf týmu Christian Horner uvedl, že tato nová smlouva poskytne Red Bullu důležitou „kontinuitu a stabilitu“ do budoucna. Sergio Pérez tvoří jezdeckou dvojici s Maxem Verstappenem již od roku 2021 a Mexičan plnil roli „týmové dvojky“ vždy velmi dobře.
Mercedes
Lewis Hamilton – Mercedes – smlouva do konce roku 2024, Ferrari – víceletá smlouva
O budoucnosti Lewise Hamiltona nebylo po velkou část roku 2023 rozhodnuto, ale nakonec s Mercedesem podepsal novou dvouletou smlouvu a jejich spolupráce měla trvat až do konce sezóny 2025. Ovšem začátkem letošního roku šokoval celý motoristický svět a oznámil, že od sezóny 2025 bude závodit za Ferrari.
V jeho smlouvě s Mercedesem byla aktivována klauzule o přerušení smlouvy, což mu dovolilo podepsat několikaroční smlouvu s italským týmem.
George Russell – smlouva do konce roku 2025
Společně s oznámením Hamiltonovy smlouvy Mercedes potvrdil i George Russella, který v týmu zůstane do konce roku 2025. Tato dvojice je stabilitou Stříbrných šípů několik sezón, ovšem od příštího roku bude mít Russell za úkol se ukázat jako lídr týmu a přivítat nového kolegu.
Ferrari
Charles Leclerc – smlouva neznámá, několikaletý kontrakt
Charles Leclerc podepsal v roce 2019 nejdelší smlouvu, jakou kdy jezdec Ferrari dostal, a hned v prvním roce svého působení u Scuderie ji prodloužil o pět let. Před sezónou 2024 Leclerc podepsal novou smlouvu, která byla uvedena bez přesného data ukončení.
Carlos Sainz – smlouva do konce roku 2024
Carlos Sainz po přesunu z McLarenu do Ferrari v roce 2021 rovněž podepsal víceleté prodloužení své původní smlouvy a Ferrari tak mělo stálou jezdeckou sestavu až doposud.
Po oznámení přechodu Lewise Hamiltona do Ferrari nezbylo na Sainze žádné volné místo a i přestože uvedl, že italský tým je jeho prioritou, bude si muset po skončení této smlouvy hledat nové místo.
McLaren
Lando Norris – smlouva neznámá (minimálně do konce roku 2027)
Lando Norris je součástí McLarenu již několik let. Byl součástí jejich jezdecké akademie před debutem ve formuli 1 v roce 2019. Už odedávna je svému týmu věrný a sám McLaren si ho v roce 2022 zavázal dlouholetou smlouvu, platnou do konce roku 2025.
Ostatní týmy se o britského závodníka taktéž zajímají, ale McLaren si svého pilota pojistil dalším prodloužením. Na jak dlouho je smlouva platná, je však neznámé.
Oscar Piastri – smlouva do konce roku 2026
Vstup Oscara Piastriho do formule 1 byl v celku chaotický. Nejprve bylo prohlášeno, že v sezóně 2023 bude závodit za stáj Alpine, to však australský závodník popřel, jelikož už měl domluvenou smlouvu s McLarenem. Jeho působivá nováčkovská sezóna znamenala, že si ho McLaren pojistil i pro další sezóny a podepsal s ním dlouhodobější smlouvu, která vyprší na konci roku 2026.
Aston Martin
Fernando Alonso – smlouva do konce roku 2026, víceletá smlouva
Fernando Alonso všem vypálil rybník, když na začátku letní přestávky v roce 2023 oznámil, že opouští Alpine a přechází do Aston Martinu. Zpočátku se to zdálo být krokem zpět, ale úvod loňské sezóny se Aston Martinu vydařil a Španěl stál několikrát na pódiu.
Letos svou smlouvu prodloužil a podepsal tak víceletý kontrakt, který je platný minimálně do konce sezóny 2026.
Lance Stroll – délka smlouvy neznámá
Jelikož je Lance Stroll synem majitele týmu Aston Martin, Lawrence Strolla, je jeho smlouva na dobu neurčitou. I přestože není oficiálně potvrzeno, že Kanaďan bude pokračovat s týmem, je jasné, že mu jeho místo zůstává.
Alpine
Pierre Gasly – smlouva do konce roku 2024
Pierre Gasly opustil po několika letech Red Bull a po odchodu Fernanda Alonsa se připojil k Alpinu. Jeho původní smlouva je na dva roky, ovšem obsahuje i opci na sezónu 2025, pokud bude spokojen on i tým se směrem vývoje.
Esteban Ocon – smlouva do konce roku 2024
Esteban Ocon je s Alpinem už pátou sezónu a jeho výkony, které předváděl, když byl ještě Fernando Alonso součástí týmu, přiměly tým s ním v roce 2021 podepsat dlouhodobou smlouvu, která končí na konci tohoto roku.
Francouzský závodník je ale také známý především kolizemi se svými týmovými kolegy. V současné době tvoří týmovou dvojici s další Francouzem, Pierrem Gaslym, tudíž tým je momentálně kompletně francouzský.
