Nová Formule 1 s novými pneumatikami bude v Malajsii čelit dosud nejtěžšímu testu: okruh je proslulý hrubým asfaltem a extrémním počasím, od nesnesitelného horka po monzunové průtrže mračen. Pirelli pro tyto náročné podmínky nominovalo dvě nejtvrdší směsi: tvrdou P Zero Orange a středně tvrdou P Zero White. Evoluce pro letošní rok přinesla zvýšenou odolnost a snížené opotřebení pneumatik, ovšem pro zvýšení atraktivity závodů zachovala stejnou sportovní charakteristiku a výkonnost.
Paul Hembery, šéf motorsportu Pirelli: „Malajsie je teprve druhým závodem pro zbrusu novou řadu pneumatik navržených pro nejnovější generaci monopostů F1 a zároveň je premiérou letošní tvrdé směsi. Středně tvrdá směs se v Melbourne osvědčila, ale Malajsie je ve srovnání s Melbourne něco úplně jiného. Z hladkého asfaltu v Melbourne jdeme na vysoce abrazivní povrch, z relativně chladných podmínek v Albert Parku do mnohem vyšších teplot vzduchu i tratě. To je pochopitelně výzva pro nové vozy stejně jako pro jezdce a nesmíme zapomenout, že jsme stále teprve na začátku poznávacího procesu. Mokré podmínky při kvalifikaci v Austrálii týmům dovolily vyzkoušet letošní přechodné a mokré pneumatiky, tato zkušenost by se v Malajsii mohla opravdu hodit.“
Jean Alesi, konzultant Pirelli: „Malajsie je pro jezdce i pneumatiky jedním z nejtěžších závodů sezóny. Řada zatáček je ale celkem plynulá, takže když udržíte dobrý rytmus, můžete omezit namáhání pneumatik. Jejich největším nepřítelem je v Malajsii teplota. Ještě je třeba odjet pár závodů, abychom viděli plný potenciál každého týmu. To je zajímavá situace. Další věc spojená s Malajsií je silný déšť. Způsob, jakým se mokré pneumatiky vyvinuly od doby, co jsem závodil, je neskutečný: myslím, že nikdo nedokázal předpovědět množství rozptýlené vody, kterého je možné dosáhnout nyní. Opravdovým problémem můžou být na Sepangu kaluže stojící vody: v tu chvíli nejsou limitujícím faktorem pneumatiky, ale skutečnost, že když vjedete do velkého množství vody, pneumatiky se nedostanou až na asfalt a to znamená, že nemáte nad vozem žádnou kontrolu. Také viditelnost je pro jezdce jedoucí vzadu hodně obtížná.“
Okruh z pohledu pneumatik:
Sepang je rychlý okruh, v kvalifikaci přesahuje průměrná rychlost 210 km/h a několik zatáček se jede na plný plyn. Při těchto přetíženích ve vysokých rychlostech je velice důležitá trakce. Většina týmů preferuje nastavení s velkým přítlakem, v takovém případě se pneumatiky musí vypořádat nejen s vysokou zátěží v příčném směru, ale také přítlakem odpovídajícímu 830 kg. Tato náročná kombinace sil vede k mechanickému a tepelnému opotřebení.
Tvrdá směs pneumatiky P Zero Orange je směs se širokým pásmem fungování a hodí se do těch nejextrémnějších podmínek. Středně tvrdá P Zero White má funkční pole úzké. S úpravou složení směsí byl funkční rozsah všech pneumatik pro letošní rok rozšířen.
To samé platí pro pneumatiky do mokra. Dezén zadních pneumatik byl změněn tak, aby lépe odolával akvaplaninku při extrémně deštivém počasí a směs byla upravena tak, aby dovolila pokrytí širší škály podmínek. Letošní pneumatiky do mokra dokáží při rychlosti 300 km/h odvést 65 litrů vody za sekundu, to je o pět litrů více než loni. V Malajsii je nejvíce zatěžována levá přední pneumatika: teplota běhounu může dosahovat až 120 °C. Z pohledu třecí energie je Sepang pro levou přední pneumatiku čtvrtý nejnáročnější okruh kalendáře (po Silverstonu, Barceloně a Suzuce).
Dosavadní výběr pneumatik:
Austrálie – Měkká – Střední
Malajsie – Střední – Tvrdá
Bahrajn – Měkká – Střední
Čína – Měkká – Střední