Bölükbasi se stal prvním pilotem v historii, kterému se podařilo dostat od virtuálního závodění až do formule 2. Čeká ho debut s českou stájí Charouz Racing. My vám s tímto tureckým pilotem přinášíme exklusivní rozhovor.
Turecký pilot Cem Bölukbasi se k motorsportu dostal poměrně netradiční cestou, a to přes virtuální závodění, kde závodil mezi roky 2017 a 2019. K reálnému závodění se posunul až na konci roku 2019 v GT4. A jeho zatím jediná formulová sezóna se uskutečnila loni, kdy závodil v asijské F3 a následně v Euroformuli Open se stájí VAR.
A právě v Euroformuli Open si vůbec nevedl špatně, vyhrál tam totiž svůj debutový závod, poté přidal dalších sedm stupňů vítězů, včetně dalšího vítězství. V celkovém pořadí skončil jako pátý přesto, že vynechal první tři kola šampionátu. Stáj VAR ho tak pozvala k posezonním testům F2 do Abú Zabí, kde právě koupila tým. Pro sezónu 2022 mu pak svou závodní sedačku v F2 dala stáj Charouz Racing. Stal se tak prvním jezdcem, kterému se podařilo dostat od virtuálního závodění až do F2.
Jak se vám podařilo dostat se od virtuálního závodění k reálnému?
Byl to pro mě rychlý, ale velmi pozitivní přechod. Myslím, že simulátory se stále více a více přibližují realitě. Můj první závod v reálném autě se uskutečnil na konci roku 2019 v GT4 Eurospean Series, kvalifikoval jsem se jako třetí, a těsně minul stupně vítězů. A pak následoval zbytek. Teď neuplynuly ještě ani 3 roky a já budu debutovat ve formuli 2.
Co je největší rozdíl mezi reálným závoděním a Esportem?
Fyzická stránka věci je samozřejmě úplně jiná. Bylo těžké si zvyknout na vysokou rychlost a s ní spojené přetížení. Abych dohnal své soupeře, musel jsem trávil spoustu času v posilovně.
Ostatní jezdci přeci jen tvrdě trénují během celé své kariéry. Jak velký problém na začátku kariéry tedy pro vás fyzická kondice byla?
Nebyl to velký problém, ale samozřejmě to nebyla moje nejsilnější stránka. Závodil jsem proti lidem, kteří závodí celý život. Spočítali jsme to a ukázalo se, že jsem minulý rok strávil v posilovně přes 500 hodin, abych se dokonale připravil na sezónu. Tvrdá práce pokračuje a na sezónu 2022 trénuji více než kdy jindy. Jsem připraven udělat další krok.
Jak jste spokojený s rokem 2021, což byla vaše první sezóna v monopostech?
Pro mě osobně to byla skvělá debutová sezóna. Rok jsem začal druhým nováčkovským místem v asijské F3. Následovalo druhé místo v mém prvním závodě ELMS ve třídě LMP3 a pak jsem měl úspěšnou sezónu v Euroformuli, kde jsem zvítězil ve dvou závodech a získal osm umístění na stupních vítězů.
Cem loni zářil v Euroformuli Open, ač se jednalo o jeho debutovou sezónu v monopostech
Z formule Open jste postoupil rovnou do formule 2. Takže jste přeskočil formuli 3. Nemyslíte si, že by to mohl být problém?
Rozhodně ne. Vůz Euroformule má neuvěřitelný přítlak a mé zkušenosti s jinými vozy, jako jsou LMP3 a GT4, budou také velmi přínosné.
V prosinci 2021 jste se zúčastnil předsezonních testů F2 v Abú Zabí. Co jste se naučil?
Byl to velmi produktivní test. Poprvé jsem řídil vůz F2, cítil se pohodlně a naučil se spoustu nových věcí o zastávkách v boxech, DRS a všem ostatním. Těším se na předsezónní test. Tyto 3 dny budou klíčové, abych se naučil co nejvíce budu moci.
Jak se vám líbí v týmu Charouz Racing?
Myslím, že je mezi námi skvělá chemie. Jsou neuvěřitelně zkušení, na naší letošní spolupráci se velmi těším.“
Jak vypadá vaše příprava na sezónu 2022?
Usilovněji než jindy, snažíme se strávit co nejvíce dní to je možné testováním, ale také nepřetržitě pracujeme na simulátoru a v posilovně.
Sezóna 2022 obsahuje 14 závodních víkendů. Máte mezi nimi nějakou trať snů, kterou jste si oblíbil během své éry závodění na simulátorech?
Myslím, že se letos těším na každý víkend, ale na tratích jako Monako a Baku bude velmi speciální závodit. Těžké uvěřit, že jsem tam ještě před pár lety závodil jen ve hře.
Jaké máte cíle pro rok 2022?
Mým cílem je odvést maximum a zlepšovat se každý den. Mám důvěru v sebe a svůj tým a věřím, že když uděláme maximum, dosáhneme výsledků, které chceme a které si zasloužíme.
Turecký pilot ještě v prosinci testoval VAR, letos ho ale už uvidíme v barvách Charouz Racing
Předsezonní testy formule 2 začínají již příští týden ve středu V Bahrajnu.