Jak se návrh Adriana Neweyho obrátil proti Toro Rossu

Jak se návrh Adriana Neweyho obrátil proti Toro Rossu

Franz Tost, odcházející šéf týmů Toro Rosso a AlphaTauri, zavzpomínal na první vítězství týmu v Monze 2008. Vzpomíná především na to, jak obrátilo tým vzhůru nohama kvůli předpisům, které byly poté zavedeny.

Sebastian Vettel, který tehdy jezdil pro Toro Rosso, získal za deštivé Velké ceně Itálie první ze svých padesáti tří vítězství. Pro sesterský tým Red Bullu to také bylo první vítězství, které ale nakonec mělo pro tým nezamýšlené důsledky.

V roce 2008 jsme vyhráli v Monze a na jednu stranu to byl pro tým obrovský úspěch. Na druhou stranu – každá mince má dvě strany – to způsobilo spoustu problémů, protože týmy a FIA se rozhodly, že změní předpisy. Neměli jsme zdaleka takovou infrastrukturu, abychom navrhli vlastní vůz. Ten, se kterým jsme vyhráli v Monze, to byl vůz Adriana Neweyho. Jediný rozdíl byl, že náš měl motor od Ferrari a Red Bull měl motor od Renaultu,“ vypráví Franz Tost.

Ten strávil v čele tohoto týmu poté, co jej Red Bull převzal po Minardi, osmnáct sezón. Minardi nebylo jedním z týmů, které by bojovalo o první příčky, právě naopak. Po Vettelově vítězství tak musel Tost najmout mnoho nových zaměstnanců, aby se vyrovnal se změnami, které nadcházely.

Bylo to velmi zajímavé období. Začínal jsem 8. listopadu 2005 ve Faenze a měli jsme 85 lidí a nebylo to ze začátku lehké. Ale jak víte, Dietrich Mateschitz mi řekl, podívej, jsou tu dva pilíře, o které se musíš postarat. Zaprvé, využít synergie s Red Bull Technology a zadruhé, vychovávat mladé jezdce. Ti pak musí přijít do Red Bullu, vyhrávat závody a pokud to bude možné, spoustu šampionátů. Řekl jsem si, okej, chápu, co chcete, šéfe, a tak jsme začínali, a ze začátku to fungovalo opravdu dobře,“ vzpomíná Rakušan na své začátky v týmu.

„Dostali jsme veškerý materiál, vozy od Red Bull Technology, a možná to fungovalo až příliš dobře, protože poté, co jsme v roce 2008 vyhráli v Monze, tak FIA a týmy změnily předpisy. Přišli s vypsanými díly, což znamenalo, že jsme si museli dělat skoro všechno sami. Museli jsme navrhnout přední křídlo, zadní křídlo, celou karoserii, difuzér, podlahu, monokok – a na to jsme neměli infrastrukturu, takže jsme museli najít lidi z oddělení aerodynamiky, konstruktéry, výrobce, kontrolory kvality a takové věci, a bylo to opravdu náročné. Ale byla to výzva, a musím říct, že se mi to líbilo, hodně jsem se v tomto období naučil a nerad bych jej vynechal.“

Na další vítězství si tým z Faenzy musel počkat dvanáct let. To pro ně získal taktéž na Monze Pierre Gasly v roce 2020.

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Studentka korejštiny a člověk s tisícero koníčky. Koně ji baví nejen pod kapotou. Jako malá fandila o nedělích po obídku Alonsovi, protože měl nejbarevnější auto, cestu k formulím si znovu našla i později v životě. Na Svět Formule publikuje od roku 2023.

Další články autora →