Začala Daytonou renesance velkých vytrvalostních závodů v USA?

Začala Daytonou renesance velkých vytrvalostních závodů v USA?

První velký vytrvalostní závod sezony 2014, klasický 24hodinový maraton v Daytoně, vyhrála posádka Fittipaldi/Bourdais/Barbosa/Friselle na voze DP-Corvette. V cíli byl vůz týmu Action Express pouze o 1,5 sekundy před stejným prototypem stáje Taylor.

USCC, spása vytrvalostních závodů sportovních vozů?

Ve snaze vyhnout se od letošní sezony hrozícím směšně malým počtům účastníků, startujících před hrstkou znuděných diváků, se pořadatelé v USA shodli na sjednoceném mistrovství pod novým jménem. Účastníci bývalých sérií „American Le Mans Series“ a „GrandAm Sports Car Series“ letos společně vyrazili pod novým jménem “United SportsCar Championship” a tento rozumný koncept je skutečně slibný. Z obou bývalých sérií byly pro USCC převzaty prvky, které mají zajistit kvetoucí budoucnost tohoto druhu automobilového sportu. Kvalita startovního pole se zlepšila stejně tak jako kvalita kalendáře. Do prvního podniku na Floridě bylo přihlášeno 67 vozů, z toho 18 v nejsilnější třídě.
Dobrá, USCC zanevřela na nejsilnější třídu LMP1, která se tedy letos představí již jen v mistrovství světa, vyrovnanosti a finanční dostupnosti šampionátu to ale jistě prospělo. Nejsilnější nově vzniklou třídu zvanou “Prototype P” budou v Americe tvořit vozy LMP2 (doposud ALMS) a lehce “přiškrcené” vozy Daytona-Prototype (doposud GrandAm). Vedle slabších prototypů LMPC pojedou v USCC o vavříny ještě tři různé třídy vozů GT. Zodpovědní se při tom snažili navrhnout technické předpisy, které jejich týmům umožní hostování v Le Mans, aniž by musely vozy náročně přebudovat. Nový šampionát při tom nabízí podniky na klasických severoamerických tratích, které se jistě nechají vidět (viz kalendář dole).

Kvalifikace
Mezi 63 posádkami, které ve čtvrtek skutečně vyrazily do kvalifikace, se prosadil jezdec s velkým jménem: nejrychlejší čas zajel syn legendy Dana Gurneye, Alex. „Daytona je pro mne vrcholem celého ročníku a jsem proto nesmírmě šťastný,“ shrnul jezdec Gainsco-Corvette týmu Boba Stallinga. To, že měly vozy bývalé třídy Daytona-Prototype zatím navrch, podtrhli mimo jiné Richard Westbrook, Brendon Hartley a Christian Fittipaldi na dalších místech. Nejlepší prototyp třídy LMP2 se kvalifikoval jen jako 11., znažení pořádající IMSA, obě třídy poněkud „srovnat“ tedy neneslo ovoce.

 

 

 

 

 

