100. vydání 24hodinového závodu v Le Mans slibuje být velkou podívanou. O to se jistě postará především velký počet přihlášek do královské třídy podniku „Hypercar“. Mediálně důležitou, pro celodenní maraton ovšem nerozhodující pole position si ve čtvrtek vyjela Scuderie Ferrari.
První akt velkého dění je tedy za námi: kvalifikace. Prosadil se relativně překvapivě Chrouzův bývalý jezdec F2, Antonio Fuocco na Ferrari 499P. A díky Jamesovi Caladovi (dalšímu „monopostovému ztroskotalci“) bude Italům patřit celá první stratovní řada! Povedený návrat Scuderie se náramě hodí: je tomu totiž přesně 50 let, co se Ferrari naposledy pokusil o celkové vítězství v Le Mans. Dobrá, roku 1973 za SpA Ferrari SEFAC ještě startovaly opravdové hvězdy (Arturo Merzario, Carlos Pace, Jacky Ickx, Brian Redman, Tim Schenken a Carlos Reuteman), proti kterým se letošní sestava rudých vyjímá jeko seznam autoškoly, jedná se ale o všeobecný jev, který podniku neubírá na důležitosti.
Velký závod v La Sarthe nabídne fandům kolem trati a i před obrazovkami konečně startovní pole, jaké si jubilejní vydání tohoto závodu zaslouží. „Hypercarů“, které by dle papírové formy měly bojovat o celkové vítězství, bude rovných 16.
Porsche přijede se 3 továrními vozy pod přihláškou Rogera Penskeho a jedním soukromým (Jota). Po dvou prototypech nasadí značky Ferrari, Toyota a Peugeot. K tomu bude vidět vůz dobrodruha Colina Kollese zneužívající věhlasné jméno Vanwall a dva speciály amerického miliardáře Glickenhause. Z americké IMSA-série budou ve Francii hostovat tři Cadillacy. Dva tovární a jeden soukromý týmu Action Express.
Nejobjemnější třídou bude tradičně LMP2, kam se přihlásilo 24 posádek. K trapnosti, že by jeden z prototypů této třídy sahal po vítězství (jak se stalo nedávno díky zle obsazené LMP1), by ovšem dojít nemělo. Bohužel zde letos všichni spoléhají jen na šasi Oreca.
Obří pole tradičně doplní vozy GT. 21 vozů značek Ferrari, Aston Martin, Porsche a Corvette doporovodí na zvláštní pozvání pořadatele americký Hendrick-Camaro třídy NASCAR. Ohromné rychlostní rozdíly tedy budou znamenat další opepření již beztak zajímavého podniku.
Start se uskuteční tradičně v sobotu 16:00h.
Všechny přihlášky Le Mans 2023
Hypercar – 16 vozů
#2 – Cadillac Racing – Earl Bamber/Alex Lynn/Richard Westbrook – Cadillac V-Series.R
#3 – Cadillac Racing – Sebastien Bourdais/Renger van der Zande/Scott Dixon – Cadillac V-Series.R
#4 – Floyd Vanwall Racing Team – Tom Dillmann/Esteban Guerrieri/Tristan Vautier – Vanwall Vandervell 680
#5 – Porsche Penske Motorsport – Dane Cameron/Michael Christensen/Frederic Makowiecki – Porsche 963
#6 – Porsche Penske Motorsport – Kevin Estre/Andre Lotterer/Laurens Vanthoor – Porsche 963
#7 – Toyota Gazoo Racing – Mike Conway/Kamui Kobayashi/Jose Maria Lopez – Toyota GR010 Hybrid
#8 – Toyota Gazoo Racing – Sebastien Buemi/Brendon Hartley/Ryo Hirakawa – Toyota GR010 Hybrid
#38 – Hertz Team Jota – Yifei Ye/Antonio Felix da Costa/Will Stevens – Porsche 963
#50 – Ferrari AF Corse – Antonio Fuoco/Miguel Molina/Nicklas Nielsen – Ferrari 499P
#51 – Ferrari AF Corse – Alessandro Pier Guidi/James Calado/Antonio Giovinazzi – Ferrari 499P
#75 – Porsche Penske Motorsport – Felipe Nasr/Nicky Tandy/Mathieu Jaminet – Porsche 963
#93 – Peugeot TotalEnergies – Paul di Resta/Mikkel Jensen/Jean-Eric Vergne – Peugeot 9X8
#94 – Peugeot TotalEnergies – Loic Duval/Gustavo Menezes/Nico Müller – Peugeot 9X8
#311 – Action Express Racing – Luis Felipe Derani/Alexander Sims/Jack Aitken – Cadillac V-Series.R
#708 – Glickenhaus Racing – Romain Dumas/Olivier Pla/Ryan Briscoe – Glickenhaus 007
#709 – Glickenhaus Racing – Franck Mailleux/Nathanael Berthon/Esteban Gutierrez – Glickenhaus 007
LMP2 – 24 vozů
#9 – Prema Racing – Juan Manuel Correa/Filip Ugran/Bent Viscaal – Oreca-Gibson 07
#10 – Vector Sport – Ryan Cullen/Gabriel Aubry/Matthias Kaiser – Oreca-Gibson 07
#13 – Tower Motorsports – Steven Thomas/Rene Rast/Ricky Taylor – Oreca-Gibson 07 (Pro-Am)
