V roce 2023 předvedl Oscar Piastri jednu z nejpůsobivějších nováčkovských sezón v historii formule 1 za poslední roky. Výborný ročník podtrhl vítězstvím ve sprintu v Kataru a nyní má více sebejistoty a zkušeností, aby zářil i ve startujícím ročníku 2024.
Piastrimu daly hodně zkušeností testy s Alpine, které však od poloviny roku 2022 z pochopitelných důvodů neabsolvoval. V závodním monopostu neseděl téměř půl roku. Jeho debut ve formuli 1 na okruhu v Bahrajnu byl prvním závodem od zisku titulu ve formuli 2, nezávodil tedy téměř 15 měsíců.
První polovinu sezóny 2023 se pral s monopostem, který nebyl moc konkurenceschopný a těžko se ovládal. Ve druhé polovině ročníku McLaren nasadil upgrady, které mu daly příležitost zazářit. Od Velké ceny Velké Británie, která byla 10. závodem loňské sezóny, se devětkrát umístil na bodech, dvakrát dokonce stál na pódiu, pokaždé s Maxem Verstappenem a svým týmovým kolegou Landem Norrisem.
Přes zimu si Australan odpočinul a nyní je připraven navázat tam, kde skončil. Změn si všímá i šéf týmu Andrea Stella, který popsal, kde nastal největší progres: „Když to srovnám s loňským rokem v Bahrajnu, letos jsme u Oscara viděli mnohem více, řekněme, sebevědomí. Třeba šlo o pochopení toho, kde je limit auta. Někdy, když jste nováček, musíte prozkoumat tolik možností jízdy, že si nejste jisti, jestli se něco děje kvůli mně, že musím jet jinak, nebo je to autem, které se musí chovat jinak. Mám pocit, že nyní si mnohem rychleji tyto věci uvědomuje.“
Andrea Stella sdělil, že změna v Piastrim byla patrná během předsezónních testů v Bahrajnu, kde měl poprvé od stejného tréninku před rokem pořádnou příležitost užít si delšího pobytu na trati, aniž by byl vystaven tlaku závodního víkendu.
„Již první den, kdy jel několik průběžných kol, udělal výkonnostní skok. Od té chvíle pak tato zlepšení přenášel do dalších jízd. To je hlavní věc, která mi byla zřejmá. A také bych řekl, že toto uvědomění, které jsem zmínil z hlediska řízení, vidím i v jeho interakci s inženýry, se zbytkem týmu. Oscar je určitě mnohem vyspělejší jezdec,“ popsal italský lodivod britské stáje.
Oscar Piastri, který letos naskočí do druhé sezóny ve formuli 1, se svým šéfem souhlasí: „Když máte zkušenosti, se kterými můžete porovnávat, dává vám to mnohem lepší výchozí bod. Poznáte, zda je to něco s autem, nebo něco se mnou. A protože je tu tolik věcí, které jsou stále podobné nebo stejné jako loni, je docela snadné to tak nějak vystihnout. A také prostě s rokem zkušeností v čemkoli se to sebeuvědomění stává mnohem lepším.“
Zároveň přiznal, že pro něj bylo poměrně jednoduché se přesunout z monopostu MCL60 na MCL38, protože i když jde o nové auto, tak je hodně podobné tomu z loňského roku. „Díky tomu se můžu soustředit na určité věci, na kterých chci zapracovat.“ A co říká na nový monopost? „Na některých věcech musíme ještě zapracovat, ale určitě jsme v některých aspektech řízení v nízkých rychlostech a obecně v jízdních vlastnostech udělali krok vpřed. Jak už řekl Andrea, nebyli jsme schopni vyřešit všechno v čase, který jsme měli mimo sezónu. Takže nás čeká ještě hodně tvrdé práce,“ popsal Australan.
A kde se momentálně MCL38 nachází v porovnání s konkurenty? „Rád bych si myslel, že jsme někde vepředu. Rozhodně nemám v tuto chvíli pocit, že bychom byli v pozici, kdy bychom mohli vyzvat Red Bull. Nejsem si jistý, jestli se tak v tuto chvíli někdo na startovním roštu obzvlášť cítí,“ odpověděl upřímně rodák z Melbourne.
Jak si bude McLaren doopravdy vést v porovnání s ostatními týmy se dozvíme již v sobotu 2. března, kdy je na programu Velká cena Bahrajnu.