Světový šampionát vytrvalostních závodů WEC (World Endurance Championship) má letos co do počtu a kvality vozů asi nejlepší startovní pole všech dob. Jedno ovšem očividně zůstalo i za takových podmínek historicky beze změny: nejlepší prototypy staví Zuffenausenská značka Porsche.
V Kataru vítali WEC poprvé závodem na 1812 kilometrů. Kdo z FIA přišel na nápad pořádat podnik tohoto seriálu právě zde (kde snad nepřišel jediný platící divák) a o tento den (společně s „výkopem“ F1, což dříve bývalo absolutní „no-go“) ten zaslouží zvláštní „pochvalu“. Početní výrobci ale neměli nic proti – asi je uspokojilo, že se právě zde po paddocku potulovala hrstka potencionálních kupců jejich exklusivních cestovních sporťáků…
Ale ke sportu. Pokud WEC ještě v něčem pokulhává za „starými dobrými časy“ 60. a 80. let, tak to jsou jména v kokpitech. Ano, Jenson Button, Robert Kubica, Mick Schumacher a Valentino Rossi byli na startu, s výsledkem na špičce ale neměli co dělat.
Po startu závodu na 10 hodin převzal vedení nejprve Ferrari č.50 posádky Fuoco/Molina/Nielsen, Porsche č.5 (Campbell/Christensen/Makowiecki) jim ale zůstalo nebezpečně nablízku. Po půlhodince se do dění na špičce vmísil Peugeot č.93 (Jensen/Müller/Vergne) a převzal vedení. Francouzský vůz zůstal hodinu v čele, než se prosadil Porsche č. 6. Estreho, Lotterera a Vanthoora, nasazený Rogerem Penskem.
Již po 2 hodinách byla obě Ferrari zle pozadu: č. 51 (Pier Guidi/Calado/Giovinazzi) havarovalo s opozdilcem, č. 50 kvůli nadměrnému opotřebování pneumatik. Obě Gazoo-Toyoty překvapivě nedokázaly držet tempo konkurence. Nejpozději nyní se začal triumf Porsche rýsovat: vozy ze Zuffenhausenu držely trojité vedení.
Vůz nasazený týmem Rogera Penskeho s posádkou Andre Lotterer, Keven Estre und Laurens Vanthoor poté již nedal vedení z ruky a slavil pro amerického patriarcha velké vítězství, které by si Penske rád zopakoval v Le Mans. Peugeot slavil v druhé polovině závodu slibnou obrodu a Jensen/Müller/Vergne drželi až do posledního kola druhou pozici, než zůstal bez pohonu stát. Porsche si tedy dojelo po 335 na zcela nezajímavé trati pro třínásobné vítězství v celkovém hodnocení. A nejen to, také zlato třídy LMGT3 putovalo do Švábska: vyhrál ji Manthey-Porsche posádky Malichin/Sturm/Bachler.
Druhý závod šampionátu WEC se bude – snad za většího zájmu veřejnosti – konat 21. dubna v Imole.
Výsledek 1812km v Kataru – WEC 2024:
1. Estre/Lotterer/Vanthoor, Penske-Porsche 335 kol za 9:55:51,926
2. Steven/Illot/Nato, Jota-Porsche -33,297 s
3. Campbell/Christensen/Makowiecki, Penske-Porsche -34,394 s
4. Bamber/Lynn/Bourdais, Cadillac – 1 kolo
5. Kubica/Schwarzman/Ye, AF Corse-Ferrari – 1 kolo
6. Conway/Kobayashi/de Vries, Toyota – 1 kolo
7. Fuoco/Molina/Nilesen, AF Corse-Ferrari – 2 kola
8. Chatin/Habsburg/Milesi, Alpine – 2 kola
9. Buemi/Hartley/Hirakawa, Toyota – 2 kola
10. Tincknell/Jani/Andlauer , Proton-Porsche – 2 kola