První velký vytrvalostní závod sezony 2014, klasický 24hodinový maraton v Daytoně, vyhrála posádka Fittipaldi/Bourdais/Barbosa/Friselle na voze DP-Corvette. V cíli byl vůz týmu Action Express pouze o 1,5 sekundy před stejným prototypem stáje Taylor.
USCC, spása vytrvalostních závodů sportovních vozů?
Ve snaze vyhnout se od letošní sezony hrozícím směšně malým počtům účastníků, startujících před hrstkou znuděných diváků, se pořadatelé v USA shodli na sjednoceném mistrovství pod novým jménem. Účastníci bývalých sérií „American Le Mans Series“ a „GrandAm Sports Car Series“ letos společně vyrazili pod novým jménem “United SportsCar Championship” a tento rozumný koncept je skutečně slibný. Z obou bývalých sérií byly pro USCC převzaty prvky, které mají zajistit kvetoucí budoucnost tohoto druhu automobilového sportu. Kvalita startovního pole se zlepšila stejně tak jako kvalita kalendáře. Do prvního podniku na Floridě bylo přihlášeno 67 vozů, z toho 18 v nejsilnější třídě.
Dobrá, USCC zanevřela na nejsilnější třídu LMP1, která se tedy letos představí již jen v mistrovství světa, vyrovnanosti a finanční dostupnosti šampionátu to ale jistě prospělo. Nejsilnější nově vzniklou třídu zvanou “Prototype P” budou v Americe tvořit vozy LMP2 (doposud ALMS) a lehce “přiškrcené” vozy Daytona-Prototype (doposud GrandAm). Vedle slabších prototypů LMPC pojedou v USCC o vavříny ještě tři různé třídy vozů GT. Zodpovědní se při tom snažili navrhnout technické předpisy, které jejich týmům umožní hostování v Le Mans, aniž by musely vozy náročně přebudovat. Nový šampionát při tom nabízí podniky na klasických severoamerických tratích, které se jistě nechají vidět (viz kalendář dole).
Kvalifikace
Mezi 63 posádkami, které ve čtvrtek skutečně vyrazily do kvalifikace, se prosadil jezdec s velkým jménem: nejrychlejší čas zajel syn legendy Dana Gurneye, Alex. „Daytona je pro mne vrcholem celého ročníku a jsem proto nesmírmě šťastný,“ shrnul jezdec Gainsco-Corvette týmu Boba Stallinga. To, že měly vozy bývalé třídy Daytona-Prototype zatím navrch, podtrhli mimo jiné Richard Westbrook, Brendon Hartley a Christian Fittipaldi na dalších místech. Nejlepší prototyp třídy LMP2 se kvalifikoval jen jako 11., znažení pořádající IMSA, obě třídy poněkud „srovnat“ tedy neneslo ovoce.
