Třetí závod sezóny 2018 v Šanghaji přinesl strhující podívanou, která naznačila, že bychom se snad konečně mohli dočkat plnohodnotné bitvy o příčky nejvyšší v podání tří týmů. Zprvu se zdálo, že Velká cena Číny bude znovu soubojem mezi Mercedesem a Ferrari,
Období dominance jedné stáje se obvykle setkává s negativními ohlasy většiny fanoušků, neřadí-li se zrovna k příznivcům panující stáje. S nadšením se naopak vzpomíná na doby, kdy se o vítězství byli schopni poprat jezdci z různých týmů. Velká cena Číny naznačila, že rok 2018 by mohl být takovým. Na trati, která bývá mnohdy dějištěm spíše nudného závodu, divákům skvělou podívanou předvedli Mercedes, Ferrari i Red Bull.
Pohotový Red Bull vyslal Ricciarda na sběr skalpů
Klíčovou roli v závodech sezóny 2018 zatím hrají pohotové reakce na nastalé okolnosti a pružná změna strategie. V Austrálii Ferrari využilo virtuálního safety caru, aby dostalo Sebastiana Vettela před Lewise Hamiltona, v Bahrajnu Němec naopak kvůli incidentu s mechanikem do boxů nemohl a musel tak do cíle vydržet na opotřebovaných gumách. V Číně to byl naopak Mercedes, který takticky předčil svého soupeře. Tedy pouze do výjezu safety caru, než bleskovou reakci předvedl Red Bull, který dal svým jezdcům do ruky mocnou zbraň.
Už při prvních pitstopech stáj z Milton Keynesu otestovala, že je schopna odbavit oba své závodníky ve stejném kole. To se jí náramně hodilo, když se ve vlásence srazili piloti sesterské stáje Toro Rosso. Na trať vyrazil zpomalovací vůz, na což Red Bull okamžitě zareagoval a vybavil své piloty čerstvou měkkou směsí. Daniel Ricciardo a Max Verstappen tak získali klíčovou převahu nad soupeři. Zatímco mladý Nizozemec ale nejprve vyjel mimo trať při souboji s Hamiltonem a následně srazil Vettela, Ricciardo k sérii předjetí přistoupil mnohem dospěleji.
Two cars
Eight tyres
Ten secondspic.twitter.com/LVQEk5zg05— Formula 1 (@F1) 16. dubna 2018
Ne, že by Australan se svými útoky příliš otálel, nikdy se však nenechal vyprovokovat ke zbrklému manévru a s chirurgickou přesností zařezával na volant jeden skalp za druhým. Předvedl přitom širokou škálu předjetí. Hamiltona si vychutnal z velké dálky, Vettela zdolal na začátku DRS zóny, načež se naopak musel bránit následnému náznaku o zpětný útok. Nejdivočeji však vypadalo předjetí Bottase. Ten sice později označil útok Ricciarda za brutální, Australan si však situaci velmi dobře pohlídal.
Daniel Ricciardo předvedl famózní jízdu a beze zbytku tak využil situace, do které ho tým dostal. Potvrdil tak, že v současnosti patří mezi absolutní špičku a znovu si řekl o sedačku ve voze, ve kterém bude schopen bojovat o mistrovský titul. Ať už to v nadcházejících letech bude kterýkoliv. Stejně tak si dobrou vizitku udělal Red Bull, jenž prokázal, že triumf ve formuli 1 stále není pouze pro ty, kteří mají nejlepší techniku. Naopak, zvednout hlavu od počítačových kalkulací a udělat staré dobré instinktivní rozhodnutí má stále svoji váhu.
pic.twitter.com/mljDzwADOK— Formula 1 (@F1) 15. dubna 2018
Nepružné Ferrari prokaučovalo lepší výsledek
Text: Jan Dohnal
Stejně jako minulý týden v Bahrajnu i tento víkend v Číně Ferrari ovládlo první řadu. V obou případech se po startu závodu na prvním místě udržel Sebastian Vettel a Kimi Räikkönen ztratil několik pozic. V čínské Šanghaji lídr šampionátu Vettel kroužil na prvním místě před Valtterim Bottasem z Mercedesu. Pak ale přišly zastávky v boxech.
Vezmeme-li v potaz pouze piloty Mercedesu a Ferrari, zajel jako první do boxů Lewis Hamilton. Stalo se tak v osmnáctém kole z celkových padesáti šesti. O kolo později zamířil do boxů také druhý pilot Mercedesu Valtteri Bottas. V boxech byl očekáván také Sebastian Vettel. Ferrari se ale rozhodlo ho ponechat na trati o kolo déle, a to byla chyba. Vettel měl již značně opotřebované měkké pneumatiky a trápil se, kdežto Bottas na čerstvých středních gumách zabral a dostal se do vedení závodu. Kdyby Ferrari zareagovalo o kolo dříve, mohlo si udržet první pozici.
Zatímco se ukázalo, že pozdější pitstop není výhodou, kroužil Kimi Räikkönen na trati na opotřebovaných žlutě označených pneumatikách. Jeho krajan Bottas ho začal rychle stahovat. Ferrari se tak otevřela možnost Fina alespoň „obětovat“, zbrzdit Bottase a pomoci Vettelovi získat zpátky první místo. Kdyby Räikkönen zajel do boxů hned po Vettelovi, jak bylo pravděpodobně původně v plánu, postihl by ho stejný osud jako vítěze úvodních dvou závodů letošní sezóny.
