Vozy Formule 1 čekají pro sezónu 2019 aerodynamické změny, kterým dominuje výrazné zjednodušení předního křídla. FIA slibuje, že výsledkem bude snazší následování jiného monopostu, což by mělo vést k lepšímu předjíždění.
Monoposty Formule 1 budou ztrácet až o třetinu méně přítlaku při jízdě za jiným monopostem, slibuje si od nových technických pravidel Mezinárodní automobilová federace. Úpravy, které budou zavedeny pro rok 2019, by tak měly výrazně podpořit předjíždění.
Změny se točí zejména okolo zjednodušení předního křídla a dalších úprav na zadním spoileru, inženýři jednotlivých týmů tak nebudou mít tak velkou možnost úmyslně zavířit vzduch za svým vozem a ztížit soupeřům držet se v rychlých zatáčkách příliš blízko.
Je jasné, že dokud vozy skutečně nevyjedou na trať, nebude jasné, jaký efekt budou pravidla mít. Technický šéf FIA a sám bývalý úspěšný konstruktér Nikolas Tombazis tvrdí, že změny budou znát zejména ve středně rychlých zatáčkách.
“Kritická pozice je podle nás okolo 15 až 20 metrů rozestupu mezi vozy,” řekl. “To je vzdálenost, kterou bychom očekávali mezi vozy jedoucími půl sekundy od sebe v nájezdu do středně rychlé zatáčky.
Se současnou generací to následující auto za takového scénáře ztratí zhruba 30% svého přítlaku. My doufáme, že to o 10% snížíme.”
Ačkoliv některé týmy mají pochybnosti, že nová pravidla vůbec nějakou změnu přinesou, Tombazis tvrdí, že bez plánovaných změn by se situace v příštích dvou letech, tedy před další zásadní změnou technických regulí v roce 2021, výrazně zhoršila.
“Já bych řekl, že obecným trendem je, že týmy zvyšují přítlak, což celý problém jen umocňuje,” vysvětluje Tombazis. “Kdybychom nezakročili, domníváme se, že v roce 2019 by byla situace horší než v 18, a 20 by byla horší než 19.
My teď věříme, že v roce 2019 bude situace lepší než 18, ale nikdo nečeká, že spolu vozy Formule 1 budou bojovat jako cestovní auta.”
Zásah ze strany FIA vítá například technický ředitel Williamsu Paddy Lowe, který přiznává, že se mu z pohledu předjíždění nezamlouvají současné regule představené před sezónou 2017.
“Nebyl jsem fanouškem regulí pro rok 2017, domníval jsem se, že jsou pro předjíždění krokem zpět,” řekl Lowe. “Myslím, že nedělat nic by znamenalo, že by se situace několik let jen zhoršovala, jelikož týmy zlepší přítlak svých vozů.
Je správné, že FIA a FOM v tuto chvíli zakročí a pro roky 2019 a 20 udělají něco jinak. Mám poměrně vysokou důvěru v technické aspekty toho, co tu bylo učiněno, věřím, že nás to vrátí zase do správného směru.”