Shakedown před ePrix Mexika: Nová éra je tu!

Shakedown před ePrix Mexika: Nová éra je tu!

O víkendu nás čeká úvodní podnik sezony na okruhu Bratří Rodríguezových v Mexiku. Kromě Jaguaru, který pokračuje s neobměněnou jezdeckou sestavou Sam Bird – Mitch Evans, došlo ve všech týmech ke změnám. Nejenže jezdci měnili svá působiště, nýbrž také stáje navázali nové spolupráce a na startovním roštu jsou hned dva nováčci – Maserati a McLaren – a vrací se ABT, akorát jeho vozy bude pohánět motor Mahindry.

Autódromo Hermanos Rodríguez je pojmenován podle bratrů Ricardovi a Pedrovi Rodríguezových, kteří závodili ve formuli 1. Stroje královny motorsportu se jim však staly osudným.

Vozy formule E závodí na zkrácené verzi okruhu dlouhé 2,628km. Díky dlouhým zatáčkám a svému povrchu je nejen nejrychlejším, nýbrž také díky nadmořské výšce 2250 metrů nad mořem nejvýše položeným okruhem v kalendáři formule E. Pro letošní ročník prošel okruh drobnými kosmetickými úpravami. Novinkou je šikana ze zatáček 9 a 10, kde budou moci při brždění získat více energii. Útočná zóna je situovaná na vnějšku 15. zatáčky a jezdci jí budou moci projet dvakrát.

 

Obrázek

Premiéra pro vozy 3. generace

Nová formule bude dosahovat maximální rychlosti přes 322km/h, přičemž se jedná o nejúčinnější monopost vůbec, jelikož více jak 40% energie, která se spotřebuje v závodě, bude produkováno regenerativním brzděním. Výkon elektromotoru je 350kW, neboli 470 HP s přibližně 95% energetickou výkoností. Unikátem je, že má pohon jak vepředu, tak i vzadu. Zatímco přední část je poháněna 250 kW, tak zadní 350kw.

Pohonné jednotky je možné dobíjet ultravysokorychlostní nabíječkou o 600 kW, což představuje téměř dvojnásobek výkonu těch nejlepších nabíječek na světě  pro běžné uživatele.

Dva premianti a jeden navrátilec mezi týmy a jeden nováček mezi jezdci

Startovní rošt obohatí dva nové týmy, nebo respektive zaujmou místa po Venturi, Mercedesu a Audi. Úplným zelenáčem bude McLaren, který nově rozjel projekt právě i v šampionátu elektrických formulí. Do jeho kokpitu usedne ostřílený mazák René Rast, po jehož boku bude závodit nováček Jake Hudges. Venturi spojilo síly s Maserati. Italská automobilka se vrací do světa motorsportu po 60 letech. Pro letošní sezonu si ponechali Edoarda Mortaru a podepsali s Maximilanem Güntherem.

Do formule E se vrací ABT, avšak nebude se jednat o tradiční spolupráci s Audi. Budou zákaznickým týmem Mahindry, ale titulárním sponzorem se stala automobilka Cupra. Z Envisionu přišel Robin Frijns a z Dragonu Nico Müller. Bude se tak jednat o jedno z nejsilnějších jezdeckých složení v poli.

Penske dalo sbohem Dragonu a navázalo spolupráci s DS, jehož barvy bude hájit Jean-Éric VergneStoffel Vandoorne. U čínského NIO bude pokračovat Dan Ticktum, zatímco v druhém kokpitu Sergio Sétte Camara nahradí Olivera Turveye. Oliver Rowland zůstal s Mahindrou, ale jeho novým týmovým kolegou bude šampion ze sezony 2016/17 Lucas di Grassi. Porsche vedle Pascala Werhleina posadilo Antonio Félixe da Costu. Jakea Dennise doplní v Andretti André Lotterer. 

Nissan osvěžil své jezdecké duo kompletně. Bude ho reprezentovat francouzská dvojice Norman Nato a Sacha Fenestraz. Naopak Jaguar je jediným týmem, který zůstává věrný ověřenému duu Mitch Evans – Sam Bird. Čtvrtou sezonu u Envisionu odstartuje Nick Cassidy, kterého doplní Sébastien Buemi.

Zajímavosti

  • NIO s nejmladším duem, průměrný věk je 24 dní a 45 dní
  • Mahindra naopak bude startovat s nejstarším jezdeckým složením, průměrný věk 34 let a 156 dní
  • Mexiko se stálicí v kalendáři od vzniku šampionátu
  • okruh s 19. zatáčkami je už celkově čtvrtou konfigurací
  • z posledních šesti ePrix stál Sébastien Buemi třikrát na pódiu, což je rekordní počet
  • Buemi, Bird a di Grassi jsou jedinými jezdci, kteří nastoupili do všech úvodních závodů sezony, přičemž všichni alespoň jednou vyhráli
  • poslední tři pole position získal německý závodník
  • polovina z dosavadních polesitterů nedokázali první místo v kvalifikaci přetavit ve vítězství

Kde sledovat

Harmonogram
Pá 13.01. 1. trénink 23:30-00:00 YouTube / Oficiální web
So 14.01. 2. trénink 14:30-15:00 YouTube / Oficiální web
kvalifikace 16:40-17:55 Eurosport player
závod 21:03-22:00 Eurosport 2

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Barbora Goldmannová)
Sdílejte na:
Zavřít