Rakouský businessman, který se zapsal do historie formule 1 jako jedna z vůdčích osobností tohoto sportu. Schopnosti Tota Wolffa dovedly Mercedes k dominanci po několik sezón a díky kolektivnímu úsilí a týmové kultuře vytvořil prestižní značku. On sám se nikdy nebál ukázat své reakce, které občas vládnou internetu.
Toto Wolff, celým jménem Torger Christian Wolff, se narodil 12. ledna roku 1972 ve Vídni. Jeho matka pocházela z Polska a otec z Rumunska. Ve Vídni navštěvoval francouzskou školu, což mu umožnilo se naučit další jazyk. Jeho dětství ale dle něj nebylo úplně nejlepší a když byl Toto teenager, jeho otec zemřel na rakovinu mozku. Rodině chyběly i finanční prostředky.
K motorsportu přišel náhodou, když s kamarády na cestě z Amsterdamu navštívil Nürburgring. Jeden z nich byl pilotem německé formule 3 a když jej Wolff na okruhu pozoroval, zamiloval se do závodního prostředí a aut. Nově nalezená vášeň sedmnáctiletého mladíka ho přiměla k tomu, aby taktéž zkusil závodění, a proto si z ušetřených peněz koupil SEAT Ibiza. Poté zkusil závod SEAT Ibiza Cup, ale v kvalifikaci skončil na posledním místě, a proto bylo na čase projít si opravdovou školou pro závodní piloty.
V závodech se zlepšoval a dopomohla k tomu i jeho práce instruktora řízení na okruhu Spielberg. Bylo to ale i období, kdy žil od výplaty k výplatě, protože neměl finanční podporu z domova. Žil na statku, chodil na vysokou školu, učil děti jezdit a poté vylepšoval své vlastní dovednosti. Od roku 1992 závodil v rakouské i v německé formuli Ford a v roce 1994 zde dokázal vyhrát 24h Nürburgring ve své kategorii. Brzy si ale uvědomil, že je to pravděpodobně vrchol jeho kariéry. „Chyběly mi zkušenosti z motokár, možnosti a testování, protože na to nebylo dost prostředků. To byl okamžik, kdy jsem si řekl, že v tomhle sportu to na vrchol nedotáhnu. V té době jsem si uvědomil, že jsem se v tomto sportu dostal na vrchol.“ Závodil ještě poté v šampionátu N-GT a FIA GT v roce 2004, zkusil si i rakouskou rally a v roce 2006 vyhrál 24h Dubaj.
Nyní žije v Monaku se svojí ženou, bývalou závodnicí a ředitelkou F1 Academy, Susie Wolffovou a s jejich synem Jackem. Z předchozího manželství se Stephanii Wolffovou má syna Benedicta a dceru Rosu. Malý Jack již ukazuje svoji vášeň pro motorsport a věnuje se motokárám, i když samotný Toto Wolff vyjádřil, že by nechtěl, aby se z něj stal pilot.
Toto Wolff v sobě ale objevil nový talent, a znovu to byla náhoda. Když mu bylo dvacet pět let, tak odkupem zachránil společnost, která se dostala do konkurzu, a to byl okamžik, kdy se dostal k financím a objevil svět investic. Na čas odjel do USA, kde pozoroval nové trendy a po návratu do Evropy založil svoji první investiční společnost Marchfifteen, která se zaměřovala na IT technologie a úspěch na sebe nenechal dlouho čekat. Z chlapce, který přežíval jako instruktor řízení se během let stal businessman vydělávající miliardy.
#F1:Young Toto Wolff loved Redbull.. And then life happened https://t.co/0GkQMDGz5Q pic.twitter.com/i1ue3frTnD
— theUsher13 (@theJudge13Twts) August 8, 2021
Business jménem formule 1
Od své první investiční společnosti poté založil další a začal investovat i do motorsportu. Investoval do společnosti HWA AG, která provozovala závodní program Deutsche Tourenwagen Masters pro společnost Mercedes-Benz, vyvíjela motory pro F3 a také závodní vůz Gullwing Mercedes-Benz SLS AMG GT3. Poté přišla investice do BRR Rallye Racing, společnosti, která prodávala díly pro rally po celé Evropě.
