10 momentů, kdy rezervní jezdci startovali na Velké ceně

10 momentů, kdy rezervní jezdci startovali na Velké ceně

Formule 1 je velmi dynamický sport. Čas od času se tedy stane, že jsou týmy nuceny nasadit své rezervní jezdce přímo do závodu. Pojďme se společně podívat, jak se jim vedlo.

1. Sebastian Vettel

Tým: BMW Sauber
Závod: Velká cena Spojených států 2007
Umístění: osmý

Sebastian Vettel debutoval ve formuli 1 krátce před svými dvacátými narozeninami jako zástup za Roberta Kubicu, který vážně havaroval při předchozí Velké ceně Kanady. V roli rezervního jezdce působil od roku 2006.

Nutno podotknout, že Němec zapůsobil již od prvních okamžiků, protože se mu podařilo dostat do třetí části kvalifikace. Závod dokončil na osmém místě a v té době se stal nejmladším pilotem formule 1, který kdy získal bod.

2. Oliver Bearman

Tým: Ferrari
Závod: Velká cena Saúdské Arábie
Umístění: sedmý

Z nedávné doby nelze opomenout fenomenálního Olivera Bearmana, který svým výkonem oslnil nejen Ferrari. Ten samý víkend vyhrál ve formuli 2 kvalifikaci pro hlavní závod. Bohužel, možná i bohudík, zastoupil ve Ferrari Carlose Sainze, který nebyl schopen závodit.

Brit měl omezený čas se s vozem lépe seznámit, protože naskočil až do třetího tréninku. V kvalifikaci obsadil jedenácté místo, velmi těsně před desátým Lewisem Hamiltonem. V závodě si mladík ovšem výrazně přilepšil, protože se mu podařilo dostat až na sedmé místo a získat šest bodů. Vyzrálou jízdou a minimem chyb zvládl v závěru závodu udržet za sebou Landa Norrise a Lewise Hamiltona. Stal se třetím nejmladším jezdcem debutujícím ve formuli 1 a zároveň nejmladším jezdcem, který kdy závodil pro Ferrari.

 

3. Luca Badoer

Tým: Ferrari
Závody: Velká cena Evropy 2009 – Velká cena Belgie 2009
Nejlepší umístění: čtrnáctý

Ne každý rezervní jezdec, který závodí za Ferrari, zanechá pozitivní dojem. Příkladem může být Luca Badoer, který debutoval ve třiceti osmi letech! Nahradil Felipeho Massu, který utrpěl frakturu lebky kvůli části zavěšení, které se uvolnilo z vozu Rubense Barrichella.

Očekávalo se, že italský jezdec bude nejspíše velmi ztrácet na ostatní piloty. Ovšem ztráta byla tak obrovská, že se objevovaly cedule s nápisem: „Moje babička jezdí rychleji, než Luca Badoer.“ Ve Valencii skončil v kvalifikaci Badoer poslední se ztrátou jeden a půl vteřiny na jezdce před ním. Závod nedopadl o nic lépe, když skončil na posledním místě, přičemž jeho týmový kolega Kimi Räikkönen skončil na stupni vítězů.

Ani druhý závod na Velké ceně Belgie nedopadl dobře. Kvalifikoval se opět poslední. Závod dopadl obdobně tragicky, skončil poslední ze všech jezdců a zároveň skončila i jeho kariéra jezdce. Pro další závody ho nahradil Giancarlo Fisichella.

 

4. Jenson Button

Tým: McLaren
Závod: Velká cena Monaka 2017
Umístění: Nedokončil

Nečekaný návrat zaznamenal také Jenson Button, který na konci roku 2016 pověsil jezdeckou kombinézu na hřebík. V roce 2017 tak působil v roli rezervního jezdce. Brit neměl zájem se účastnit dalších Velkých cen, ale smluvní závazky ho donutily usednout do monopostu na Velkou cenu Monaka jako zástup za Fernanda Alonsa, který se v té době účastnil závodu Indy 500. Alonsův cíl byl v té době získat Trojitou korunu motorsportu, která zahrnuje vítězství ve třech nejprestižnějších závodech: Indy 500, 24 hodin Le Mans a Velká cena Monaka.

Brit začal skvěle, když se kvalifikoval před týmového kolegu Stoffela Vandoorna. Bohužel musel odstartovat z boxové uličky kvůli překročení počtu povolených motorových komponentů. Ačkoliv závod probíhal relativně slušně, v závěru došlo ke kolizi s Pascalem Wehrleinem, kvůli kterému musel Button odstoupit.

 

5. Alexander Wurz

Tým: McLaren
Závod: Velká cena San Marina 2005
Umístění: třetí

Alexander Wurz zažil nejspíše nejlepší debut ze všech dnes zmiňovaných rezervních jezdců, když se mu podařilo skončit na třetí pozici po téměř pěti letech od posledního závodu. Rakouský pilot byl vybrán na Velkou cenu San Marina, aby zastoupil zraněného Juana Pabla Montoyu.

