
VC Austrálie spatřila množství havárií téměř všech debutantů ve formuli 1. Někteří fanoušci se nebrání jejich kritice již po úvodním závodě sezóny, což má nicméně jisté důvody a příčiny. Zároveň do jejich situace vstoupilo množství významných faktorů, které závodění v F1 nijak neusnadňují.
Velká cena Austrálie se po šesti letech vrátila do pozice zahajovacího závodu sezóny formule 1. Po dramatických událostech ze závodního víkendu se ani nelze příliš divit, že mnozí sepisují manifesty, aby Albert Park odstartoval každý ročník královny motorsportu navěky věků.
Přestože v jeden moment nechybělo málo od katastrofy, Lando Norris dovezl svůj mclaren do cíle jako první i přes po závodě hlášené poškození podlahy. Kdo však podobnou měrou vyčníval, byla šestice debutantů okusujících poprvé ve svých životech krásu a zároveň stres jízdy v monopostu F1.
Nejlépe si vedl Andrea Kimi Antonelli, jenž dokončil na čtvrté pozici po vypadnutí z Q1. Ostatní však nemohli příliš po skončení velké ceny zářit štěstím. Oliver Bearman, Liam Lawson, (Fernando Alonso), Isack Hadjar, Gabriel Bortoleto a Jack Doohan se během víkendu minimálně jednou buď octli mimo trať, či na trati, ale s rozmláceným monopostem.
Jejich počínání se logicky neobešlo bez ukvapené a cílené kritiky nejen bezcitných fanoušků, ale i bezcitných „osobností“ padoku. Co vše ale mimo jiné přispělo k crashfestu zrovna právě benjamínků v F1? Proč lidé kriticky hodnotí jejich nehody takhle brzo? A jak je možné, že formule 1 spíše vydělala na bouračkách nováčků, co se týče její reputace?
Nekonečný problém sociálních sítí a špetka závodnické filosofie
Je statisticky dokázáno, že nejen, že slunce vyjde každé ráno, ale také to, že více nováčků v poli F1 úměrně zvyšuje šanci na výlet maršálů na trať s bagry a smetáky. Tím spíše, když jim při jejich premiéře ve sportu ztížíte situaci tak, jak to jen jde. Co tím myslím?
Mezi jeden z faktorů bezpochyby patří jejich nasazení do sedla monopostu, jenž se vývojově nachází na samém konci éry technických regulí. Logicky tak jezdci, již závodí ideálně již od roku 2022, mají zkušenostní náskok nad těmi, kteří nastoupili do F1 později.
Nehledě na to, že týmy už nyní rozhodně připravují letošní nováčky na rychlou aklimatizaci s vozy pro sezónu 2026 a dál. Zásadní roli zde musí také hrát i fakt, že se po delší době úvodní závod roku nekoná na okruhu, na kterém se těsně předtím odehrály předsezónní testy. Zase o něco méně zkušeností pro nováčky do první velké ceny!
Zároveň je již asi klišé mluvit o reakcích na sociálních sítích a zdejším poznámkám na jejich adresu. Přestože věřím, že většina fanouškovkých memes a audiovizuálních editů má pozitivní nádech, výjimka v tomto ohledu potvrzuje pravidlo. A to pravidlo nachází svůj počátek v tom, jak vnímáme nehody v F1 a obecně v automobilové odnoži motorsportu.
Nemluvě o tom, že je formule 1 více vnímána jako konstruktérský šampionát než většina ostatních disciplín. Pakliže tedy potenciál týmu je vysoký, jezdci, kteří zaostávají za svým zkušenějším týmovým kolegou, se octnou pod enormnějším tlakem veřejnosti než ti, kteří se mohou potenciálně vymluvit na špatné auto.
Formule 1 je náročná. Snad už to všem po Austrálii bude naprosto jasné
Vedle toho všeho si nováčci v Austrálii nemohli vybrat těžší externí podmínky. Přestože během tréninků a kvalifikace panovalo sucho, závod zpestřily dešťové přeháňky. Určitě byste se před debutovou velkou cenou neradi vzbudili v neděli ráno a pohledem z okna byste zjistili, že všechna vaše tvrdá příprava na závod je vlastně fuč.
Tím spíš se tedy dá říci, že déšť v Albert Parku oddělil skvělé piloty od těch skutečně obdarovaných. Lze již takto po prvním závodě mluvit o Kimim Antonellim? Jediném pilotovi, který mimo hodiny v šestnáctém kole předvedl bezchybnou jízdu během celého víkendu.
Navíc bych osobně namítl, že se to všechno jenom „prostě sešlo“. Nevyzpytatelně kluzký okruh si jednoduše nebral servítky. Nejen, že zrovna nachytal nejen je, ale náročnost jízdy v takových podmínkách postihl i matadory jako Carlose Sainze a Fernanda Alonsa. Počkat, nezmiňoval jsem ho už někde jinde? No, asi ne…
Každopádně věřím, že formule 1 i přes množství chyb jezdců během víkendu naopak zvedla svou úroveň dobré pověsti v očích mnohých. A doufám, že i ti, kteří sledovali víkendovou velkou cenu a dosud pochybují nad kvalitami startovního pole, se po zamyšlení nad situací (i třeba s přispěním přečtení tohoto textu) uvěří, že F1 je vše, jen ne snadná.