Největší šance ale přišla v roce 2009, kdy koupil podíl Williamsu, týmu formule 1, a tím si otevřel cestu do královny motorsportu. Byl členem představenstva, o tři roky později byl jmenován výkonným ředitelem týmu a jeho změny vedly k vítězství ve Velké ceně Španělska. Jeho talentu si všiml Mercedes, který v sezónách 2010 až 2012 nedokázal vyhrát ani jeden závod. Původně do týmu nechtěli investovat peníze, a proto výkony Mercedesu nebyly tak silné. Německý tým ale Wolffa oslovil s tím, že teď ohledně financí nebude váhat, aby se dostal zpět, a proto Wolffovi nabídl třiceti procentní podíl v týmu, který přijal a stal se šéfem.
Na řadu přišly razantní změny. Soustředil se hlavně na marketing Mercedesu a začal značku zlepšovat mimo okruh. Toto Wolff byl ochotný sdílet své pocity médiím a začal poskytovat rozhovory, aby propagoval značku. Byla také potřeba vytvořit akademii mladých pilotů a určil pravidla pro všechny zaměstnance v týmu. Také ukázal, že umí učinit klíčová rozhodnutí a že má skvělé strategické schopnosti, které předvedl hlavně v období rivality mezi Lewisem Hamiltonem a Nicem Rosbergem, kdy musel udržet spolupráci mezi týmovými kolegy. Zaměřil se i na novou technologii a investoval do hybridních pohonných jednotek, aerodynamiky a došel k velkému pokroku celého týmu.
„Všichni jsme v srdci závodníci a chceme vidět, jak se závodí a jak vyhrává ten nejrychlejší.“ – Toto Wolff
Mercedes začal dominovat formuli 1 a sedmkrát za sebou se stal vítězem v Poháru konstruktérů a v Poháru jezdců. Díky královně motorsportu se stal i dobrým přítelem Nikiho Laudy, který v Mercedesu působil jako poradce. Dle Wolffa se z něj po Laudově smrti stal tak trochu introvert. „Především mi chybí jako přítel. Strávili jsme spolu tolik času, cestovali jsme na každý závod, při každé večeři o závodním víkendu jsme se sešli a probírali, co se během dne stalo, nebo rodinné záležitosti. A tento přítel je pryč. Je to, jako by mi ve formuli 1 chyběla část celého mého bytí. A musel jsem se překalibrovat, Jsou večery, kdy nemám chuť se s nikým jiným setkávat nebo chodit na akce, o kterých vím, že by to byl večer, kdy bych seděl s Nikim u stolu a smál se.“
Toto Wolff je velkým zastáncem udržitelnosti ve formuli 1 a s Mercedesem se snaží o snížení dopadu motorsportu na životní prostředí. Chce dosáhnout nulových emisí uhlíku, a proto zavádí udržitelnější paliva. Díky marketingu přeměnil Mercedes na jednoho z nejlepších partnerů a také si vybudoval velký respekt napříč celým paddockem. Taky ve formuli 1 obstál jako politik a vždy věděl, jak přenést pozornost od problémů jeho týmů na jiné týmy. Emoce někdy hrály velkou roli a některé jeho záběry se staly slavnými mezi formulovou komunitou. Snad všichni fanoušci si pamatují momenty z Velké ceny Abú Zabí 2021, kdy po vítězství Maxe Verstappena Wolff řval na tehdejšího závodního ředitele formule 1 Michaela Masiho: „Ne Michaele! Ne! To nebylo vůbec správné!“ Známé je i jeho bouchnutí do stolu sluchátky nebo jeho kamenný výraz ve tváři, když pozoruje své piloty na okruhu.