Šéf týmu Red Bull Christian Horner se vyjádřil k potenciálnímu vstupu General Motors do formule 1, což vyvolalo otázky ohledně financování a logistických výzev spojených s tímto krokem.
Ve čtvrtek večer, během Velké ceny Las Vegas, se paddock rozhořel spekulacemi o tom, že by se na obzoru mohl objevit 11. tým, za kterým by stála právě společnost General Motors.
V roce 2023 FIA umožnila podávání žádostí pro nové zájemce o vstup do seriálu. Mezi uchazeči byl tým Andretti Global vedený Michaelem Andrettim. Po podání žádosti se k projektu připojila společnost General Motors, která slíbila, že do budoucna zajistí pohonné jednotky značky Cadillac. Tento krok však přišel příliš pozdě, a formule 1 nakonec žádost Andretti Global zamítla, přestože nechala otevřenou možnost vstupu Cadillacu.
Jedním z hlavních problémů při vstupu Andrettiho bylo údajně jeho vedení. Na začátku roku 2024 Michael Andretti odstoupil ze své funkce a jeho místo zaujal podnikatel Dan Towriss, který v minulosti do týmu výrazně investoval. Není však jasné, zda Towriss v projektu stále figuruje, nebo zda Cadillac usiluje o vstup nezávisle na Andretti Global.
Christian Horner na možnost vstupu 11. týmu reagoval ve vysílání Sky Sports. Podle něj by příchod amerického týmu byl pozitivní. „Kolují různé zvěsti. Nikdo nás zatím nekontaktoval, ale kdo ví. Samozřejmě by byl příchod amerického týmu pozitivní. Máme zde Haas, ale mít velkého výrobce, jako je GM, a vidět souboj Fordu proti GM – to by mohlo být opravdu atraktivní,“ uvedl Horner.
Zároveň však zdůraznil, že on ani jiný tým nemají vliv na rozhodnutí o vstupu nových zájemců do formule 1. „To závisí na držiteli komerčních práv a FIA. Stejně jako ve všech těchto záležitostech jde především o finance – jak to bude financováno a kdo to zaplatí. Pokud budou logistické otázky vyřešeny, nemáme s příchodem GM žádný problém. Rádi je přivítáme, ale za to platit nebudeme,“ zdůraznil Horner.
Podle něj však s potenciálním vstupem GM souvisí určité praktické a logistické problémy. Mezi ty nejvýznamnější patří rozdělení finančních odměn mezi týmy a nutnost přizpůsobit závodní tratě, například vytvořením 11. garáže na menších okruzích. „Jak by to fungovalo na tratích, jako je Zandvoort?,“ zamýšlel se Horner. „Nemáme problém s jejich příchodem a vítáme je s otevřenou náručí. Ale nechceme, aby se zmenšoval podíl na odměnách.“