Výsledek kvalifikace

1.  P    Gurney/Fogarty/Gidley/Law                   GAINSCO Corvette         1m38.270s

 2.  P    Westbrook/Valiante/Rockenfeller             Spirit Corvette          1m38.487s

 3.  P    Mayer/Popow/Hartley                         Speedworks Riley-BMW     1m38.525s

 4.  P    Barbosa/Fittipaldi/Bourdais/Frisselle       Action Express Corvette  1m38.658s

 5.  P    Frisselle/Frisselle/Martin/Giroix           Action Express Corvette  1m38.838s

 6.  P    Dixon/Kanaan/Franchitti/Larson              Ganassi Riley-BMW        1m38.948s

 7.  P    Taylor/Angelelli/Taylor/Taylor              Taylor Corvette          1m39.023s

 8.  P    Meyrick/Legge/Rossi/Chaves                  DeltaWing                1m39.270s

 9.  P    Pruett/Rojas/McMurray/Karam                 Ganassi Riley-Ford       1m39.424s

10.  P    Pew/Negri/Allmendinger/Wilson               Shank Riley-Ford         1m39.761s

11.  P    Graf/Luhr/Brundle                           Pickett ORECA-Nissan     1m39.829s

12.  P    Curran/Said/Smith/Papis                     Marsh Corvette           1m40.570s

13.  P    DeFoor/Pace/Beck/Hinton                     Highway Riley-BMW        1m41.587s

14.  PC   Bennett/Gue/Braun/Wilkins                   CORE FLM                 1m41.777s

15.  PC   Schultis/Lux/van der Zande/Bird             Starworks FLM            1m41.815s

16.  P    Brown/van Overbeek/Pagenaud/Lazzaro         Extreme Speed HPD        1m41.885s

17.  PC   Ende/Junqueira/Heinemeier Hansson           RSR FLM                  1m41.932s

18.  PC   Ostella/Matos/Drissi/Casagrande/Campos      Performance FLM          1m42.053s

19.  P    Sharp/Dalziel/Brabham                       Extreme Speed HPD        1m42.157s

20.  PC   Cumming/Tagliani/Mitchell/Daly              RSR FLM                  1m42.187s

21.  PC   Rayhall/Kovacic/Bielefield/Kearby/Kasemets  BAR1 FLM                 1m42.416s

22.  PC   Montecalvo/Jeannette/Cheng/Guasch           PR1 FLM                  1m43.156s

23.  P    Pla/Rusinov/Yacaman/Webb                    OAK Morgan-Nissan        1m43.420s

24.  PC   Popow/Fuentes/Tutumlu/Marcelli/Kaffer       Starworks FLM            1m44.126s

25.  GT   Farnbacher/Goossens/Hunter-Reay             SRT Viper                1m44.506s

26.  GT   Tandy/Lietz/Pilet                           CORE Porsche             1m44.582s

27.  GT   Bell/Bomarito/Wittmer                       SRT Viper                1m44.617s

28.  GT   Gavin/Milner/Liddell                        Corvette                 1m44.729s

29.  GT   Long/Christensen/Bergmeister                CORE Porsche             1m44.746s

30.  GT   Mucke/Turner/Lamy/Stanaway/Dalla Lana       Aston Martin             1m45.439s

31.  GT   Muller/Edwards/Rahal/Werner                 RLL BMW                  1m45.667s

32.  GT   Auberlen/Priaulx/Hand/Martin                RLL BMW                  1m45.672s

33.  GT   Krohn/Jonsson/Bertolini/Dumbreck            Krohn Ferrari            1m46.863s

34.  GTD  Miller/Rast/Haase/Bell                      Miller Audi              1m46.973s

35.  GTD  Balzan/Westphal/Vilander/Case               Corsa Ferrari            1m47.028s

36.  GTD  Putman/Espenlaub/Jarvis/Walker              Fall-Line Audi           1m47.050s

37.  GTD  Longo/Serra/Negrao/Gomes                    Corsa Ferrari            1m47.052s

38.  GTD  Block/Carter/Davis/Davison                  TRG Aston Martin         1m47.055s

39.  GTD  Tucker/Sweedler/Bell/Segal/Pier Guidi       Ferrari                  1m47.062s

40.  GTD  Keating/Bleekemolen/Bleekemolen             Riley SRT Viper          1m47.255s

41.  GTD  Tucker/LaMarra/Borcheller/Cosmo             Level 5 Ferrari          1m47.348s

42.  GTD  Norman/Stanton/Siedler/Bernhard             Park Place Porsche       1m47.354s

