Šéf Mercedesu Toto Wolff věří, že porazit Red Bull v dnešní době aerodynamiky s přízemním efektem je „proti všem předpokladům“, ale to neznamená, že se o to Mercedes nesnaží.
Přestože Mercedes zakončil sezónu 2023 na stupních vítězů na Velké ceně Abú Zabí a v celkovém pořadí v šampionátu se umístil druhý, pro bývalé mistry světa to bylo všechno, jen ne úspěšná sezóna.
Nepodařilo se jim vyhrát ani jednu Velkou cenu, v hodnocení jednotlivých týmů získali dohromady méně bodů, než se podařilo nasbírat samotnému Maxovi Verstappenovi, a v příští sezóně mohou zahodit svůj letošní koncept W14 a začít úplně od znova.
Není to ‚jenom‘ překážka, kterou musí tým překonat, je to Mount Everest. „Když v den, jako dnes, vyhrajete P2, připomene vám to, že jste přišli o P1,“ řekl Toto Wolff médiím včetně serveru PlanetF1.com po nedělním večerním finále v Abú Zabí.
„Myslím si, že bychom to měli brát na vědomí, být pokorní a považovat dnešek za dobrý den. Nicméně víme, že je třeba zdolat Mount Everest, abychom dohnali Red Bull. Nepochybuji o tom, že se do toho příští rok zamíchá také McLaren, možná Aston Martin, možná někdo další. Nesmíme nechat kámen na kameni, a to také v Brixworthu a Brackley děláme. I kdy je těžké vědět, že je to ‚jenom‘ P2, je to zároveň skvělá a obrovská příležitost vrátit se a znovu zazářit jako hvězdný tým, “ dodává šéf Mercedesu.
Wolffovy komentáře jsou mnohem povzbudivější než ty od Lewise Hamiltona, který prohlásil, že sedmnáctisekundový náskok Red Bullu na okruhu Yas Marina v Abú Zabí je znepokojující především pro vyhlídky v příští sezóně.
Verstappenovo devatenácté vítězství v sezóně završilo nejdominantnější výkon jednoho jezdce a týmu, jakého jsme kdy byli v celé historii formule 1 svědky. Wolff připouští, že nebude jednoduché tento kolos úspěchů pro Red Bull zastavit.
„Red Bull vstoupil do těchto předpisů v roce 2022 s obrovskou výhodou a dokázal si ji udržet. Máme respekt k jejich úspěchům, a to jak ze strany inženýrů, tak jezdců. Porazit je se současnými předpisy je nepravděpodobné, to je jasné.“
Wolff si každopádně bere inspiraci z obrovských úspěchů McLarenu a Aston Martinu. McLaren se vyšvihl díky modernizaci v průběhu sezóny, zatímco Aston Martin přijel na startovní rošt začátkem roku 2023 s nově nabraným dechem po zimní přestávce. „U McLarenu jsme viděli, že dokázal díky vylepšením stáhnout sekundu času na kolo. AlphaTauri se na konci sezóny také výrazně zlepšila a Aston Martin se zase dokázal prát v první polovině, kdy do ní už silný vstoupil,“ popisuje zlepšení konkurenčních týmů Wolff.
„Existuje klíč k odemknutí dramaticky vyššího výkonu a myslím, že my jsme sami k sobě upřímní. Tohle auto, se kterým jsme letos přišli, nebude nikdy schopné bojovat o výhru v šampionátu. Na jaře jsme udělali rozhodnutí, že si na to musíme pořádně sednout a navrhnout pro příští rok něco nového, lepšího. Před námi je ale stále ten Mount Everest.“