Minulý týden bylo však oznámeno, že Ocon nebude v následující sezóně pokračovat s Alpinem, takže uvidíme, kam jeho kroky po této sezóně povedou.
Williams
Alexander Albon – smlouva do konce roku 2026
Alexander Albon byl taktéž několik let součástí Red Bullu či nynějšího VCARBu. Jeho výkony ale tým nepřiměly ho podepsat a Albon se jednu sezónu ocitl i mimo závodní dráhu, kde vykonával roli rezervního pilota. V sezóně 2022 se ale připojil k Williamsu, zde i podepsal novou smlouvu, která je platná minimálně do konce sezóny 2026.
Logan Sargeant – smlouva do konce roku 2024
Logan Sargeant debutoval ve formuli 1 v loňském roce, ovšem nepodával takové výkony jako jeho týmový kolega. Williams se i tak rozhodl ponechat si amerického závodníka. Letošní výkony nejsou taktéž nějak zářné, tudíž bude vůbec otázkou, zda si ho Williams ponechá do konce sezóny.
Sauber
Valtteri Bottas – smlouva do konce roku 2024
Vatteri Bottas odešel na konci roku 2021 z mistrovského Mercedesu a přešel do tehdejší Alfy Romeo (nyní Sauber), kde podepsal víceletou smlouvu. Ta mu ale vyprší na konci letošní sezóny a Fin nemá prozatím potvrzené, že za tým bude závodit i následující rok. Doufá, že v týmu zůstane až do roku 2026, kdy stáj převezme Audi.
Kuan-jü Čou – smlouva do konce roku 2024
Kuan-jü Čou je s týmem Alfa Romeo/Sauber/Stake F1 již třetí sezónu a na konci letošního roku mu taktéž vyprší platnost jeho smlouvy.
Zda si tým ponechá jeho nebo Valtteriho Bottase, na to si budeme muset počkat, ale je jasné, že oba v týmu nezůstanou, jelikož jednu ze sedaček získal Nico Hülkenberg, který bude za Sauber závodit i po příchodu Audi.
Visa Cash App RB
Daniel Ricciardo – smlouva do konce roku 2024
Na konci sezóny 2022 byl Daniel Ricciardo propuštěn z McLarenu a na startovním roštu pro něj nezbyla žádná volná sedačka. Svou pauzu tak trávil jako rezervní pilot Red Bullu a vykonával pro ně různé marketingové věci. V polovině roku 2023 ale nahradil Nycka de Vriese, který v bývalé AlphaTauri nepodával dobré výkony a tým se rozhodl ho nahradit.
Ricciardo podával v AlphaTauri dobré výkony a proto se rozhodli ho podepsat i pro letošní sezónu. Australan by se rád vrátil zpět do Red Bullu, tam jsou ale dveře již zavřené, jelikož rudí býci si i nadále ponechají Sergia Péreze.
Júki Cunoda – smlouva do konce roku 2025
Júki Cunoda je součástí akademie Red Bullu již několik let a za italský tým závodí již čtvrtou sezónu. V loňském roce dokázal podávat lepší výkony než Nyck de Vries, později i než Daniel Ricciardo či Liam Lawson.
Letošní sezóna se mu také daří a týmu přivezl většinu bodů, které momentálně má na svém kontě. Těsně před kvalifikací na VC Kanady VCARB oznámil, že Cunoda bude za tento tým závodit i následující rok.
Haas
Kevin Magnussen – smlouva do konce roku 2024
I Kevin Magnussen měl od formule 1 rok volno. V roce 2021 ho vystřídali mladí závodníci, ale v sezóně 2022 byl zpět na startovním roštu. Při jeho povolání zpět do F1 podepsal u Haasu víceletou smlouvu, která byla prodloužena i na rok 2024.
Nico Hülkenberg – Haas – smlouva do konce roku 2024, Sauber/Audi – víceletá smlouva
Nico Hülkenberg několik sezón nezávodil v královně motorsportu, ovšem v roce 2022 se podobně jako Kevin Magnussen vrátil do Haasu.
S americkým týmem se ale na konci roku rozloučí, jelikož podepsal novou smlouvu se Sauberem, kterého bude součástí i po změně pravidel v roce 2026, kdy do formule 1 vstoupí automobilka Audi.
V jakém roce vyprší smlouva jednotlivých jezdců?
Max Verstappen – 2028
Sergio Pérez – 2026
Lewis Hamilton – 2026 (minimálně)
George Russell – 2025
Charles Leclerc – neznámé
Carlos Sainz – 2024
Lando Norris – neznámé
Oscar Piastri – 2026
Fernando Alonso – 2026
Lance Stroll – neznámé
Pierre Gasly – 2024
Esteban Ocon – 2024
Alex Albon – 2026
Logan Sargeant – 2024
Daniel Ricciardo – 2024
Júki Cunoda – 2025
Valtteri Bottas – 2024
Kuan-jü Čou – 2024
Nico Hülkenberg – 2026 (minimálně)
Kevin Magnussen – 2024