Proč byl McLaren diskvalifikován ze závodu v Las Vegas?

Proč byl McLaren diskvalifikován ze závodu v Las Vegas?

Velká cena Las Vegas probíhala kromě startu poměrně poklidně. Drama se začalo dít až po závodě. Oběma McLarenům bylo naměřeno větší opotřebení podlahové desky než povolují pravidla, a tím pádem následovala diskvalifikace obou vozů.

Závod vyhrál suverénně Max Verstappen, který se tímto výsledkem udržel v boji o titul. Jako další projel cílem Lando Norris a pódium doplnil George Russell. Piastri se svým McLarenem obsadil původně čtvrtou příčku. Několik hodin po závodě se ovšem vše změnilo – oba McLareny byly diskvalifikovány z důvodu nadměrného opotřebení podlahové desky. To dostalo na stupně vítězů Antonelliho, který startoval až z hloubi pole, konkrétně ze sedmnáctého místa.

Zásadněji ale tato skutečnost ovlivnila boj o titul. Z pouze matematické šance Verstappena na titul se stala reálná hrozba pro jezdce stáje z Wokingu. Kdyby se bralo v potaz pořadí, jak jezdci projeli pod šachovnicovou vlajkou, ztrácel by Holanďan dva závody a jeden sprint před koncem sezóny na Norrise 42 bodů. Nyní podle skutečných výsledků závodu je za Britem pouhých 24 bodů a má na kontě stejný počet bodů jako Australan Piastri. Do konce sezóny je ještě k mání 58 bodů, to znamená, že šance na souboj do posledního závodu je vcelku reálná.

Už na konci závodu si mohli diváci všimnout podivné rychlosti Landa Norrise, který v posledních kolech výrazně zpomalil. Nakonec ale kvůli snížení tempa žádnou pozici neztratil, takže než přišlo vyloučení, nemusel tomu nikdo věnovat přílišnou pozornost. Ze začátku to mohlo působit jako nějaký technický problém, poté to vypadalo, že Lando pouze šetří palivo. Nakonec to ale bylo způsobené tím, že boxová zídka konstruktérských šampionů si uvědomovala riziko nadměrného opotřebení desky, jenže při závodě není možnost jakkoliv tuto skutečnost ověřit. Takže bylo Norrisovi přikázáno, aby zvolnil a na konci rovinek sundával nohu z plynu. Na vyhnutí se problému už ale bylo pozdě.

Dokumenty FIA ohledně rozhodnutí o diskvalifikaci prvních dvou jezdců průběžného pořadí letošní sezóny ze závodu v Las Vegas ukazují, jak se jejich tým pokoušel před vyloučením bránit. Jak jste si jistě všimli, skončilo to neúspěšně. Papájoví v naději na mírnější trest uvedli jako polehčující okolnosti, že došlo k dalšímu a neočekávanému poskakování monopostu. Předpisy jsou v tomto ohledu ovšem černobílé a při jejich porušení v této oblasti následuje bezpodmínečná diskvalifikace. Zároveň stojí za zmínku, že zkontrolovány byly všechny vozy, které se umístily v nejlepší desítce, ale pouze McLareny kontrolou neprošly.

Plné znění rozhodnutí komisařů ohledně vyloučení Norrise

„Stewardi vyslechli šéfa, sportovního i technického ředitele McLarenu, ředitele FIA pro monoposty, technického ředitele FIA pro monoposty a technického delegáta FIA.“

„Zadní části kluzné desky vozu číslo 4 byly změřeny a bylo zjištěno, že tloušťka desky je menší než 9 mm, což je minimální stanovená tloušťka v článku 3.5.9 Technických pravidel FIA. Naměřené hodnoty byly: v pravé přední části 8,88 mm a v pravé zadní části 8,93 mm. Měřicím zařízením byl mikrometr Mitutoyo, zakoupený v květnu 2025 a podle specifikací výrobce je přesný na 0,001 mm.“

„Kluzná deska byla přeměřena v přítomnosti komisařů a tří zástupců McLarenu a tato měření potvrdila, že tloušťka desky neodpovídala předpisům. Hodnoty byly dokonce ještě nižší než ty, které původně naměřil technický delegát FIA. Stewardi proto rozhodli, že došlo k porušení technických pravidel. Poté sportovní komisaři vyslechli návrhy na penalizaci,“

„Tým argumentoval, že existují polehčující okolnosti. A to byly: výskyt dalšího a neočekávaného poskakování monopostu při závodě, omezený čas na testování kvůli počasí v první den víkendu a zkrácené tréninky. Dále tým uvedl, že stupeň porušení byl nižší než u předchozích porušení tohoto nařízení v tomto roce.“

„FIA argumentovala, že v regulích ani jako precedens bohužel neexistuje žádné ustanovení pro jiný trest než vyloučení. FIA poznamenala, že pevně zastává názor, že porušení pravidel bylo neúmyslné a nejednalo se o úmyslný pokus o obcházení pravidel.“

„Komisaři si také všímají různých rozhodnutí Mezinárodního odvolacího soudu FIA, která omezují možnost vyhnout se diskvalifikaci při porušení technických předpisů. Tvrzení týmu, že došlo k potenciálně náhodnému poškození, které mohlo vést k pohybu podlahy, což mohlo způsobit další opotřebení, komisaři nepovažují dostatečné na zmírnění trestu.“

„Sportovní komisaři rozhodli, že byl porušen článek 3.5.9 Technických pravidel FIA, a proto musí být aplikován standardní trest v podobě diskvalifikace.“

Pro doplnění: přeměřené rozměry Piastriho podlahové desky byly – pravá strana vpředu 8,96 mm a pravá strana vzadu 8,74 mm.

Seznamte se se slavnými i současnými jezdci formule 1, kteří píší historii tohoto sportu. Jména jako Max Verstappen, Lewis Hamilton, Michael Schumacher, Niki Lauda nebo třeba Emerson Fittipaldi. Objevte profily jezdců, jejich kariéru, statistiky a úspěchy.

👉 Seznam jezdců F1 | Kdo jsou nejúspěšnější jezdci F1 všech dob?

Sdílejte na:
Zavřít

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *