Ohlasy: Jak vnímala komunita F1 nový okruh v Singapuru?

Ohlasy: Jak vnímala komunita F1 nový okruh v Singapuru?

Okruh Marina Bay se zařadil do kalendáře formule 1 v roce 2008 během období velkého přílivu exotických destinací. Dnes lze vnímat noční závody F1 jako takřka neodmyslitelnou samozřejmost. Se vším novým však zákonitě přicházejí odpovídající názory. Tohle jsou ohlasy na tehdy nový okruh v Singapuru.

Po připomenutí prvotních ohlasů nad okruhem Istanbul Park nastala ideální příležitost učinit to samé tentokrát pro městskou trať Marina Bay. Na ní se tento víkend odehraje historicky již šestnáctá VC Singapuru.

Na konci 90. let a na začátku nového milénia se to jen hemžilo s novými okruhy v kalendáři F1, přičemž mnohé další se silně zvažovaly. Mezi ně již v roce 2005 patřila i potenciální zastávka v Singapuru. Tu však tehdejší vládce F1 Bernie Ecclestone shodil ze stolu kvůli již v té době přeplněnému kalendáři čítající z dnešního pohledu „pouze“ 19 závodů.

O rok později nicméně za honbou za dalšími destinacemi v Asii připustil Ecclestone, že „pakliže někdo ze Singapuru má zájem, můžeme začít o tom hovořit a uvidíme, co se s tím dá dělat.“ Z plánů a diskusí se o dva roky později nakonec vyklubala realita vůbec prvního nočního závodu formule 1 v její historii na městském okruhu.

Nejistoty nad novotou

Nepřekvapivě se tato ještě neznámá výstřednost nepotkala s univerzálně pozitivním ohlasem. Několik měsíců před prvním závodem v Singapuru vyjádřil Fernando Alonso, tehdy jezdec Renaultu, obavy nad jízdou v noci v záři reflektorů.

„Pořád mluví o zlepšení bezpečnosti v F1, ale nyní po nás chtějí, abychom závodili na městském okruhu v noci? Co když zhasnou světla? Není to, jako bychom hráli fotbal.“

Podobně kriticky naladěný se tehdy prezentoval i tehdejší prezident Ferrari Luca di Montezemolo, jehož výtky směřovaly spíše na formuli 1 a její trajektorií rozšířit počet městských závodů v sezóně. Jeho názor získal značnou půdu po nevydařené premiéře VC Valencie, která nabídla takřka nulovou akci na tamní městské trati.

„Mám ten dojem, že to bude zase další z těch zklamání, kde se nebude moct předjíždět jako ve Valencii. Pokud se bude pokračovat s těmito okruhy, předznamenává to špatnou budoucnost pro formuli 1.“

Pro jiné osobnosti však VC Singapuru představovala unikátní výzvu od obecné neobeznámenosti s nočními závody přes zvyknutí si na různé úrovně viditelnosti pro jezdce po navyknutí si na zvláštní vzorce spánku a stravování. Všechny tyto faktory včetně případného deště v těchto neznámých podmínkách bral v potaz bývalý technický ředitel Williamsu Sam Michael.

Předzávodní komentáře jezdců

Nicméně co na nový okruh v Singapuru vyjadřovali samotní jezdci? Lewis Hamilton ještě v barvách McLarenu s nadšením vyhlížel jízdu pod temnou oblohou.

