Odcházející šéf týmu AlphaTauri Franz Tost se vyjádřil ke svým výrokům ze začátku roku, kdy přiznal, že přestal věřit týmovým inženýrům. Zároveň promluvil o budoucnosti stáje.
V roce 2021 dosáhla stáj AlphaTauri nejvyššího bodového zisku v historii, ale po revizi technických předpisů se v minulé sezóně propadla až na deváté místo v Poháru konstruktérů. Letos se štěstí týmu z Faenzy ještě zhoršilo, když stáj během prvních sedmnácti velkých cen získala pouhých pět bodů a zůstala tak v šampionátu na průběžném posledním místě. Po náročném úvodním víkendu v Bahrajnu, který byl poznamenán nedostatkem přítlaku monopostu, Franz Tost přiznal, že týmu již nevěří.
V březnu Tost na tiskové konferenci uvedl: „Zejména v oblasti aerodynamiky probíhají různé programy a inženýři mi říkají, že děláme velké pokroky. Ale už jim nevěřím. Chci vidět pouze čas na kolo, protože to je jediná věc, která se počítá.“
Série vylepšení vozu AT04 v závěrečných etapách sezóny však umožnila týmu AlphaTauri nasbírat v posledních pěti závodech 20 bodů a vyšvihnout se tak na konečné osmé místo v Poháru konstruktérů. Před svým posledním závodem v čele týmu se Tost ke svým dřívějším výrokům vrátil a upřesnil, že za pozdějším zlepšením týmu stálo přeskupení technického oddělení.
V podcastu F1 Beyond the Grid Tost řekl: „Musím vám říct pozadí příběhu. Naše auto loni nebylo konkurenceschopné. Tehdy jsem si řekl, že musíme něco udělat, protože se nemohu smířit s tím, že se pohybujeme na konci pole, když chci být alespoň v jeho středu. Naši inženýři mi řekli, že pracují velmi tvrdě, mají řešení a přesně vědí, co mají dělat. Tak jsem je navštívil na oddělení aerodynamiky. Řekli mi, že auto bude fantastické s opravdu dobrým výkonem, že má velmi dobré hodnoty v aerodynamickém tunelu a tak dále.“
„Pak jsme přijeli do Bahrajnu a já jsem ani nemusel čekat na závod. Už po testech jsem věděl, že jsme se nikam neposunuli. Tak jsem se naštval a zeptal jsem se jich, co se děje. Řekli mi, že přijde modernizace, ale já jsem jim odpověděl, že mě modernizace nezajímá, protože to auto musí hlavně dobře fungovat. Následně se mě na to zeptali na tiskové konferenci a já jsem řekl, že už jim nevěřím. Když už těm lidem nevěřím, tak pro mě skončili. Tohle byl ten případ. Vyměnili jsme je a přivedli nové lidi, takže teď máme snad v oddělení aerodynamiky dobrý tým. Musím říct, že všechny modernizace, které letos přinesli, zatím fungovaly přijatelně.“
Tost zastával funkci šéfa týmu od sezóny 2006, kdy stáj získal Red Bull, ale v dubnu oznámil, že se rozhodl na konci letošního roku skončit. Sedmašedesátiletého Rakušana nahradí bývalý sportovní ředitel Ferrari Laurent Mekies. Stáj také na začátku roku najala Petera Bayera, kterého jmenovala výkonným ředitelem. Na základě intenzivnější spolupráce s Red Bullem bude navíc tým od příštího roku opět přejmenován. Do sezóny 2024 tak vstoupí pod názvem Racing Bulls a Tost je přesvědčen, že nové duo bude schopno povýšit stáj na lepší úroveň.
„Peter (Bayer – pozn. red.) je s námi od června a myslím, že spolu velmi úzce spolupracujeme. Teď už týmu rozumí mnohem lépe a má spoustu zkušeností. Zná formuli 1. Laurent Mekies s námi již dříve pracoval, a tak zná tým z minulosti. Myslím, že tito dva lidé jsou naprosto vhodní k tomu, aby stáj převzali. Očekávám, že tým posunou na jinou úroveň, protože oba mají spoustu zkušeností. Oba znají formuli 1 a jsem přesvědčen, že odvedou velmi dobrou práci,“ dodal Franz Tost.