McLaren podává protest v souvislosti s otázkami ohledně rozhodnutí, kvůli kterému neplatilo poslední rychlé kolo Oscara Piastriho v kvalifikaci na Velkou cenu Rakouska. Australskému jezdci nebylo uznané nejrychlejší kolo z důvodu nedodržení traťových limitů.
McLaren podal protest proti výsledku kvalifikace na Velkou cenu Rakouska, protože se domnívá, že trest Oscara Piastriho za porušení traťových limitů nemohl být prokázán. Piastri přišel o třetí místo na startovním roštu pro nedělní závod poté, co FIA (Mezinárodní automobilová federace – pozn. red) usoudila, že v závěrečném kole v Q3 v šesté zatáčce porušil traťové limity.
Poté, co Australan zpochybnil, že jel příliš zeširoka, však McLaren zahájil dialog s FIA, aby lépe porozuměl rozhodnutí, a zejména požádal o jasné důkazy, že byl monopost mimo bílou čáru, která vymezuje okraj trati.
Stáj se následně rozhodla podat oficiální protest. Jednala tak v návaznosti na vyjádření šéfa týmu Andrey Stelly, že FIA nebyla schopna poskytnout křišťálově čisté snímky, které by prokázaly, že Piastri byl zcela za čárou.
„Podali jsme protest, který byl uznán, ale zatím nebyl vyřízen, protože chceme mít možnost pokračovat v rozhovoru,“ řekl Andrea Stella. „Náš přístup k závodění je takový, že nechceme to, co si nezasloužíme. Ale když je trest tak přísný, pak v zájmu celého sportu musí být jasné důkazy.“
Stella uvedl, že snímky, které byly ukázány McLarenu a které podle FIA naznačovaly, že Piastri byl mimo trať, nebyly dostatečně kvalitní, aby bylo možné s naprostou jistotou říci, že Australan porušil pravidla.
„Žádali jsme o objasnění zejména proto, že jsme se chtěli podívat na důkazy, podle kterých vůz nade vší pochybnost vyjel za hranice trati. Existuje několik zásad, které se musí dodržovat. Jednou z nich je, že použitý systém musí mít odpovídající rozlišení, a druhou, že metodika použitá pro jeden vůz musí být použitelná pro všechny vozy. Pokud pro jeden vůz použijete pohled z helikoptéry, musíte použít pohled z helikoptéry pro všechny ostatní vozy.“
„Za normálních okolností FIA velmi podporujeme. Vždy uznáváme, že se všichni snaží dělat, co je v jejich silách. Ale v tomto případě jsme se bez jakýchkoli pochybností nemohli shodnout na tom, že vůz je mimo limit trati a obě podmínky, které jsem uvedl dříve, byly splněny. Diskuse tedy stále pokračuje.“
Stella uvedl, že klíčovým problémem snímků, které byly McLarenu předloženy, je to, že neměly dostatečně vysoké rozlišení a byly příliš ovlivněny stíny: „Použili jsme pevnou kameru a pohled z vrtulníku. Ale v obou případech, nemůžeme říct, že je rozlišení adekvátní. Loni jsme měli případ v Kataru, kdy byl Lando Norris spatřen za hranicemi trati pohledem z vrtulníku a tam je rozlišení a přesnost jasná. Vůz je mimo trať. Ale v tomto případě je prostě všechno rozmazané a ovlivněné stínem. Máme tady toho docela dost na práci. Přijet sem, závodit, dát dohromady kvalifikační kola, a když je trest tak přísný, jako je vymazání kola, pak se musíme ujistit, že je také spravedlivě vymáhán.“
AKTUALIZACE: Protest McLarenu byl z procedurálních důvodů zamítnut. FIA nejprve sdělila, že jak je uvedeno v Mezinárodním sportovním kodexu FIA, proti rozhodnutím stewardů nelze podat protest. Dále také zmínila, že některé aspekty předloženého protestního dokumentu znamenaly, že musel být zamítnut. Mezi ně patřila skutečnost, že byl adresován správci trati, a nikoli předsedovi stewardů. Dále v něm nebyly uvedeny žádné příslušné předpisy, proti nimž byl protest podán, nebylo uvedeno, proti komu přesně byl protest podán, a nebyly uveřejněny konkrétní obavy protestující strany.