Všichni ve formuli 1 se už pilně připravují na nová pravidla. Každý se snaží najít jakoukoli výhodu oproti ostatním, ať už se bude týkat motoru nebo aerodynamiky. Nyní se objevily první informace o tom, že týmy Mercedes a možná i Red Bull našly způsob, jak zvětšit kompresní poměr svého šestiválce. Vyjádřila se k tomu i FIA.
Vozy ještě ani nevyjely na trať a už se objevují první informace o údajném obcházení pravidel. Při každé změně regulí může jakýkoliv tým uskočit ostatním stájím jen díky tomu, že si lépe přečte znění pravidel a pokusí se najít nějakou šedou zónu, díky které by mohl ušetřit drahocenné desetiny.
S prvními takovými pokusy údajně přišel Mercedes a potenciálně i Red Bull, který si pro příští rok vyrábí vlastní motory ve spolupráci s americkým Fordem. Podle německého serveru Motorsport Magazin poslali někteří výrobci motorů Mezinárodní automobilové federaci žádost o vysvětlení ohledně kompresního poměru, což je jedna z věcí, která se v nových pravidlech mění. Ze současného poměru 18:1 bude pro příští sezónu snížen na 16:1. Výrobci, kteří žádají vysvětlení, by měli být Ferrari, Honda a Audi.
Kompresní poměr představuje poměr mezi objemem směsi nasáté a objemem směsi stlačené. Je to tedy poměr mezi momentem, kdy jsou písty ve své nejnižší a nejvyšší poloze. Větší poměr znamená vyšší výkon.
Podle pravidel musí při kontrole poměr odpovídat dané hodnotě. Kontrola však samozřejmě není prováděna za jízdy, a tedy motor není ve své provozní teplotě, která je daleko vyšší než teplota okolí.
Pozornost veřejnosti se tedy obrátila na materiály, které jsou při výrobě použity. Určité materiály by se totiž mohly s rostoucí teplotou roztahovat, a tím pádem zapříčinit zvětšení kompresního poměru. Vozy ovšem musí dodržovat hodnoty stanovené v pravidlech nejen při kontrolách, ale i za jízdy, tudíž by to bylo porušení technických pravidel.
Coming soon. pic.twitter.com/Vz9lxj32Yl
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) December 19, 2025
Vyjádřila se i FIA: „Téma bylo a bude nadále diskutováno na technických fórech s výrobci pohonných jednotek, protože nový limit přirozeně vyvolává otázky o interpretaci a dodržování pravidla. FIA tyto záležitosti průběžně přezkoumává, aby zajistila spravedlnost a srozumitelnost. Pokud by bylo nutné, může zvážit i změny pravidel nebo procedur měření do budoucna.“
Pokud jsou tato podezření pravdivá, je zvláštní, že se to týmům povedlo odhalit, přestože ani jeden vůz ještě nevyjel z továrny. Je možné, že došlo k přesunu některých, klidně i řadových, zaměstnanců, protože ti by mohli tato tajemství Mercedesu, případně i Red Bullu, odhalit svým novým zaměstnavatelům.
I kdyby tato obvinění byla pravdivá, bude to bez změny pravidel těžké potvrdit, neboť při měření v klidu tepelnou roztažnost nelze dokázat.
„Pravidla jasně definují maximální kompresní poměr, stejně jako metodu, kterou je měřen. Měření je prováděno v klidovém stavu při běžné teplotě okolí. I přes snížení povoleného poměru pro rok 2026, zůstala tato procedura beze změn. Je pravdou, že tepelná roztažnost může ovlivnit rozměry, ale současné předpisy neobsahují měření při zvýšených teplotách,“ popsal řídicí orgán, co k této problematice říkají pravidla.
Bude zajímavé sledovat, jak se situace vyvine. Je možné, že obvinění nejsou oprávněná a obavy ostatních týmů se postupně vytratí, zároveň je ale možné, že druhý a třetí tým letošní sezóny této mezery v pravidlech opravdu využily a FIA bude nucena změnit způsob měření, nebo ostatní stáje podají protest.
První předsezónní testy za zavřenými dveřmi se konají od 26. do 30. ledna. Zároveň už v polovině ledna začnou první týmy představovat své vozy a zbarvení pro příští rok.
Formule 1 nejsou jen úspěšní jezdci, ale i špičkové týmy. Ferrari, které udává tempo od samého počátku šampionátu, týmy založené závodníky jako McLaren či Williams, nebo noví šampioni Mercedes a Red Bull.
SvětFormule.cz