Výsledek kvalifikace
1. P Gurney/Fogarty/Gidley/Law GAINSCO Corvette 1m38.270s
2. P Westbrook/Valiante/Rockenfeller Spirit Corvette 1m38.487s
3. P Mayer/Popow/Hartley Speedworks Riley-BMW 1m38.525s
4. P Barbosa/Fittipaldi/Bourdais/Frisselle Action Express Corvette 1m38.658s
5. P Frisselle/Frisselle/Martin/Giroix Action Express Corvette 1m38.838s
6. P Dixon/Kanaan/Franchitti/Larson Ganassi Riley-BMW 1m38.948s
7. P Taylor/Angelelli/Taylor/Taylor Taylor Corvette 1m39.023s
8. P Meyrick/Legge/Rossi/Chaves DeltaWing 1m39.270s
9. P Pruett/Rojas/McMurray/Karam Ganassi Riley-Ford 1m39.424s
10. P Pew/Negri/Allmendinger/Wilson Shank Riley-Ford 1m39.761s
11. P Graf/Luhr/Brundle Pickett ORECA-Nissan 1m39.829s
12. P Curran/Said/Smith/Papis Marsh Corvette 1m40.570s
13. P DeFoor/Pace/Beck/Hinton Highway Riley-BMW 1m41.587s
14. PC Bennett/Gue/Braun/Wilkins CORE FLM 1m41.777s
15. PC Schultis/Lux/van der Zande/Bird Starworks FLM 1m41.815s
16. P Brown/van Overbeek/Pagenaud/Lazzaro Extreme Speed HPD 1m41.885s
17. PC Ende/Junqueira/Heinemeier Hansson RSR FLM 1m41.932s
18. PC Ostella/Matos/Drissi/Casagrande/Campos Performance FLM 1m42.053s
19. P Sharp/Dalziel/Brabham Extreme Speed HPD 1m42.157s
20. PC Cumming/Tagliani/Mitchell/Daly RSR FLM 1m42.187s
21. PC Rayhall/Kovacic/Bielefield/Kearby/Kasemets BAR1 FLM 1m42.416s
22. PC Montecalvo/Jeannette/Cheng/Guasch PR1 FLM 1m43.156s
23. P Pla/Rusinov/Yacaman/Webb OAK Morgan-Nissan 1m43.420s
24. PC Popow/Fuentes/Tutumlu/Marcelli/Kaffer Starworks FLM 1m44.126s
25. GT Farnbacher/Goossens/Hunter-Reay SRT Viper 1m44.506s
26. GT Tandy/Lietz/Pilet CORE Porsche 1m44.582s
27. GT Bell/Bomarito/Wittmer SRT Viper 1m44.617s
28. GT Gavin/Milner/Liddell Corvette 1m44.729s
29. GT Long/Christensen/Bergmeister CORE Porsche 1m44.746s
30. GT Mucke/Turner/Lamy/Stanaway/Dalla Lana Aston Martin 1m45.439s
31. GT Muller/Edwards/Rahal/Werner RLL BMW 1m45.667s
32. GT Auberlen/Priaulx/Hand/Martin RLL BMW 1m45.672s
33. GT Krohn/Jonsson/Bertolini/Dumbreck Krohn Ferrari 1m46.863s
34. GTD Miller/Rast/Haase/Bell Miller Audi 1m46.973s
35. GTD Balzan/Westphal/Vilander/Case Corsa Ferrari 1m47.028s
36. GTD Putman/Espenlaub/Jarvis/Walker Fall-Line Audi 1m47.050s
37. GTD Longo/Serra/Negrao/Gomes Corsa Ferrari 1m47.052s
38. GTD Block/Carter/Davis/Davison TRG Aston Martin 1m47.055s
39. GTD Tucker/Sweedler/Bell/Segal/Pier Guidi Ferrari 1m47.062s
40. GTD Keating/Bleekemolen/Bleekemolen Riley SRT Viper 1m47.255s
41. GTD Tucker/LaMarra/Borcheller/Cosmo Level 5 Ferrari 1m47.348s
42. GTD Norman/Stanton/Siedler/Bernhard Park Place Porsche 1m47.354s
43. GTD Rotenberg/Zlobin/Mediani/Salo/Aleshin SMP/ESM Ferrari 1m47.361s
44. GTD Lockie/McIntosh/Nimkroff/Riddle TRG Aston Martin 1m47.404s
45. GTD Cameron/Dalla Lana/Farfus/Palttala Turner BMW 1m47.418s
46. GTD Foster/Dempsey/Davis/Lieb Dempsey Porsche 1m47.490s
47. GTD Amos/Bamber/Blum/Imperatori/Zitza Muehlner Porsche 1m47.561s
48. GTD Potter/Lally/Henzler/Dumolin Magnus Porsche 1m47.572s
