Německý závodník nebude od příštího roku spadat pod křídla Mercedesu. Pomůže mu to k návratu do Formule 1?
Příběh Pascala Wehrleina ve Formuli 1 měl podobný spád jako ten letošní Estebana Ocona. Oba spojuje jedno, a sice, že jsou juniory Mercedesu. Tato skutečnost je očividně pro oba jmenované, tedy pro Wehrleina vlastně už byla, zátěží.
Wehrlein minulý rok reprezentoval barvy švýcarské stáje Sauber. Přestože měl k dispozici průměrnou, ne-li podprůměrnou techniku, tak s ní dokázal zajíždět solidní výsledky. Zatímco jeho týmový kolega Marcus Ericsson si nepřipsal jediný bod, tak on měl na konci sezony bodů pět. Čtyři body získal za osmé místo ve Španělsku a jako desátý projel cílem ve Velké ceně Ázerbájdžánu.
Ovšem ani fakt, že Ericssona zajezdil do země, mu nepomohl k setrvání ve Formuli 1. Doplatil zejména na to, že patřil Mercedesu a v útrobách Sauberu byly uložené pohonné jednotky z Maranella, které chtělo logicky protlačit do jedné ze sedaček mladíka ze své akademie, což se jim prostřednictvím Charlese Leclerca podařilo. Druhou sedačku měl pojištěnou právě Ericsson, díky kterému přitekl do týmu nemalý obnos peněz a také mu hrál do karet fakt, že má jisté vazby k majitelům týmu.
pic.twitter.com/TU2VwQ5QgW — Pascal Wehrlein (@PWehrlein) 26. června 2017
Wehrlein se tak stal volným elementem na trhu s jezdci. Jenže týmy, jenž pohání motory ze Stuttgartu, měli plno, a ostatní jej nechtěli angažovat, právě jako Ocona – kvůli tomu, že je juniorem Mercedesu. Proto byl nucen odejít z Formule 1 zpět do DTM, kde měl s Mercedesem úspěšnou štaci zakončenou v roce 2015 titulem.
Dnes však Mercedes potvrdil, že smlouva s třiadvacetiletým Němcem, která vyprší na konci roku, nebude prodloužena.„Po šesti společných letech, včetně zisku titulu DTM v roce 2015 a dvou sezonách ve Formuli 1, se na konci sezony 2018 cesty Pascala Wehrleina a Mercedes-Benzu rozdělí,“ stojí v oficiálním prohlášení německé značky. „Jakožto jezdec Mercedesu se stal Pascal v roce 2013 nejmladším startujícím jezdcem v historii DTM, v roce 2014 nejmladším vítězem v tomto šampionátu a potom v roce 2015 nejmladším šampionem.“
V prohlášení dále připomínají, že úspěchy zaznamenané v německém šampionátu cestovních vozů mu otevřely dveře do Formule 1, kde podával fantastické výkony: „Tento úspěch zajistil odrazový můstek pro jeho debut ve Formuli 1 v roce 2016 s Manorem, následovaný druhou sezónou v roce 2017 se Sauberem. V obou sezonách podával jedinečné výkony, které zajistili oběma týmům cenné a nečekané body do Poháru konstruktérů.“
„Můj kontrakt s Mercedesem vyprší na konci sezony 2018. Jednotně jsme se rozhodli, že už nebudeme spolu dále pokračovat. Těším se na nové výzvy a příležitosti. Momentálně jednám s ostatními týmy o kokpitu pro příští sezonu,“ prozradil rodák ze Sigmaringenu na svém instagramovém účtu. „Jsem opravdu vděčný za podporu, kterou mi Mercedes nabídl – počínaje prvním setkáním s Gerhardem Bergerem a Normbertem Haugem v roce 2012 a rozhodnutím s Totem, že místo F3 půjdu v roce 2013 do DTM, přes můj titul v roce 2015, což bylo splněním snu pro dítě vyrůstající hodinu od Stuttgartu.“
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Ein Beitrag geteilt von Pascal Wehrlein (@pascal_wehrlein) am Sep 14, 2018 um 5:31 PDT
„To mi otevřelo dveře do Formule 1, nejprve s Manorem, poté se Sauberem. Body, které jsem s oběma týmy získal, byli obrovskými momenty. Děkuji všem ve Stuttgartu, Afflaterbachu a Brackley za podporu po celou dobu mé cesty. Nyní je čas pro můj další krok,“ uzavřel.
Vyjádřil se k tomu rovněž, sportovní šéf Mercedesu, Toto Wolff: „Náš juniorský program vždy podporoval mladé talenty a hledal možnosti, které byly v nejlepším zájmu jezdcovi kariéry. Bohužel jsme nemohli nabídnout Pascalovi konkurenceschopné místo pro příští rok. Proto jsme se v jeho nejlepším zájmu rozhodli s ním kontrakt neprodloužit a dát mu tak šanci získat příležitost tam, kde to bude odpovídat jeho talentu. Chtěli bychom mu poděkovat za jeho fantastické výkony u Mercedesu v posledních letech a do budoucnosti mu přejeme jen to nejlepší.“
Právě rozvázání spolupráce s Mercedesem zvyšuje Wehrlenovy šance na návrat do Formule 1. Aktuálně má teoretickou možnost zisku angažmá například u Toro Rosso, kde jsou volná potenciálně obě místa, a nebo u Williamsu.