#14 – Nielsen Racing – Rodrigo Sales/Mathias Beche/Ben Hanley – Oreca-Gibson 07 (Pro-Am)
#22 – United Autosports – Phil Hanson/Filipe Albuquerque/Frederick Lubin – Oreca-Gibson 07
#23 – United Autosports – Oliver Jarvis/Tom Blomqvist/Joshua Pierson – Oreca-Gibson 07
#28 – Jota – David Heinemeier Hansson/Pietro Fittipaldi/Oliver Rasmussen – Oreca-Gibson 07
#30 – Duqueine Team – Neel Jani/Rene Binder/Nicolas Pino – Oreca-Gibson 07
#31 – Team WRT – Sean Gelael/Robin Frijns/Ferdinand Habsburg – Oreca-Gibson 07
#32 – Inter Europol Competition – Mark Kvamme/Jan Magnussen/Anders Fjordbach – Oreca-Gibson 07
#34 – Inter Europol Competition – Jakub Smiechowski/Fabio Scherer/Albert Costa – Oreca-Gibson 07
#35 – Alpine Elf Team – Andre Negrao/Memo Rojas/Oliver Caldwell – Oreca-Gibson 07
#36 – Alpine Elf Team – Matthieu Vaxiviere/Charles Milesi/Julien Canal – Oreca-Gibson 07
#37 – Cool Racing – Nicolas Lapierre/Alexandre Coigny/Malthe Jakobsen – Oreca-Gibson 07 (Pro-Am)
#39 – Graff Racing – Roberto Lacorte/Giedo van der Garde/Patrick Pilet – Oreca-Gibson 07 (Pro-Am)
#41 – Team WRT – Rui Andrade/Robert Kubica/Louis Deletraz – Oreca-Gibson 07
#43 – DKR Engineering – Tom van Rompuy/Udo de Wilde/Maxime Martin – Oreca-Gibson 07 (Pro-Am)
#45 – Algarve Pro Racing – George Kurtz/James Allen/Colin Braun – Oreca-Gibson 07 (Pro-Am)
#47 – Cool Racing – Reshad de Gerus/Wladislaw Lomko/Simon Pagenaud – Oreca-Gibson 07
#48 – Idec Sport – Paul Lafargue/Paul Loup Chatin/Laurents Hörr – Oreca-Gibson 07
#63 – Prema Racing – Doriane Pin/Mirko Bortolotti/Daniil Kwjat – Oreca-Gibson 07
#65 – Panis Racing – Manuel Maldonado/Tijmen van der Helm/Job van Uitert – Oreca-Gibson 07
#80 – AF Corse – Francois Perrodo/Ben Barnicoat/Norman Nato – Oreca-Gibson 07 (Pro-Am)
#923 – Racing Team Turkey – Salih Yoluc/Dries Vanthoor/Tom Gamble – Oreca-Gibson 07 (Pro-Am)
GTE – 21 vozů
#16 – Proton Competition – Ryan Hardwick/Zacharie Robichon/Jan Heylen – Porsche 911 RSR-19
#21 – AF Corse – Julien Piguet/Simon Mann/Ulysse de Pauw – Ferrari 488 GTE Evo
#25 – ORT by TF – Ahmad Al-Harthy/Michael Dinan/Charlie Eastwood – Aston Martin Vantage AMR
#33 – Corvette Racing – Ben Keating/Nick Catsburg/Nicolas Varonne – Chevrolet Corvette C8.R
#54 – AF Corse – Thomas Flohr/Francesco Castellacci/Davide Rigon – Ferrari 488 GTE Evo
#55 – GMB Motorsport – Gustav Dahlmann Birch/Marco Sörensen/Jens Reno Möller – Aston Martin Vantage
#56 – Project 1-AO – P.J. Hyett/Gunnar Jeanette/Matteo Cairoli – Porsche 911 RSR-19
#57 – Kessel Racing – Takeshi Kimura/Scott Huffaker/Daniel Serra – Ferrari 488 GTE Evo
#60 – Iron Lynx – Claudio Schiavoni/Matteo Cressoni/Alessio Picariello – Porsche 911 RSR-19
#66 – JMW Motorsport – Thomas Neubauer/Louis Prette/Giacomo Petrobelli – Ferrari 488 GTE Evo
#72 – TF Sport – Arnold Robin/Maxime Robin/Valentin Hasse-Clot – Aston Martin Vantage AMR
#74 – Kessel Racing – Kei Cozzolino/Yorikatsu Tsujiko/Naoki Yokomizo – Ferrari 488 GTE Evo
#77 – Dempsey-Proton Racing – Christian Ried/Julien Andlauer/Mikkel Pedersen – Porsche 911 RSR-19
#83 – Richard Mille AF Corse – Luis Perez Companc/Lilou Wadoux/Alessio Rovera – Ferrari 488 GTE Evo
#85 – Iron Dames – Rahel Frey/Sarah Bovy/Michelle Gatting – Porsche 911 RSR-19
#86 – GR Racing – Michael Wainwright/Benjamin Barker/Riccardo Pera – Porsche 911 RSR-19
#88 – Proton Competition – Harry Tincknell/Donald Yount/Jonas Ried – Porsche 911 RSR-19
#98 – Northwest AMR – Ian James/Daniel Mancinelli/Alex Riberas – Aston Martin Vantage AMR
#100 – Walkenhorst Motorsport – Chandler Hull/Andrew Haryanto/Jeff Segal – Ferrari 488 GTE Evo
#777 – D’Station Racing – Satoshi Hoshino/Tomonobu Fujii/Casper Stevenson – Aston Martin Vantage AMR
#911 – Proton Competition – Michael Fassbender/Richard Lietz/Martin Rump – Porsche 911 RSR-19
Zvláštní host „Inovativní vůz“
#24 – Hendrick Motorsports – Jimmie Johnson/Mike Rockenfeller/Jenson Button – Chevrolet Camaro ZL1