49. GTD MacNeil/Keen/van Gisbergen/Lewis Alex Job Porsche 1m47.647s
50. GTD Snow/Heylen/Seefried Snow Porsche 1m47.649s
51. GTD Cisneros/Giermaziak/Nielsen/Thiim NGT Porsche 1m47.742s
52. GTD Lindsey/Estre/De Phillippi/Hart/Vess Park Place Porsche 1m47.749s
53. GTD James/Farnbacher/Holzer/Riberas Alex Job Porsche 1m47.952s
54. GTD Canache/Pumpelly/Pappas/Winkelhock Flying Lizard Audi 1m48.045s
55. GTD Faulkner/Huisman/Faieta GB Porsche 1m48.049s
56. GTD Neiman/von Moltke/Latif/Albuquerque Flying Lizard Audi 1m48.140s
57. GTD Welch/Sofronas/Stippler/Basseng GMG Audi 1m48.381s
58. GTD Griffin/Cioci/Rugolo/Gerber Spirit of Race Ferrari 1m48.438s
59. GTD Engelhart/Ineichen/Bachler/Willsey Dempsey Porsche 1m48.741s
60. GTD Randall/Farano/Wilden/Empringham Corsa Ferrari 1m48.758s
61. GTD Doyle/Gewirtz/Kvamme/Michaelian Muehlner Porsche 1m48.821s
62. P Tremblay/Long/Hinchcliffe Speedsource Mazda 1m49.734s
63. P Miller/Nunez/Vautier Speedsource Mazda 1m50.251s
Fázi startu až do přerušení kvůli nehodě Gidleye dominuje Gainsco-Corvette.
Za 20stupňového tepla se floridské slunce i při startu smálo na červený vůz s Gurneyem v kokpitu. Jeho Corvetta vedla až do prvních stopů po jedné hodině před Westbrookem (Spirit of Daytona) a Scottem Dixonem (Chip Ganassi). Prototypy DP tedy udávaly nadále jasně tempo, nejlepším vozem LMP2 byl Morgan-Nissan týmu OAK s Francouzem Olivierem Pla na sedmé pozici.
Po necelých třech hodinách maratonu se ale zvolna zapadající slunce přestalo na vedoucí posádku smát. V kokpitu Gainsco-Corvette se právě nacházel bývalý talent ChapCar, Kaliforňan Memo Gidley, když v infieldu ztratil Risi-Ferrari F458 Itala Malucelliho naráz náhon. Rozjetý Gidley se právě snažil předjet o kolo jiný pomalý vůz GT, vybočil z jeho závětří a za vysoké rychlosti narazil do plazícího se Malucelliho. Strašný náraz vyděsil všechny pozorovatele a bylo velkým štěstím, že Gidley vyvázl jen s vážným poraněním paže a nohy, která vyžádala okamžitý operativní zákrok v hospitálu Halifax.
Trať byla poseta troskami roztříštěného DP-Chevroletu a šokovaný ředitel podniku závod na hodinu přerušil červenou vlajkou.
Po obnovném startu až do poločasu ovládá závod vůz týmu Chipa Ganassiho.
Když se vozy směly znovu naostro rozjet, převzal špičku bývalý pilot F1 Christian Fittipaldi (Action-Express Corvette) před Ganassiho Riley-Fordem se Scottem Dixonem v kokpitu. OAK-Morgan LMP2 převzal Rus Roman Rusinov a držel páté místo.
Za nastalé tmy to ovšem byli jezdci Dixon, Kanaan, Franchitti a Larson vozu Chipa Ganassiho, kteří se dokázali posunout na první místo. Po 12 hodinách vedli relativně těsně před DP-Corvettou týmu Action Express posádky Friselle/Friselle/Martin/Giroix a podobným vozem „rodiny Taylor“ – legenda amerických vytrvalostních závodů. Wayne Taylor si dělil kokpit se syny Rickym a Jordan a Italem Angelellim. Za pozastavení stálo, že zatím odpadlo jen pět vozů.
Před začátkem poslední třetiny závodu bojuje pět vozů o vítězství.
