Jak bude vypadat generace formule 1 od roku 2026?

Jak bude vypadat generace formule 1 od roku 2026?

Ještě ani nevešla v platnost nová pravidla pro nadcházející sezonu a již se objevují první informace o tom, jak by měly vypadat monoposty od sezony 2026. Ty by měly být menší, lehčí a efektivnější.

Nasazení nových technických regulí, které měly být plané už od minulého roku, se přesunulo kvůli koronaviru až na příští sezonu. Příprava těchto pravidel však probíhala už čtyři roky před tím. Technický šéf F1 Pat Symonds s jeho desetičlennou skupinou inženýrů využívali větrný tunel a CFD simulace, aby odhalili slabiny před tím, než budou využita v závodním režimu.

Finální verze monopostu pro sezonu 2022 byla odhalena během Velké ceny Británie v Silverstone. Ovšem z týmů zní, že auto bude vypadat naprosto odlišně od představeného konceptu.

Pro ročník 2026 však Symonds a spol. připravují obrovskou revoluci, která zahrnuje motory s kompletně novou architekturou. Přestože bude aerodynamika pouze vylepšená, tak bude auto vypadat úplně jinak. Vůz bude osazen šestiválcovým turbomotorem bez MGU-H. Spalovací motor a MGU-K budou přispívat k celkovému výkonu, přičemž každý bude generovat 350 kilowatt (476 koní).

 

Postupem času by měly mít agregáty přes 1000 koní. Ovšem čím více elektrické energie bude motor generovat, tím větší musí být baterie, silnější MGU-K a lepší elektrický systém. Elektrický výkon by pak měl byl rekuperován na zadní nápravě – například aktivní aerodynamika, která se při brždění využívá plný přítlak a jsou k tomu potřeba mnohem menší zadní brzdy.

„Teoreticky by mohla motorová brzda převzít všechno, ale jsou stále momenty, ve kterých musí jezdec brzdit, aniž by se baterie dobíjela,“ popisuje Symonds.

Nové pohonné jednotky budou tedy mnohem těžší, proto se bude muset jinde na váze šetřit, aby byly vozy celkově lehčí. To by měla zajistit nová technologie baterií, která bude mít lehčí uložiště energie, a mnohem menší rozměry monopostu. Symonds dokonce uvažoval o čtyřválcovém řadovém motoru a o příčné převodovce. Nicméně tato myšlenka byla smetena ze stolu, jelikož se nedá využít v sériové výrobě. Kromě by tento koncept hrál do karet Porsche a Audi, jelikož Porsche s takovýmto motorem závodí v Le Mans.

Podle slov Symondse by měla mít nová generace menší rozvor kol, tudíž bylo auto užší. Rovněž díky menšímu výkonu spalovacího motoru klesne spotřeba. Aktuálně musí být v nádrži minimálně 110 kg paliva, tedy přibližně 150 litrů. Množství by mělo klesnout na 65 kg (cca. 90 litrů). Ovšem návrh na rekuperaci přední a zadní nápravy ještě nebyl schválen.  Důvod? Náklady a bezpečnost.

Hmotnost lze ušetřit také převodovkou, kde by se snížil počet rychlostních stupňů z osmi na pět. Žádost na standardní převodovku týmy zamítly.

„Nejen motory, ale i auta se musí stát udržitelnějšími. Toho lze dosáhnout pouze tím, že formule bude menší, lehčí a účinnější,“ uzavřel 68 letý Brit.

 

Sdílejte na:
Zavřít