Williams dělá postupné kroky na své dlouhé a náročné cestě k návratu týmu na nejvyšší příčky. Důležitým krokem byl příchod Jamese Vowlese, který do týmu z Grove přinesl smýšlení v dlouhodobém horizontu. Šéf oddělení pro výkonnost vozu Dave Robson promluvil o vedení Vowlese a co vše se jeho příchodem změnilo.
Díky investicím a odhodlání majitelů Williamsu (Dorilton Capital – pozn. red.) byl nový šéf James Vowles podpořen, aby mohl provést rozsáhlé změny ve snaze obnovit zašlou slávu týmu, který slavil sedm titulů mistra světa a devět prvenství v Poháru konstruktérů. Williams trpěl roky nedostatečnými investicemi, které z něj postupem času udělaly tým, který se držel na zadních pozicích.
Namísto toho, aby veškeré úsilí vynaložil na to, aby jen přežil další rok, může nyní Vowles a jeho nový klíčový zaměstnanec Pat Fry, technický ředitel, plně naplánovat, kde by se měl tým z Grove a jeho zaměstnanci nacházet za pět let, a učinit veškeré mezikroky k jeho dosažení. Ačkoli nově vypadající Williams není postaven za den a tým pravděpodobně neučiní výrazné pokroky až do změny předpisů v roce 2026, Fry má pocit, že si tým musí vypěstovat „vítězné myšlení“.
Podle vedoucího oddělení pro výkonnost vozů Davea Robsona již tato změna myšlení a strategické uvažování, které si britský inženýr přinesl z Mercedesu, přinášejí změny a posun od „krátkodobého hašení požárů“, jak to nazval Vowles.
„Je tu celá řada věcí, které James (Vowles – pozn. red.) tak trochu odemkl. Myslím, že jednou z největších věcí je, že se poprvé po dlouhé době nezaměřujeme jen na dnešek a zítřek, takže si můžete dovolit mít na věci mnohem dlouhodobější nebo střednědobý pohled. To je úplně něco jiného, než jak tomu bylo pravděpodobně od roku 2014 až 2015. Už to není tak, že bychom počítali každou korunu, a proto se to strašně mění,“ řekl Robson pro Autosport.
Podle britského inženýra silný mandát od majitelů společnosti umožnil Vowlesovi rychlejší rozhodování a zavedení zdravější firemní kultury.
„Celá filozofie toho, jakým způsobem provádíme výzkum a vývoj a jaké jsou skutečné cíle, se značně změnila. Kromě toho byl (James Vowles – pozn. red.) schopen přijít a přesně zjistit, jaké máme slabiny. Příchod takového druhu zkušeností a autority znamená, že není potřeba tolik diskutovat, je potřeba investovat a investoři jsou ochotni tyto investice provést. Nyní máme jasný pocit jistoty, kde bychom měli být. Zatímco dříve, i když byly peníze k dispozici, museli jsme si dát tu práci, abychom pochopili, do čeho je vhodné investovat. To je tedy velký rozdíl. Celý způsob jeho vedení je zcela odlišný. Domnívám se, že všem asi chvíli trvalo, než se s tím sžili, ale teď už každý chápe, jak to funguje. Je to opravdu docela osvěžující. Je to skutečně o otevřenosti a upřímnosti a všichni chápou, že chyby jsou v pořádku, dokud se z nich poučíme, což je opět jiné, než tomu bylo dříve. Není tu žádný seznam pěti věcí, které měly velký účinek. Prostě celý jeho způsob vedení týmu je jiný a lepší,“ vysvětlil šéf oddělení pro výkonnost vozů vedení svého nadřízeného.
Díky nové smlouvě na dodávku motorů od Mercedesu do roku 2030 si ve Williamsu mohli odškrtnout jednu důležitou věc a nyní jsou pro tým naprosto klíčové rozsáhlé investice do zastaralé infrastruktury. Vedle tohoto dlouhodobého směřování se však Robson domnívá, že změna strategie již přináší své ovoce během vývoje vozu pro rok 2024, který by měl Alexi Albonovi a Loganu Sargeantovi umožnit větší konkurenceschopnost na větším množství okruhů.
„Při vývoji vozu FW46 pro příští rok můžeme sledovat, jak se tento nový přístup šíří napříč celou společností. Na trati denně vidíme daleko více Jamese (Vowlese – pozn. red.) než v továrně. Pravděpodobně jsme se mu přizpůsobili poměrně rychle, ale myslím, že teď v posledních měsících je opravdu vidět, že se to projevilo úplně všude. Ještě asi rok nebo dva bude trvat, než se to naplno projeví ve výkonnosti, ale už teď je cítit, že se to opravdu mění.“