Komentář: Jak Red Bull vyřeší, aby další jezdec nevyhořel?

Komentář: Jak Red Bull vyřeší, aby další jezdec nevyhořel?

Rakouská stáj je opět na vrcholu, tento rok nenašla přemožitele a postupně boří jednotlivé rekordy pohledně počtu vítězství, statistiky úspěšnosti a mnoho dalšího. V podstatě se dá říci, že pro Red Bull dokonalá sezóna… až na problém s pilotem, který by přežil po boku Maxe Verstappena, dnes již trojnásobného mistra světa.

Daniel Ricciardo, Pierre Gasly, Alex Albon a Sergio Pérez jezdili se stejným monopostem jako Max Verstappen, který od svého senzačního debutu za červené býky ve VC Španělska 2016 (kde překvapivě vyhrál) neustále udivoval svými dovednostmi a genialitou. Ano, občas u něho byla vidět mladická nerozvážnost, ale i tak si Red Bull mohl mnout ruce, jakou vycházející hvězdu do svého monopostu posadili. O necelých 7 let později Max Verstappen vyhrál potřetí v řadě za sebou mistrovský titul, ale za tu dobu se jedna věc nezměnila. Kdo se dokáže vyrovnat nizozemskému jezdci ve stejném monopostu?

Čtyři piloti se o to pokusili, uspěl víceméně jeden – Daniel Ricciardo. Australan známý tím, že předjížděl své protivníky zásadně díky tomu, že byl velmi silný na brzdách. Usměvavý pilot nicméně dostal v sezóně 2018 pocit, že Red Bull straní Maxovi Verstappenovi a rozhodl se vydat jinam. Jak již dnes víme, bylo to špatné rozhodnutí…

Pierre Gasly proto přišel jako náhrada pro sezónu 2019, ale Dr. Helmut Marko nebyl spokojen s podávanými výkony a Francouz si už balil kufry po letní přestávce. Následně přišel Alex Albon, Red Bull se tentokráte poučil a dal britsko-thajskému jezdci delší čas na to, aby se dokázal vyrovnat „Super Maxovi.“ Nicméně situace se opakovala a červení býci poprvé byli donuceni sáhnout mimo svoji juniorskou akademii pro sezónu 2021, kdy si svoji famózní formou vybojoval sedačku Sergio Pérez, v té době již zkušený matador královny motorsportu.

Mexičan se v té sezóně fanouškům asi nejvíce zapsal v Abú Zabí, kdy významně pomohl Maxovi Verstappenovi získat první titul, když dokázal na trati zpomalit Lewise Hamiltona. Fanoušci ho překřtili přezdívkou „ministr obrany“ a sám Max Verstappen do rádia prohlásil, že „Checo“ je legenda. V daném roce naplnil svoje očekávání ze strany Red Bullu.

Minulou sezónu Mexičan nezvládl uhájit druhé místo v poháru jezdců, které mu v posledním závodě v Abú Zabí šikovnou strategií vyfoukl Charles Leclerc s Ferrari. Letos Sergio Pérez měl jasné plány – zaútočit na mistrovský titul. To se mu na začátku roku i dařilo, než přišel osudný pátý závod v Miami, kde Max Verstappen jasně ukázal, kdo je rychlejším pilotem v Red Bullu. Od té doby to s „ministrem obrany“ šlo z kopce. Nedokázal se několikrát kvalifikovat do třetí části kvalifikace a Dr. Helmutu Markovi dochází trpělivost. Začaly se šířit spekulace, že Sergio Pérez dostal ultimátum – pokud neudrží druhé místo v poháru jezdců, tak končí v rakouské stáji. O to hůře vyznívají květnová slova jeho otce Antonia, který uvedl: „Věřím, že tu Checo Pérez bude dalších deset let a já ho vidím jako mistra světa.“ Dále tomu nepomohlo vyjádření, že mu souboj Verstappena a jeho syna připomíná éru Prosta a Senny.

A teď zpátky k pohledu, jak to vidí Red Bullu. Tento rok měl rakouský tým luxusní postavení, protože ho nikdo nedokázal ohrozit, kromě Singapuru ovládl každý závod a Max Verstappen nezklamal. Naopak Sergio Pérez měl jediný úkol, buď se vyrovnat týmové jedničce anebo se srovnat s postavením týmové dvojky a pravidelně dojíždět za Maxem Verstappenem. Bohužel pro něj nezvládl ani jedno. Na začátku roku dokázal Maxe Verstappena porazit, ale jakmile Red Bull čím dál tím více auto optimalizoval, tak tím se ztrácela forma mexického pilota. Dokonce žádal, aby se mohl vrátit ke starší specifikaci monopostu, která mu více vyhovovala. Logicky dostal zamítavou odpověď. Vedení mexického pilota snaží bránit a povzbuzovat, ale evidentně to nefunguje.

Red Bull tak řeší otázku, co dále. Příští rok se může objevit konkurence a pak je potřeba, aby oba jezdci pravidelně bodovali. Jezdecký test s Danielem Ricciardem na britském okruhu Silverstone velmi rychle vrátil Australana do hry, kdy šel do AlphaTauri předvést, jestli je to ten starý dobrý usměvavý Australan, jak si ho všichni pamatujeme. Bohužel pro něj si v tréninku na VC Nizozemska zlomil záprstní kost na levé ruce. Do kokpitu se vrátí tento týden na VC USA. Naopak do klubu piraň byl vhozen Liam Lawson a Red Bullu potvrdil, že dokáže v těchto vodách plavat a hlavně přežít. Několikrát zatopil i Júkimu Cunodovi.

Červení býci tak mají k dispozici elegantní řešení situace, pokud si nedokáže Sergio Pérez udržet závodní sedačku pro příští rok. Návrat „ztraceného syna“ v podobě Daniela Ricciarda do hlavní stáje a doufat, že australský pilot dokáže držet krok nebo minimálně asistovat Maxovi Verstappenovi a angažovat Liama Lawsona do AlphaTauri. Samozřejmě, jsou tu i spíše fanouškovské teorie, že nabídku dostal Sebastian Vettel, který během VC Japonska už neříkal tak rezolutní ne k návratu k závodění. Pro Red Bull bude hlavně důležité mít vyrovnané obě strany garáže. A jezdci vedle Maxe Verstappena si budou muset položit otázku, jestli vyhoří stejně jako předchůdci nebo se smíří s tím, že budou případně pouze týmovou dvojkou…

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Jan Fridrich)
Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Formuli 1 sleduje přes 20 let, od roku 2017 píše pro Svět Formule a od října 2020 působí jako šéfredaktor. Jeho nejoblíbenější jezdec je Michael Schumacher a je fanouškem Ferrari. V případě zájmu o spolupráci ho můžete kontaktovat na: jan.fridrich@svetformule.cz.

Další články autora →