Situaci pro Ferrari nakonec „rozčísl“ Max Verstappen, jenž při zbrklém manévru sestřelil Vettela a odsoudil ho na pozice ke konci bodované desítky. Není ale pochyb o tom, že právě tato kolize pomohla Räikkönenovi ke konečnému pódiovému umístění. Díky ní se totiž dostal nejen před svého týmového kolegu a mladého pilota Red Bullu, ale také před Lewise Hamiltona, který se musel vyhýbat mimo trať. Räikkönen byl naopak schopen zareagovat a incident objet po závodní dráze. V cíli se pak mohl radovat alespoň ze třetí příčky.
Verstappenovi spadl hřebínek
Text: Barbora Goldmannová
Max Verstappen je bezesporu velký talent. Na trati je velmi agresivní a volí přístup minimálního respektu a strachu z velkých jmen. To může vést k dechberoucím předjetím, zároveň však může skončit katastrofou. A pokud se tak stane, připravuje svým jednáním o cenné body nejen sebe a svůj tým, ale zkazí závod také svým soupeřům. Ve snaze obhájit své počínání navíc po závodě mnohdy hledá chybu spíše u druhého než u sebe, čímž podrývá respekt, který se tolik snaží vydobýt u svých protivníků i veřejnosti. Špetka pokory by v jeho případě bezesporu nebyla na škodu.
Poslední incident se odehrál mezi pilotem Red Bullu a Sebastianem Vettelem v závěru Velké ceny Číny. Verstappen, hladový po stupních vítězů, se přiřítil do vlásenky a při pokusu přejet Vettela zvnitřku Němce poslal do hodin, přičemž poškodil jeho ferrari. Tentokrát už ale svou chybu přiznal a Vettelovi se bezprostředně po závodu omluvil. Za sebou měl totiž jen týden starý incident podobného ražení.
Verstappen hace ‚strike‘ contra Vettel. #CHNmovistarF1 pic.twitter.com/FK5VXPUkWo
— F1 en Movistar+ (@movistar_F1) 15. dubna 2018
Řeč je o kolizi s Lewisem Hamiltonem, ke které došlo v Bahrajnu. Verstappen na Sakhiru nejspíš ve snaze pojistit si předjetí nechtěl nechat na vnějšku zatáčky žádné místo. Najel však na Hamiltonovo přední křídlo a utrpěl defekt levé zadní pneumatiky. Jelikož bylo poškození velké, musel ze závodu odstoupit. I na tento inkriminovaný okamžik si komisaři posvítili, ale rozhodli se jej netrestat. Možná proto, že Verstappenovi bylo dostatečným trestem, že neviděl cíl. Tehdy však ještě Nizozemec hledal chybu u Hamiltona a rozhodnutí komisařů Brita nepotrestat označil za nesprávné. Nejevil ani zájem si situaci s pilotem Mercedesu vyříkat.
Okolo Velké ceny Číny se však objevila zpráva o reakci Verstappenova otce Jose, který (trochu netypicky namísto superlativ na adresu svého syna) jeho chování zkritizoval a doporučil mu, aby se zklidnil. Možná i proto Max nakonec s Hamiltonem situaci probral a podáním ruky vyjádřil vůli usmířit se a incident z Barhajnu s omluvou hodit za hlavu.
Jos says ‚Think before you drive.‘ https://t.co/svhw3o2m86
— WTF1 (@wtf1official) 17. dubna 2018
Zpátky na zem pro Toro Rosso
Text: Dušan Bouzek
Pierre Gasly se stal hrdinou Velké ceny Bahrajnu. Francouz v ní totiž obsadil fantastickou čtvrtou pozici, čímž získal nejen své první body ve formuli 1, ale také nejlepší výsledek pro vůz s motorem Honda od jejího návratu do královny motorsportu v roce 2015. V Číně Gasly rovněž vzbudil rozruch. Tentokrát ovšem z úplně jiného důvodu.
Francouzský pilot totiž v 31. kole závodu zavinil ve 14. zatáčce kolizi se svým stájovým kolegou Brendonem Hartleym, za kterou se jej sportovní komisaři rozhodli potrestat deseti sekundami. Nese ale skutečně stoprocentní vinu za způsobenou kolizi? Není to vůbec tak jednoznačné. Je sice možné, že u Gaslyho hrála roli přemotivovanost po skvělém výkonu v Sakhiru, zároveň je však potřeba poukázat na skutečnost, kterou jezdci Toro Rosso po závodě odhalili. Gaslymu totiž těsně před incidentem tým skrze rádiovou komunikaci oznámil, že mu Hartley na konci rovinky pozici přepustí. Francouz tedy měl důvod předpokládat, že mu jeho týmový kolega ponechá dostatek prostoru pro předjetí. Novozélanďan měl však v plánu svého parťáka pustit až na výjezdu ze zatáčky. Fakt, že oba vozy italské stáje skončily „v sobě“, byl tedy pouze logickým vyústěním celé této nešťastné situace.
Toro Rosso se po výkonu v Bahrajnu vrátilo zpět na zem. Výkon na Sakiru byl velmi působivý, Velká cena Číny však ukázala, že italská stáj stále patří k těm, jejíž vůz a pohonná jednotka vyžaduje správnou kombinaci podmínek, než aby byla schopna podávat silné výkony na všech okruzích. Je jasné, že Toro Rosso s Hondou čeká ještě dlouhá cesta, jedna vlaštovka zkrátka jaro nedělá.