43.  GTD  Rotenberg/Zlobin/Mediani/Salo/Aleshin       SMP/ESM Ferrari          1m47.361s

44.  GTD  Lockie/McIntosh/Nimkroff/Riddle             TRG Aston Martin         1m47.404s

45.  GTD  Cameron/Dalla Lana/Farfus/Palttala          Turner BMW               1m47.418s

46.  GTD  Foster/Dempsey/Davis/Lieb                   Dempsey Porsche          1m47.490s

47.  GTD  Amos/Bamber/Blum/Imperatori/Zitza           Muehlner Porsche         1m47.561s

48.  GTD  Potter/Lally/Henzler/Dumolin                Magnus Porsche           1m47.572s

49.  GTD  MacNeil/Keen/van Gisbergen/Lewis            Alex Job Porsche         1m47.647s

50.  GTD  Snow/Heylen/Seefried                        Snow Porsche             1m47.649s

51.  GTD  Cisneros/Giermaziak/Nielsen/Thiim           NGT Porsche              1m47.742s

52.  GTD  Lindsey/Estre/De Phillippi/Hart/Vess        Park Place Porsche       1m47.749s

53.  GTD  James/Farnbacher/Holzer/Riberas             Alex Job Porsche         1m47.952s

54.  GTD  Canache/Pumpelly/Pappas/Winkelhock          Flying Lizard Audi       1m48.045s

55.  GTD  Faulkner/Huisman/Faieta                     GB Porsche               1m48.049s

56.  GTD  Neiman/von Moltke/Latif/Albuquerque         Flying Lizard Audi       1m48.140s

57.  GTD  Welch/Sofronas/Stippler/Basseng             GMG Audi                 1m48.381s

58.  GTD  Griffin/Cioci/Rugolo/Gerber                 Spirit of Race Ferrari   1m48.438s

59.  GTD  Engelhart/Ineichen/Bachler/Willsey          Dempsey Porsche          1m48.741s

60.  GTD  Randall/Farano/Wilden/Empringham            Corsa Ferrari            1m48.758s

61.  GTD  Doyle/Gewirtz/Kvamme/Michaelian             Muehlner Porsche         1m48.821s

62.  P    Tremblay/Long/Hinchcliffe                   Speedsource Mazda        1m49.734s

63.  P    Miller/Nunez/Vautier                        Speedsource Mazda        1m50.251s

 

Fázi startu až do přerušení kvůli nehodě Gidleye dominuje Gainsco-Corvette.
Za 20stupňového tepla se floridské slunce i při startu smálo na červený vůz s Gurneyem v kokpitu. Jeho Corvetta vedla až do prvních stopů po jedné hodině před Westbrookem (Spirit of Daytona) a Scottem Dixonem (Chip Ganassi). Prototypy DP tedy udávaly nadále jasně tempo, nejlepším vozem LMP2 byl Morgan-Nissan týmu OAK s Francouzem Olivierem Pla na sedmé pozici.
Po necelých třech hodinách maratonu se ale zvolna zapadající slunce přestalo na vedoucí posádku smát. V kokpitu Gainsco-Corvette se právě nacházel bývalý talent ChapCar, Kaliforňan Memo Gidley, když v infieldu ztratil Risi-Ferrari F458 Itala Malucelliho naráz náhon. Rozjetý Gidley se právě snažil předjet o kolo jiný pomalý vůz GT, vybočil z jeho závětří a za vysoké rychlosti narazil do plazícího se Malucelliho. Strašný náraz vyděsil všechny pozorovatele a bylo velkým štěstím, že Gidley vyvázl jen s vážným poraněním paže a nohy, která vyžádala okamžitý operativní zákrok v hospitálu Halifax.
Trať byla poseta troskami roztříštěného DP-Chevroletu a šokovaný ředitel podniku závod na hodinu přerušil červenou vlajkou.

Po obnovném startu až do poločasu ovládá závod vůz týmu Chipa Ganassiho.
Když se vozy směly znovu naostro rozjet, převzal špičku bývalý pilot F1 Christian Fittipaldi (Action-Express Corvette) před Ganassiho Riley-Fordem se Scottem Dixonem v kokpitu. OAK-Morgan LMP2 převzal Rus Roman Rusinov a držel páté místo.
Za nastalé tmy to ovšem byli jezdci Dixon, Kanaan, Franchitti a Larson vozu Chipa Ganassiho, kteří se dokázali posunout na první místo. Po 12 hodinách vedli relativně těsně před DP-Corvettou týmu Action Express posádky Friselle/Friselle/Martin/Giroix a podobným vozem „rodiny Taylor“ – legenda amerických vytrvalostních závodů. Wayne Taylor si dělil kokpit se syny Rickym a Jordan a Italem Angelellim. Za pozastavení stálo, že zatím odpadlo jen pět vozů.