Wurz se dostal do třetí části kvalifikace a do závodu odstartoval sedmý. Týmový kolega Räikkönen kvalifikaci vyhrál. Rakušan předvedl vynikající závod a skončil na čtvrté pozici. Po přezkoumání výsledků závodu byl dosazen na pódium, protože vůz Jensona Buttona nesplnil váhový limit a byl tak diskvalifikován. Doposud se jedná o vynikající výkon.

 

6. Stoffel Vandoorne

Tým: McLaren
Závod: Velká cena Bahrajnu 2016
Umístění: desátý

Dalším jezdcem McLarenu, který působil jako náhradník, byl Stoffel Vandoorne. V roce 2013 se připojil k juniorskému týmu McLarenu a hned o rok později se stal rezervním jezdcem. Do Belgičana byly již od začátku vkládány velké naděje díky jeho skvělým výsledkům. V roce 2016 si Fernando Alonso při šeredné kolizi na Velké ceně Austrálie zlomil žebra a čas Vandoorna nadešel.

V té době nebyl McLaren příliš konkurenceschopný a nikdo nějaké oslnivé výsledky neočekával. Vandoorne ovšem porazil i týmového kolegu Jensona Buttona a závod dokončil na desátém místě. McLaren tak získal kýžený bod.

Formule 1 se nakonec ukázala pro Belgičana nemilosrdnou, protože u týmu McLaren nakonec strávil pouhé dvě sezóny, kde v pořadí jezdců obsadil oba dva roky šestnáctou pozici. Zadostiučiněním pro něj může být formule E, kde se mu podařilo v roce 2022 vyhrát titul.

 

7. Nyck de Vries

Tým: Williams
Závod: Velká cena Itálie 2022
Umístění: devátý

Debut nizozemského pilota přišel relativně pozdě, respektive později než je u jiných pilotů běžné, protože byl do závodu dosazen ve dvaceti sedmi letech. Dříve vyhrál šampionáty formule 2 a formule E, což značilo jeho kvality. De Vries zastoupil Alexe Albona, který musel podstoupit operaci slepého střeva.

Nizozemec byl hned v tempu a kvalifikoval se na třináctém místě před týmovým kolegou Nicholasem Latifim. Závod dokončil na devátém místě, což znamenalo, že se po pouhém prvním závodě dostal v bodování před týmového kolegu, a zajistil si tak dobrou pozici pro vyjednávání o sedačce na příští rok.

Nakonec skončil v bývalém Alpha Tauri, dnes RB, kde jeho výsledky byly katastrofální. Později se vrátil do formule E.

 

8. Liam Lawson

Tým: Alpha Tauri (dnes RB)
Závody: Velká cena Nizozemska 2023 – Velká cena Kataru 2023
Umístění: devátý

Liam Lawson byl povolán do Velké ceny Nizozemska velmi narychlo, protože si Daniel Ricciardo po kolizi během druhého tréninku zlomil zápěstí. Je dobré připomenout, že Novozélanďan absolvoval pouze pár tréninků.

Lawson šokoval celý paddock, jak moc dobře si vedl. Při debutu skončil na třináctém místě a další závody se vždy držel okolo bodovaných pozic. Jeho angažmá skončilo bohužel hořkosladce, protože při Velké ceně Kataru skončil poslední. Nicméně předcházející výkony mu přinesly dobrou výchozí pozici pro vyjednávání o sedačce na další rok.

K tomu ovšem nedošlo a tak si tým ponechal dvojici Daniel Ricciardo a Júki Cunoda.

 

9. Kazuki Nakadžima

Tým: Williams
Závod: Velká cena Brazílie 2007
Umístění: desátý

Japonský pilot nahradil v závěru sezóny již zmiňovaného Alexander Wurze, který narychlo opustil tým. Na další rok byla sedačka volná a toto byla pro Nakadžimu jedinečná šance, jak se předvést v tom nejlepším světle. Nezačal však úplně nejlépe, když se kvalifikoval až na devatenáctém místě a jeho týmový kolega Nico Rosberg se dostal až do třetí části kvalifikace.

Nakadžima však předvedl parádní stíhací jízdu i přes fakt, že v boxech srazil dva mechaniky z vlastního týmu, protože se mu nepodařilo zastavit na značkách. I přes tuto chybu okouzlil japonský jezdec Williams natolik, že obdržel sedačku na příští rok. Později působil například v seriálu Super Formule nebo jako jeden z jezdců v 24 hodin Le Mans v barvách Toyoty.

 

10. Takuma Sató

Tým: BAR
Závod: Velká cena Japonska 2003
Umístění: šestý

Takuma Sató se v roce 2003 stal rezervním jezdcem týmu BAR především kvůli podpoře Hondy. Jeho debut nastal při Velké ceně Japonska, kdy Jacques Villeneuve odmítl podepsat smlouvu na další rok. Sató se kvalifikoval jako třináctý, ale podařilo se mu závod dokončit na šestém místě, což mu zajistilo možnost závodit pro tým i v dalším roce.

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

K formuli 1 jsem se dostal v roce 2005, kdy mě rodiče nemohli odtrhnout od obrazovky. Fascinuje mě technologie v motorsportu. Působil jsem i jako traťový maršál.

Další články autora →