Noc přestálo bez větších problémů hned pět Daytona-Prototypů. Tyto vozy se po 18 hodinách ještě nacházely ve stejném kole a tudíž tvořily skupinu favoritů. Na čele se překvapivě usadil vůz Wayna Taylora, za ním jel prototyp posádky Christiana Fittipaldiho, třetí místo držel druhý vůz týmu Action Express a ve výhodné pozici se nacházely i posádky Westbrook/Rockengeller/Valiante a Marino Franchitti/Dixon/Kanaan/Larson. V klasifikaci bezprostředně za nimi, ale již o kolo zpět, se nacházel nejlepší LMP2, Pickett-ORECA-Nissan řízený Němci Luhrem a Grafem a synem Martina Brundlea, Alexem.
Bez jakékoliv naděje na přední umístění byl mezitím exotický DeltaWing-Nissan, který pilotovali mimo jiné dřívější jezdkyně DTM Katherine Leggeová a pilot GP2 Alex Rossi: rychlou „tříkolku“ trápily technické problémy a zůstala stát na trati.
Závěr maratonu se vyvinul ve sprint!
Nejrychlejším mužem závěrečné fáze byl ovšem bývalý pilot Torra Rossa F1, Sebastien Bourdais. Bylo to v neposlední řadě zásluhou francouzových rekordních kol, že se na závěr závodu na špičku propracoval vůz jeho týmu Action Express. Poslední stint této stáje absolvoval Joao Barbosa a měl na pronásledovatele 15sekundový náskok, když byla 20 minut před koncem vyhlášena neutralizace. Portugalec tak o náskok přišel, když se ale znovu jelo naostro, byl schopen ubránit vedení a vítězství před Maxem Angelellim až do cíle. „Tohle je závod, který chce každý sportovec vyhrát. Teď se to podažilo i mě. Byla to velká úleva, když konečně padl šachovnicový praporek!“ shrnul za vítěze Bourais.
Nejlepším vozem bývalé třídy LMP2 byl ORECA-Nissan Luhra, Grafa a Brundlea, který dojel pátý. Již na šestém místě následoval vítěz třídy GTLM, CORE-Porsche Lietze, Tandyho a Pileta.
Výsledek 52. 24hodinovky v Daytoně, 2014:
1. P Barbosa/Fittipaldi/Bourdais Action Express Corvette DP
2. P Taylor/Angelelli/Taylor/Taylor Taylor Corvette DP
3. P Frisselle/Frisselle/Martin/Giroix Action Express Corvette DP
4. P Westbrook/Valiante/Rockenfeller Spirit Corvette DP
5. P Graf/Luhr/Brundle Pickett ORECA-Nissan
6. GTLM Tandy/Lietz/Pilet CORE Porsche
7. GTLM Auberlen/Priaulx/Hand RLL BMW
8. P Pla/Rusinov/Yacaman/Webb OAK Morgan-Nissan
9. PC Bennett/Gue/Braun/Wilkins CORE FLM
10. PC Potolicchio/Kimber-Smith/Marsal/Huff 8Star FLM
11. P Brown/van Overbeek/Pagenaud Extreme Speed HPD
12. GTLM Farnbacher/Goossens/Hunter-Reay SRT Viper
13. PC Ostella/Matos/Drissi/Casagrande Performance Tech FLM
14. GTLM Muller/Edwards/Rahal RLL BMW
15. P Dixon/Kanaan/Franchitti/Larson Ganassi Riley-Ford
16. GTLM Gavin/Milner/Liddell Corvette
17. PC Montecalvo/Jeannette/Cheng PR1/Mathiasen FLM
18. GTD Canache/Pumpelly/Pappas Flying Lizard Audi
19. GTD Snow/Heylen/Seefried Snow Porsche