Před začátkem poslední třetiny závodu bojuje pět vozů o vítězství.
Noc přestálo bez větších problémů hned pět Daytona-Prototypů. Tyto vozy se po 18 hodinách ještě nacházely ve stejném kole a tudíž tvořily skupinu favoritů. Na čele se překvapivě usadil vůz Wayna Taylora, za ním jel prototyp posádky Christiana Fittipaldiho, třetí místo držel druhý vůz týmu Action Express a ve výhodné pozici se nacházely i posádky Westbrook/Rockengeller/Valiante a Marino Franchitti/Dixon/Kanaan/Larson. V klasifikaci bezprostředně za nimi, ale již o kolo zpět, se nacházel nejlepší LMP2, Pickett-ORECA-Nissan řízený Němci Luhrem a Grafem a synem Martina Brundlea, Alexem.
Bez jakékoliv naděje na přední umístění byl mezitím exotický DeltaWing-Nissan, který pilotovali mimo jiné dřívější jezdkyně DTM Katherine Leggeová a pilot GP2 Alex Rossi: rychlou „tříkolku“ trápily technické problémy a zůstala stát na trati.

Závěr maratonu se vyvinul ve sprint!
Nejrychlejším mužem závěrečné fáze byl ovšem bývalý pilot Torra Rossa F1, Sebastien Bourdais. Bylo to v neposlední řadě zásluhou francouzových rekordních kol, že se na závěr závodu na špičku propracoval vůz jeho týmu Action Express. Poslední stint této stáje absolvoval Joao Barbosa a měl na pronásledovatele 15sekundový náskok, když byla 20 minut před koncem vyhlášena neutralizace. Portugalec tak o náskok přišel, když se ale znovu jelo naostro, byl schopen ubránit vedení a vítězství před Maxem Angelellim až do cíle. „Tohle je závod, který chce každý sportovec vyhrát. Teď se to podažilo i mě. Byla to velká úleva, když konečně padl šachovnicový praporek!“ shrnul za vítěze Bourais.
Nejlepším vozem bývalé třídy LMP2 byl ORECA-Nissan Luhra, Grafa a Brundlea, který dojel pátý. Již na šestém místě následoval vítěz třídy GTLM, CORE-Porsche Lietze, Tandyho a Pileta.

 

 

 

 

 

Výsledek 52. 24hodinovky v Daytoně, 2014:

