Proč se závodníci formule 1 musí vážit?

Proč se závodníci formule 1 musí vážit?

Určitě jste zaznamenali, že se piloti formule 1 váží. Ať už před nebo po každém tréninku, kvalifikaci či závodě. Proč tomu tak je a co se tím sleduje? To se dozvíte v tomto článku.

Ve formuli 1 se počítá každý gram. Jak můžeme vidět i na letošním zabarvení monopostů, většinu z nich tvoří černá barva karbonu, která je nejlehčí. Vzhledem k tomu, že hmotnost je tak důležitá, mohli bychom si myslet, že čím lehčí závodník je, tím lepší.

Před sezónou 2019 žádná pravidla o minimální hmotnosti pilota nebyla, tudíž pro závodníky s nižší postavou to poskytovalo jistou výhodu.

To se ale změnilo a v roce 2019 byla zavedena minimální hmotnost s hodnotou 80 kilogramů. Tento údaj zahrnuje veškeré bezpečnostní vybavení, jako je kombinéza, rukavice, body, helma a zařízení HANS.

Jelikož tato stanovená hodnota je větší než váha většiny pilotů s vybavením, někteří tak musí používat závaží, aby se na danou hmotnost dostali. Toto závaží je aplikováno v kokpitu a nesmí být umístěno nikde jinde na voze, aby týmy nezískaly výhodu jinde.

Následně je hmotnost závodníka kombinována s hmotností vozu, aby byly splněny minimální hodnoty na obou stranách.

Kontrola hmotnosti na konci každého tréninku, kvalifikace či závodu je pouze formalitou, která zajistí, že stejně jako monoposty, které se také převažují, i pilot dodržuje pravidla.

Dodržování pravidel ale není jediným důvodem vážení pilotů

Dalším důvodem pro vážení jezdce po závodě je i pro jeho zájem, protože díky tomu se zjistí, kolik závodník „shodil“ v průběhu závodu. Na fyzicky náročných tratích, jako je například Singapur, může závodník zhubnout až 3 kilogramy.

Tyto údaje jsou důležité především pro fyzioterapeuty, aby mohli co nejlépe závodníkovi pomoci s rehabilitací, a aby byl dobře připraven na další závod.

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Formuli 1 začala pravidelně sledovat v roce 2020. V únoru 2022 se připojila k redakci SvětFormule.cz a kromě psaní článků se stará i o sociální sítě. Nevěnuje se jen F1, ale i nižším sériím.

Další články autora →