
Ve druhé části ohlédnutí za sezonou si vezme pod drobnohled změny v jezdeckých sestavách Toro Rosso a Renaultu. Ke změnám ale nedošlo jen v otázce jezdců, nýbrž také ve vedení, a sice ve švýcarském týmu Sauber.
DOPORUČUJEME: Ohlédnutí za sezonou I.: Vyrovnaný souboj na špičce, japonská tragikomedie neskončila
Rošády v Toro Rosso a mezi Toro Rosso a Renaultem
Sezonu zpestřily také rošády rovnou ve dvou týmech, v Toro Rosso a Renaultu. Toro Rosso je tím lepším týmem ze středu pole, jenž zajíždí průměrné výsledky. Avšak za vypíchnutí stojí fantastické čtvrté místo Carlose Sainze v nočním závodu na okruhu Marina Bay v Singapuru. Sice u něj došlo taky k několika kiksům, ovšem z tohoto pohledu byl na tom stále mnohem lépe, než jeho týmový kolega Daniil Kvyat, jehož nejlepším umístěním bylo deváté místo v úvodních dvou závodech. Jelikož Rus podával nevýrazné výkony, tak to došlo až do bodu, kdy vedení zakročilo a pro Malajsii se rozhodlo nasadit vedle španělského závodníka pilota z juniorského programu Pierra Gasslyho, který se při svém debutu ukázal ve velmi dobrém světle. Kvalifikoval se na 15. místě, tedy těsně za Sainzem a závod dokončil 15. Ani za výsledek v Japonsku se nemusí stydět, na Suzuce dokonce projel cílem jako 13. Sečteno podrženo, Toro Rosso nasazením Gaslyho vůbec neprohloupilo.
Body | Nejlepší startovní pozice | Nejlepší umístění | Nedokončil | Kvalifikace | |
Sainz | 46 | 6. (1x) | 4. | 4 | 8 |
Kvyat | 2 | 9. (1x) | 9. | 4 | 6 |
Mezitím se silně otřásala půda pod Jolyonem Palmerem závodícím za Renault, jehož forma se od minulého ročníku rapidně zlepšila. Potenciál na umístění se v nejlepší desítce, respektive pětce, tam bez pochyb byl.
Nico Hülkenberg se dokonce několikrát ocitnul v pozici, kdy měl šanci na pódium. Vzpomeňme si na Singapur. Pod umělým osvětlením se po postartovním chaosu ocitl na třetím místě. Jenže ani tam se ho smůla nepustila a po problémech s hydraulikou musel pár minut před koncem (Byla spuštěna časomíra, protože se délka blížila ke dvouhodinovému limitu) ze závodu odstoupit.
Stačí se podívat jen výsledky z kvalifikací, které mluví za sebe. Tam Palmera porazil na celé čáře, 16:0. Zatímco se Hülk prakticky pokaždé probojoval až do Q3, tak Palmer se většinou nedostal ani do druhé části. Z nejlepší desítky startoval jen dvakrát (Bahrajn, Belgie). A co se týká závodů, tak jeho nejlepším umístěním šesté místo v Singapuru.
Body | Nejlepší startovní pozice | Nejlepší umístění | Nedokončil | Kvalifikace | |
Hülkenberg | 34 | 6. (1x) | 6. | 4x | 16 |
Palmer | 8 | 10. (1x) | 6. | 4x | 0 |
Prakticky od začátku sezóny se spekulovalo, že Parmenovy dny u Renaultu se blíží ke svému konci. Někteří dokonce prorokovali, že by se tak mohlo stát už v Maďarsku.
Byť se to nestalo, tak se k tomuto tématu závod co závod vracelo a Palmer to vehementně vyvracel. Tehdy byl s jeho místem spojován Robert Kubica. Poláka však Francouzi nakonec ze své soupisky zcela vyškrtli. Na seznamu kandidátů ovšem figurovalo ještě jedno nám známé jméno, a sice Carlos Sainz, který se rovněž dušoval, že bude oblékat overal Toro Rosso do konce letošní sezony.
Netrvalo však dlouho a ohledně Palmerovy budoucnosti se začalo opět horlivě diskutovat, aby v Japonsku Palmer na svém instagramu potvrdil, že je to jeho poslední závod ve žlutě zbarveném voze. Následně se k tomu vyjádřil také Renault, který zároveň přivítal do svých řad pilota Toro Rosso, Carlose Sainze.