1.  P      Barbosa/Fittipaldi/Bourdais           Action Express Corvette DP 
2.  P      Taylor/Angelelli/Taylor/Taylor        Taylor Corvette DP               
3.  P      Frisselle/Frisselle/Martin/Giroix     Action Express Corvette DP      
 4.  P      Westbrook/Valiante/Rockenfeller       Spirit Corvette DP             
 5.  P      Graf/Luhr/Brundle                     Pickett ORECA-Nissan           
 6.  GTLM   Tandy/Lietz/Pilet                     CORE Porsche                   
 7.  GTLM   Auberlen/Priaulx/Hand                 RLL BMW                        
 8.  P      Pla/Rusinov/Yacaman/Webb              OAK Morgan-Nissan              
 9.  PC     Bennett/Gue/Braun/Wilkins             CORE FLM                       
10.  PC     Potolicchio/Kimber-Smith/Marsal/Huff  8Star FLM                      
11.  P      Brown/van Overbeek/Pagenaud           Extreme Speed HPD              
12.  GTLM   Farnbacher/Goossens/Hunter-Reay       SRT Viper                      
13.  PC     Ostella/Matos/Drissi/Casagrande       Performance Tech FLM           
14.  GTLM   Muller/Edwards/Rahal                  RLL BMW                        
15.  P      Dixon/Kanaan/Franchitti/Larson        Ganassi Riley-Ford             
16.  GTLM   Gavin/Milner/Liddell                  Corvette                       
17.  PC     Montecalvo/Jeannette/Cheng            PR1/Mathiasen FLM                
18.  GTD    Canache/Pumpelly/Pappas               Flying Lizard Audi              
19.  GTD    Snow/Heylen/Seefried                  Snow Porsche                    
20.  GTD    Rotenberg/Zlobin/Mediani              SMP/ESM Ferrari                 
21.  GTD    Tucker/Sweedler/Bell                  Level 5 Ferrari                 
22.  GTD    Neiman/von Moltke/Latif/Albuquerque   Flying Lizard Audi              
23.  GTD    Tucker/LaMarra/Borcheller             Level 5 Ferrari                 
24.  PC     Schultis/Lux/van der Zande/Bird       Starworks FLM                   
25.  GTD    Cameron/Dalla Lana/Farfus             Turner BMW                      
26.  GTD    MacNeil/Keen/van Gisbergen            Alex Job Porsche                
27.  GTLM   Bell/Bomarito/Wittmer                 SRT Viper                       
28.  GTD    Cisneros/Giermaziak/Nielsen           NGT Porsche                     
29.  GTD    Longo/Serra/Negrao/Gomes              Corsa Ferrari                   
30.  GTD    Balzan/Westphal/Vilander              Corsa Ferrari                   
31.  GTD    Potter/Lally/Henzler/Dumolin          Magnus Porsche                  
32.  GTD    Lindsey/Estre/De Phillippi            Park Place Porsche              
33.  GTD    Randall/Farano/Wilden                 Corsa Ferrari                   
34.  GTD    James/Farnbacher/Holzer               Alex Job Porsche                
35.  P      DeFoor/Pace/Beck/Hinton               Highway Riley-BMW               
36.  GTD    Miller/Rast/Haase/Bell                Miller Audi                     
37.  GTLM   Krohn/Jonsson/Bertolini               Krohn Ferrari                   
38.  GTD    Griffin/Cioci/Rugolo/Gerber           Spirit of Race Ferrari          
39.  GTD    Perazzini/Roda/Ruberti                Spirit of Race Ferrari          
40.  GTD    Keating/Bleekemolen/Collard           Riley SRT Viper                 
41.  P      Curran/Said/Smith/Papis               Marsh Corvette DP               
42.  PC     Popow/Fuentes/Tutumlu                 Starworks FLM                   
43.  P      Pruett/Rojas/McMurray/Karam           Ganassi Riley-Ford              
44.  GTLM   Mucke/Turner/Lamy/Stanaway            Aston Martin                     
45.  GTD    Taggart/Gewirtz/Kvamme                Muehlner Porsche                
46.  GTD    Engelhart/Ineichen/Bachler            Dempsey Porsche                 
47.  P      Pew/Negri/Allmendinger/Wilson         Shank Riley-Ford                 
48.  GTD    Block/Carter/Davis/Davison            TRG Aston Martin               
49.  GTD    Norman/Stanton/Siedler                Park Place Porsche             
50.  GTD    Foster/Dempsey/Davis/Lieb             Dempsey Porsche                 
51.  GTD    Faulkner/Huisman/Faieta               GB Porsche                     
52.  GTD    Lockie/McIntosh/Nimkoff               TRG Aston Martin               
53.  GTD    Amos/Bamber/Blum/Imperatori           Muehlner Porsche                
54.  GTLM   Long/Christensen/Bergmeister          CORE Porsche                   
55.  PC     Rayhall/Kovacic/Bielefield            BAR1 FLM                       
 
Neklasifikovali se:
 
     P      Miller/Nunez/Vautier                  Speedsource Mazda              
     P      Tremblay/Long/Hinchcliffe             Speedsource Mazda               
     PC     Cumming/Tagliani/Mitchell/Daly        RSR FLM                         
     P      Sharp/Dalziel/Brabham                 Extreme Speed HPD                
     GTLM   Magnussen/Garcia/Briscoe              Corvette                        
     P      Meyrick/Legge/Rossi/Chaves            DeltaWing                       
     P      Mayer/Popow/Hartley/Viso              Starworks Riley-BMW              
     PC     Ende/Junqueira/Hansson/Menezes        RSR FLM                         
     GTD    Welch/Sofronas/Stippler               GMG Audi                        
     P      Gurney/Fogarty/Gidley                 Stallings Corvette DP            
     GTLM   Malucelli/Fisichella/Bruni            Risi Ferrari                    
     GTD    Putman/Espenlaub/Jarvis               Fall-Line Audi                  

 


Kalendář USCC roku 2014
 

25.-26.1. – 24h v Daytoně
15.3. – 12h v Sebringu
12.4. – Grand Prix of Long Beach
4.5. – Laguna Seca
31.5. – Detroit Grand Prix
7.6. – Kansas
29.6. – 6h ve Watkins Glenu
13.7. – Grand Prix of Mosport
25.7. – Brickyard Grand Prix v Indianapolisu
10.8. – Road America, Elkhart Lake
24.8. – Virginia
20.9. – Austin
4.10. – Petit Le Mans v Braseltonu, Road Atlanta

Sdílejte na:
Zavřít