Dvojnásobný mistr světa ve formuli 1 Mika Häkkinen zpochybnil navýšení závodů v kalendáři na příští sezónu, kterých má být nově rekordních dvacet čtyři. Za dob, kdy Fin jezdil ve formuli 1, se pořádalo sotva dvacet Velkých cen ročně.
Formule 1 zamýšlela v roce 2023 zavést kalendář s dvaceti čtyřmi závody, než z něj byla před sezónou vyškrtnuta Čína kvůli komplikacím s pandemií COVID-19 a závod v italské Imole, který byl přerušen kvůli silným záplavám v regionu Emilia Romagna.
Přesto se v roce 2023 uskutečnilo rekordních dvaadvacet závodů a na příští rok se plánuje dokonce dvacet čtyři Velkých cen. Mika Häkkinen, mistr světa z let 1998 a 1999 za McLaren, prohlásil, že už letos byly v paddocku vidět známky vyhoření, a vyjádřil své obavy ohledně příštího roku.
„Sezóna 2023 byla rekordně dlouhá,“ začal finský závodník svůj komentář na kanálu Unibet International YouTube. „Některých závodů jsem se zúčastnil a na tvářích lidí bylo vidět, jak těžký byl konec sezóny. Dvacet dva závodů jako číslo není tak vysoké. Problém je ale v tom, že se neustále konají za sebou. Přechod z bodu A do bodu B je těžký. Opět musíte najít závodní přístup a soustředění. Myslím, že to je pro mnohé největší výzva – nejen pro jezdce, ale i pro mechaniky a organizaci.“
Velkou roli v rostoucím kalendáři formule 1 hraje nárůst popularity seriálu Formula 1: Drive to survive (Formule 1: Touha po vítězství – pozn. red.), zejména ve Spojených státech, kde se za poslední tři roky místo jedné Velké ceny ročně uskutečnily rovnou tři.
Kalendář se rozšířil i na Blízký východ, kde se v roce 2021 představila Saúdská Arábie a Katar. „Do budoucna nás čeká ještě více závodů,“ dodal Häkkinen. „Bude to těžký úkol. Možná si to svět žádá. Fanoušci po tom volají. Chtějí více závodů. Úkolem F1 je to splnit a naplnit kalendář.“
Čtyřiadvacet závodů je daleko od toho, na co byl Häkkinen během své kariéry zvyklý, protože až do své dovolené a následného odchodu z formule 1 na konci roku 2001 jezdil méně než 20 Velkých cen ročně. Häkkinen prohlásil, že kdyby řídil i dnes, musely by se zvážit kompenzace a další faktory, které by mu zajistily pohodlí.
„Kdybych ještě jezdil v formuli 1 a viděl dnešní počet závodů, vedl bych s týmem tvrdá jednání o kompenzaci,“ poznamenal. „A nejen o tom, ale i o tom, jak zajistit, aby odolnost lidí byla na potřebné úrovni a všichni mohli pracovat bez chyb. Mluvíme o sportu, kde se jezdí super vysokými rychlostmi. Nechcete udělat chybu.“