Ein Beitrag geteilt von Jolyon Palmer (@jolyon_palmer) am 7. Okt 2017 um 4:02 Uhr
Body | Nejlepší startovní pozice | Nejlepší umístění | Nedokončil | Kvalifikace | |
Hülkenberg | 8 | 7. (1x) | 6. | 2x | 3 |
Sainz | 6 | 8. (1x) | 7. | 2x | 1 |
V tu chvíli se tým z Faenzy dostal do poměrně prekérní situace. Najednou totiž měla dvě volná místa, neboť Sainz odešel a Gasly šel bojovat o titul do japonské formule. Paradoxem zůstává, že závody v Japonsku se nakonec nekonaly kvůli hrozbě tajfunu.
Body | Nejlepší startovní pozice | Nejlepší umístění | Nedokončil | Kvalifikace | |
Kvyat | 1 | 12. | 10. | – | 1 |
Hartley | – | 18. | 13. | – | 0 |
Aby nastoupili do závodu aspoň s jedním zkušeným jezdcem, povolali zpět do služby Kvyata, a co se týká druhého jezdce, sáhli po Brandonu Hartleym, kterého před několika lety Red Bull vyškrtl ze svého programu. S premiérou byl spokojen jak Hartley, tak i šéf týmu Franz Tost.
Rus byl ovšem pro Toro Rosso jakousi „nouzovkou“, protože po VC USA jej odstavilo nadobro a oznámilo, že dokonce sezony za něj pojedou Gasly s Harleym. Tato dvojice bude s týmem pokračovat také v sezoně 2018.
Body | Nejlepší startovní pozice | Nejlepší umístění | Nedokončil | Kvalifikace | |
Gasly | 0 | 17. (2x) | 12. | – | 1 |
Hartley | 0 | 13. (1x) | 13. | 2x | 2 |
Ciao Monisha, Herzlich Willkommen Fréderick
Forma Sauberu je v posledních letech katastrofální a pravidelně obsazuje pozice na chvostu startovního roštu. Ani letos tomu nebylo jinak. Pokud se nevyskytly problémy u soupeřů, bylo téměř jisté, že poslední dva sloty budou obývat Ericsson s Wehrleinem.
Situace došla až tak daleko, že na konci června došlo ve stáji z Hinwillu k interní změně poté, co se tehdejší šéfka Monisha Kaltebornová názorově rozcházela s novými majiteli, Longbow Finance SA. Tým byl pak necelý měsíc bez šéfa, než tento post zaujal bývalý boss Renaultu Fréderic Vasseur. I nadále však jeho jezdci paběrkovali na chvostu.
DOPORUČUJEME: Komentář: Noční můra z Japonska, trojboj, nováček převlečený za smolaře a německá primadona
Nicméně příští rok je příslibem lepších dnů, neboť Sauber rozšiřuje své řady, vůz od základů překope a bude dostávat aktuální verzi pohonných jednotek od Ferrari. Nad jezdeckým složením ovšem stále poletují otazníky a paradoxně tím, kdo je ve větším ohrožení, že o sedačku přijde, je Pascal Wehrlein. A to i přes to, že je evidentně lepší, než jeho týmový kolega Marcus Ericsson. Nejen, že získal Sauber letos všech pět bodů, ale Ericssona porážel také v kvalifikacích.
Body | Nejlepší startovní pozice | Nejlepší umístění | Nedokončil | Kvalifikace | |
Wehrlein | 5 | 13. (1x) | 8. | 3x | 11 |
Ericsson | 0 | 16. (2x) | 11. | 8x | 7 |
Wehrlein se ale nezúčastnil všech závodů. V Austrálii se sice do tréninků nastoupil, ale protože se mu ještě ozvaly dozvuky jeho zranění z lednového závodu šampionů, rozhodl se kvalifikaci a závod vypustit. Sauber tak povolal do služby rezervního jezdce a zároveň nováčka, Itala Antonia Giovinazziho. A debut to nebyl vůbec marný, v Melbourne skončil 12. Do kokpitu naskočil rovněž v Číně, ovšem tam to už taková sláva nebyla. Boural v kvalifikaci i závodě, který kvůli tomu nedokončil. Šanci ukázat se ještě ale dostal, a to u Haasu v několika prvních trénincích.
Body | Nejlepší startovní pozice | Nejlepší umístění | Nedokončil | Kvalifikace | |
Ericsson | – | 14. | 12. | 0 | 2 |
Giovinazzi | – | 15. | – | 2 | 0 |