„Závod bude celkem zábavná výzva a já mám rád výzvy! Nikdy jsem nezávodil v noci a nemyslím si, že to bude nějaký problém, alespoň tomu tak není v jiných sportech. Podnikly se zde obrovské přípravy, takže si myslím, že to bude skvělé.“

Brita a jeho tým nerozhodily před víkendem ani specifické přípravy na velkou cenu. „Bude to unikátní výzva pro všechny členy týmu. Náš týmový lékař připravil pro jezdce precizní rozpis. Především jsme se nesměli aklimatizovat na místní čas, takže je to úplně něco jiného, než běžně známe. Naše činnost musela zůstat v evropských časech. Je to zcela odlišná příprava od ostatních závodů, ale chceme odvést co nejlepší výkon.“

V podobně pozitivním rozpoložení se nacházeli při čtvrteční tiskové konferenci i jiní jezdci jako například Mark Webber či Heikki Kovalainen. „Vypadá to skvěle. Myslím, že s tím udělali skvělou práci. Těším se na unikátní událost, světla a to, že je to v noci. Myslím, že to bude vypadat spektakulárně,“ prohlásil Australan.

„Vypadá to skvěle. Proběhl jsem se po okruhu v úterý večer hned, jak jsem zde dorazil a myslím si, že by to měl být zajímavý závod. Zdá se, že je tu prostor pro předjíždění, ale nebylo to snadné ve Valencii, takže těžko říct, jestli tu uvidíme dobrý závod,“ poznamenal Fin.

Kritika střídá pozitiva a naopak

Právě pochybnosti z možností na předjíždění, náročnost jízdy v tamních vlhkých podmínkách a posléze i kritika na stav tratě na sebe strhly pozornost během víkendu. Po kvalifikaci přiznal držitel pole position Felipe Massa zátěž na fyzičku a psychiku jezdce při jízdě na okruhu.

Jeho kolega z Ferrari Kimi Räikkönen si tolik nestěžoval na náročnost tratě, nýbrž zejména na nerovnosti. „Není to příliš fyzické, ale je to docela hrbolaté na některých místech. To je pravděpodobně zde ta jediná negativní věc. Snad to příští rok dokážou spravit.“

Hamilton následně kompletně zavrhl veškeré naděje na možné předjíždění během závodu. „Ne, tady se nebude moct dát předjíždět. Tedy pokud je člověk tak rychlý, jako ten před ním. Bude záležet na tom, kdo se dostane do první zatáčky jako první. Je možné, že spatříme něco podobného jako ve Valencii.“

Samotná nedělní velká cena se nicméně zapsala do historických učebnic F1 jako jedna z těch vůbec nejpamátnějších. Vítěz Fernando Alonso odkázal právě na těžkost předjíždění jako ten faktor, který jemu a týmu umožnil aplikovat strategii, jež se později stala středobodem dnes velmi známého Crashgatu.

Hamilton při pozávodní konferenci zopakoval svá káravá sobotní slova, nicméně nakonec vyzdvihl celkovou atraktivitu okruhu. „Upřímně během závodu to bylo jako během všech jiných závodů. Ani jsem si neuvědomil, že byla noc. Trať a jeho zařízení byly celý víkend fenomenální. Udělali skvělou práci a jsem za to velmi pyšný. Bohužel je těžké na okruhu předjíždět. Ale stále se jedná o opravdovou výzvu pro všechny jezdce.“  

Formule 1 jezdí na okruzích po celém světě – v ikonickém Monaku, na historické Monze, československými fanoušky oblíbeném Hungaroringu, v přímořské Yas Marině v Abú Zabí, která rozhodla o nejednom mistrovství, na nejmodernějším okruhu v Las Vegas nebo britském Silverstone, kde má šampionát svůj počátek. Každý okruh má svá specifika, rekordy a každý pamatuje nezapomenutelné momenty.

👉 Přehled okruhů F1 | Kalendář závodů | Jak dlouho trvají závody? | Kde se konají závody F1?

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Studuji mediální studia se specializací na komunikační studia. Zajímám se o motorsport, konkrétně F1 a MotoGP. Obě disciplíny, mezi nimiž nemám favorita, zarytě sleduji přes deset let, přičemž o nich píšu již více než tři roky. U motorsportu mě nejvíce zajímá nejen jeho historie a její vztah s přítomností, ale…

Další články autora →

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *