Formule E se vrací na scénu s vozy GEN3 Evo a novými tvářemi!

Formule E se vrací na scénu s vozy GEN3 Evo a novými tvářemi!

Šampionát elektrických formulí odstartuje tento víkend další sezónu s novými tvářemi a upravenými vozy třetí generace. Zároveň si odbude debut zbrusu nové spojení tří renomovaných firem ve světě motorsportu Lola-Yamaha-ABT a bývalé ERT bude nově závodit pod označením Kiro Race Co.

V 11. sezóně nasadí formule E vylepšené vozy třetí generace, které budou mít nejrychlejší zrychlení v porovnání s monoposty z ostatních šampionátů FIA. GEN3 Evo tak zrychlí z 0 na 100 km/h za pouhých 1,82 vteřiny, což je o 30% rychlejší než současný vůz formule 1. Zároveň prošel vylepšením i výkon, který naroste o 2% oproti základní specifikaci třetí generace. Nové robustnější a aerodynamičtější šasi pomůže k těsnějšímu závodění kolo na kolo.

Poprvé bude moci jezdec aktivovat pohon všech čtyř kol, a to během kvalifikačních duelů, na startech a v útočných zónách. Toto funkce maximalizuje akceleraci a kontrolu a měla by přinést zábavnější závody jak pro jezdce, tak i fanoušky.

V neposlední řadě mají mít vozy lepší grip díky gumám do každého počasí Hankook iON, které poskytnou o 5-10% více přítlaku a jsou vyrobeny z 35%  z recyklovaných a udržitelných materiálů.

GEN3_EVO_SPECS_16x9 FINAL

 

Jezdecké sestavy

Pouze čtyři týmy zůstávají věrné svým osvědčeným jezdeckým sestavám. Porsche si ponechalo šampiony Pascala Wehrleina a Antonia-Félixe da Costu. Envision pokračuje s Robinem Frijnsem a Sébastienem Buemim. Jaguar prodloužil s Mitchem Evansem a Nickem Cassidym a u Mahindry se do monopostu znovu posadí Nyck de Vries a Edoardo Mortara.

Naopak tři stáje nasadí nováčky. David Beckmann dostane u Kiro Race (bývalé ERT) šanci po boku zkušeného Dana Ticktuma. Čtyřiadvacetiletý Němec má ale s formulí E již zkušenosti, jelikož minulý rok startoval v Jakartě za tým Avalanche Andretti jakožto záskok za Andrého Lotterera, který se připravoval na legendární 24 hodinovku v Le Mans. Debut se mu však nevydařil zcela podle představ, protože v prvním závodě dojel 16. a nedělní podnik nedokončil.

McLaren vzdal pod svá křídla Taylora Barnarda, který už za ně absolvoval letošní ePrix Monaka a dvojzávod v Berlíně, přičemž v hlavním městě Německa bodoval jak v sobotu, tak i v neděli. Brit bude sekundovat Samovi Birdovi.

Stáj ABT, která pro tuto sezonu spojí síly s renomovanými značkami Lola a Yamaha, budou reprezentovat Lucas di Grassi a nováček Zane Maloney. Mladý Barbadosan aktuálně závodí ve formuli 2, kde mu před posledním závodním víkendem v Abú Zabí patří průběžné třetí místo.

Jediné Maserati vstoupí do nacházejícího ročníku s kompletně obměněnou jezdeckou sestavou. Z McLarenu přišel Jake Hughes a z DS Penske zase Stoffel Vandoorne, jehož u Američanů nahradí po boku Jeana-Érica Vergneho Maximilian Günther.

U Andrettiho bude novým týmovým kolegou Jaka Dennise Nico Müller, který nahradí Normana Nata. Francouz bude oblékat overal Nissanu spolu s Oliverem Rowlandem.

 TAG Heuer Porsche Pascal Wehrlein Antonio-Félix da Costa
Andretti Jake Dennis Nico Müller
DS Penske Maximilian Günther Jean-Éric Vergne
Kiro Race Co. David Beckmann Dan Ticktum
Envision Racing Robin Frijns Sébastien Buemi
Jaguar TCS Racing Mitch Evans Nick Cassidy
Mahindra Racing Nyck de Vries Edoardo Mortara
Maserati MSG Racing Jake Hughes Stoffel Vandoorne
NEOM McLaren Sam Bird Taylor Barnard
Lola Yamaha ABT  Lucas di Grassi Zane Maloney
Nissan Oliver Rowland Norman Nato

Změny v kalendáři

Sezóna odstartuje tento víkend na městské trati v Sao Paulu. Měsíc na to se šampionát přesune do Mexika na okruh bratří Rodríguezových, na kterém se konají také závody formule 1. V únoru se kolotoč přesune do Saúdské Arábie. A zde přichází první změna – namísto Rijádu bude hostit podnik šampionátu elektrických monopostů poprvé v historii Džidda. Toto město bude prvním, kde se odjede dvojzávod.

Po dvou měsíční pauze se formule E vrátí do Ameriky, přesněji do Miami, které nahrazuje ePrix Portlandu. V úzkých uličkách monackého knížectví se odehraje historicky první double-header, jenž bude následovaný další dvojitou porcí závodů v Tokiu a přelomu května a června v Šanghaji.

Po roční pauze se vrací ePrix Jakarty, která byla v předchozí sezóně zrušena kvůli tamním volbám, naopak z kalendáře vypadla ePrix v italském Misaně.

Sezónu uzavřou v létě dva double-headery, a sice již tradičně na bývalém letišti Tempelhof v Berlíně a na konci července v Londýně.

Závod ePrix Země Okruh Datum
1. Sao Paula Brazílie Městský okruh Sao Paulo 7. února 24
2. Mexiko City Meixko Okruh bratří Rodríguezových 11. ledna 25
3. Džiddy Saúdská Arábie Jeddah Corniche Circuit 14. února 25
4. 15. února 25
5. Miami USA Homestead-Miami Speedway 12. dubna 25
6. Monaka Monako Circuit de Monaco 3. května 25
7. 4. května 25
8. Tokia Japonsko Městský okruh Tokio 17. května 25
9. 18. května 25
10. Šanghaje Čína Shanghai International Circuit 31. května 25
11. 1. června 25
12. Jakarty Indonésie Jakarta International ePrix Circuit 21. června 25
13. Berlína Německo Tempelhof Airport Street Circuit 12. července 25
14. 13. července 25
15. Londýna Anglie ExCel London Circuit 26. července 25
16. 27. července

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Barbora Goldmannová)
Sdílejte na:
Zavřít