20. GTD Rotenberg/Zlobin/Mediani SMP/ESM Ferrari
21. GTD Tucker/Sweedler/Bell Level 5 Ferrari
22. GTD Neiman/von Moltke/Latif/Albuquerque Flying Lizard Audi
23. GTD Tucker/LaMarra/Borcheller Level 5 Ferrari
24. PC Schultis/Lux/van der Zande/Bird Starworks FLM
25. GTD Cameron/Dalla Lana/Farfus Turner BMW
26. GTD MacNeil/Keen/van Gisbergen Alex Job Porsche
27. GTLM Bell/Bomarito/Wittmer SRT Viper
28. GTD Cisneros/Giermaziak/Nielsen NGT Porsche
29. GTD Longo/Serra/Negrao/Gomes Corsa Ferrari
30. GTD Balzan/Westphal/Vilander Corsa Ferrari
31. GTD Potter/Lally/Henzler/Dumolin Magnus Porsche
32. GTD Lindsey/Estre/De Phillippi Park Place Porsche
33. GTD Randall/Farano/Wilden Corsa Ferrari
34. GTD James/Farnbacher/Holzer Alex Job Porsche
35. P DeFoor/Pace/Beck/Hinton Highway Riley-BMW
36. GTD Miller/Rast/Haase/Bell Miller Audi
37. GTLM Krohn/Jonsson/Bertolini Krohn Ferrari
38. GTD Griffin/Cioci/Rugolo/Gerber Spirit of Race Ferrari
39. GTD Perazzini/Roda/Ruberti Spirit of Race Ferrari
40. GTD Keating/Bleekemolen/Collard Riley SRT Viper
41. P Curran/Said/Smith/Papis Marsh Corvette DP
42. PC Popow/Fuentes/Tutumlu Starworks FLM
43. P Pruett/Rojas/McMurray/Karam Ganassi Riley-Ford
44. GTLM Mucke/Turner/Lamy/Stanaway Aston Martin
45. GTD Taggart/Gewirtz/Kvamme Muehlner Porsche
46. GTD Engelhart/Ineichen/Bachler Dempsey Porsche
47. P Pew/Negri/Allmendinger/Wilson Shank Riley-Ford
48. GTD Block/Carter/Davis/Davison TRG Aston Martin
49. GTD Norman/Stanton/Siedler Park Place Porsche
50. GTD Foster/Dempsey/Davis/Lieb Dempsey Porsche
51. GTD Faulkner/Huisman/Faieta GB Porsche
52. GTD Lockie/McIntosh/Nimkoff TRG Aston Martin
53. GTD Amos/Bamber/Blum/Imperatori Muehlner Porsche
54. GTLM Long/Christensen/Bergmeister CORE Porsche
55. PC Rayhall/Kovacic/Bielefield BAR1 FLM
Neklasifikovali se:
P Miller/Nunez/Vautier Speedsource Mazda
P Tremblay/Long/Hinchcliffe Speedsource Mazda
PC Cumming/Tagliani/Mitchell/Daly RSR FLM
P Sharp/Dalziel/Brabham Extreme Speed HPD
GTLM Magnussen/Garcia/Briscoe Corvette
P Meyrick/Legge/Rossi/Chaves DeltaWing
P Mayer/Popow/Hartley/Viso Starworks Riley-BMW
PC Ende/Junqueira/Hansson/Menezes RSR FLM
GTD Welch/Sofronas/Stippler GMG Audi
P Gurney/Fogarty/Gidley Stallings Corvette DP
GTLM Malucelli/Fisichella/Bruni Risi Ferrari
GTD Putman/Espenlaub/Jarvis Fall-Line Audi
Kalendář USCC roku 2014
25.-26.1. – 24h v Daytoně
15.3. – 12h v Sebringu
12.4. – Grand Prix of Long Beach
4.5. – Laguna Seca
31.5. – Detroit Grand Prix
7.6. – Kansas
29.6. – 6h ve Watkins Glenu
13.7. – Grand Prix of Mosport
25.7. – Brickyard Grand Prix v Indianapolisu
10.8. – Road America, Elkhart Lake
24.8. – Virginia
20.9. – Austin
4.10. – Petit Le Mans v Braseltonu, Road Atlanta