Da Costa s BMW vyhrál první závod nové éry

Da Costa s BMW vyhrál první závod nové éry

Nejlépe do nové éry Formule E vlétl Portugalec Antonio Felix da Costa s týmem BMW i Andretti Motorsport.

Nová éra GEN2

Formule E si dnes odbyla dvě premiéry. První premiérou bylo samotné dějiště závodu, tedy ulice hlavního města Saúdské Arábie – Rijád. Druhou premiérou (tou důležitější) byl start páté sezóny, ve které se poprvé do závodu rozjely vozy nové generace označované jako GEN2. Nové vozy mají jednotné šasi a baterie, které obdržely všechny týmy a jejich úkolem bylo postavit nejlepší pohonnou jednotku, optimalizovat software obsluhující pohonnou jednotku, správně nastavit battery management atd.

Nové vozy mají v závodě povolený maximální výkon 200 kW a s využitím FanBoostu nebo útočného módu dočasně až 225 kW. Může se to zdát málo, ale s obrovským krouticím momentem elektrických jednotky je to na městské tratě víc než dost.

Nejsušší město kalendáře FE ovlivnil déšť

Zbrusu nová trať v Ad Diriyahu je jako celé město umístěno v poušti. I přesto průběh závodního dne narušil tak silný déšť, který zavinil zrušení prvního tréninku. Druhý trénink se už odjel, ale zpočátku vozy kroužili za safety carem. Celý program se tak posunul a formát kvalifikace se zkrátil ze čtyř skupin (každá vlastní část) a superpole na pouze dvě skupiny bez závěrečného rozstřelu superpole.

Už první část kvalifikace určila vítěze a tím se stal Antonio Felix da Costa s týmem BMW i Andretti Motorsport. BMW Andretti tak potvrdilo skvělou formu, kterou naznačilo na kolektivních předsezonních testech. Nikdo další da Costu nepřekonal. Skvělý výkon předvedl José María López s týmem GEOX Dragon, který startoval z druhého místa. Třetí startoval Sébastien Buemi s Nissan e.DAMS, který převzal otěže nad týmem, který ještě v létě ovládal Renault. Velmi pěkné čtvrté místo vybojoval Stoffel Vandoorne s HWA Racelabs (privátní tým Mercedesu), který měl jen málo času na přestěhování z F1 (Mclaren) do FE. Zklamáním kvalifikace byly obě Audi – di Grassi P18 a Abt P12. Ani Felipemu Massovi se první kvalifikace ve FE nepovedla, když skončil na 13. místě. Poslední kvalifikace v kariéře se nepovedla ani Felixu Rosenqvistovi, který v závěru boural. Rosenqvist se stěhuje do IndyCar, v Mahindře zaskakoval za Pascala Wehrleina, kterému dělá problémy bývalý zaměstnavatel Mercedes a tak musel být nahrazen.

Závod do posledního metru

Na startovní rošt se všichni poskládali s výjimkou polesittera v pořádku. Da Costa musel ještě svůj vůz „přeparkovat“, aby se vyhnul potížím. První kolo bylo poznamenáno pouze srážkou Eduarda Mortary s Venturi, který nedobrzil do jedné ze zatáček a narazil do bariéry.

Da Costa se brzy musel začít bránit dotírajícímu Jean-Ericu Vergnovi, který se svojí DS Techeetou nakonec stejně ujal vedení. Po půlce závodu však přišel šok, když oba vozy DS Techeetah dostaly penalizaci průjezd pitlane za porušení technických pravidel. Musely tak upustit od předních pozic.

I tak se podařilo oběma ztrátu téměř vymazat, ač na da Costu už byl Vergne krátký a nezbyl mu dostatek času. I tak se v posledním kole pokusil o útok.

Výsledky

Pozice Jezdec Tým
1 Antonio Felix da Costa BMW i Andretti Motorsport
2 Jean-Éric Vergne DS Techeetah Formula E Team
3 Jérôme d’Ambrosio Mahindra Racing
4 Mitch Evans Panasonic Jaguar Racing
5 André Lotterer DS Techeetah Formula E Team
6 Sébastien Buemi Nissan e.Dams
7 Oliver Rowland Nissan e.Dams
8 Daniel Abt Audi Sport ABT Schaeffler
9 Lucas di Grassi Audi Sport ABT Schaeffler
10 Nelson Piquet Jr. Panasonic Jaguar Racing
11 Sam Bird Envision Virgin Racing
12 Robin Frijns Envision Virgin Racing
13 Oliver Turvey NIO Formula E team
14 Felipe Massa Venturi Formula E Team
15 Tom Dillmann NIO Formula E team
16 Maximilian Günther Geox Dragon
17 Stoffel Vandoorne HWA Racelab
18 Alexander Sims BMW i Andretti Motorsport
19 Edoardo Mortara Venturi Formula E Team
DNF José María López Geox Dragon
DNF Gary Paffett HWA Racelab
DNF Felix Rosenqvist Mahindra Racing
Sdílejte na:
Zavřít