
Kolotoč formule 1 se přesouvá do Evropy a prvním závodem bude Velká cena Emilia Romagna. Kromě toho startuje další tripleheader a po Imole nás hned čeká Monako a Španělsko. Dokáže Ferrari doma zabodovat a vybojovat pódium? Andrea Kimi Antonelli se bude chtít před domácím publikem předvést, přece jenom se narodil v nedaleké Boloni.
Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari
Název okruhu nese jméno zakladatele značky Ferrari – Enza a jeho syna Alfreda „Dina“, který zemřel velmi mladý v důsledku svalové dystrofie. Okruh, který se původně nazýval Autodromo di Imola dle města, ve kterém sídlí, byl otevřen 25. dubna 1953. Změna jména přišla na řadu poté, co Dino zemřel. Název měl být na jeho počest a o pár let později se k němu doplnil i Enzo.
Formuli 1 okruh přivítal v roce 1980, kdy se zde jela Velká cena Itálie, která se původně jezdila na Monze, ale kvůli renovacím to v daném roce nebylo možné. VC Itálie se přesunula zpět domů do Chrámu rychlosti a v Imole se v letech 1981 až 2006 jezdila Velká cena San Marina. Poté se trať začala upravovat a cílem byl návrat královny motorsportu zpět na ikonický okruh. Příslib návratu v roce 2017 se ale nekonal, a tak byla v roce 2020 představena Velká cena Emilia Romagna. Comeback bohužel narušila pandemie covidu-19.
Tento okruh je proslulý svou vysokou obtížností. S 19 zatáčkami a délkou 4,909 km se řadí mezi technicky náročné tratě a představuje výzvu i pro zkušené piloty. Mezi ikonické zatáčky patří Acque Minerali, Tamburello a Rivazza. Tamburello byla svědkem hned několika velkých nehod. V roce 1987 zde při tréninku havaroval Nelson Piquet a musel vynechat závod, o dva roky později zde měl nehodu Gerhard Berger. Své si tady zažil i Michele Alboreto nebo Riccardo Patrese. Zatáčka se smutně zapsala do dějin tragickou nehodou Ayrtona Senny v roce 1994, která vedla k výrazné přestavbě trati a zvýšení bezpečnostních opatření. Den před Sennovou smrtí měl na okruhu smrtelnou nehodu i Roland Ratzenberger.

Zdroj obrázku: formula1.com
Nová směs C6 bude mít v Imole premiéru. Pirelli pro tento víkend zvolila nejměkčí trojici směsí ze své řady 2025: C4 jako tvrdou, C5 jako středně tvrdou a C6 jako měkkou. Bude to poprvé, co piloti tuto směs vyzkouší, protože ji nikdo nepoužil při testech v Bahrajnu.
Pneumatika C6 je homologována pro použití na tratích, které pneumatiky nejméně namáhají, a mohla by tak poskytnout ještě větší přilnavost, zejména proto, že povrch v Imole tolik nedegraduje pneumatiky. V závodě 2024 mnoho pilotů nasadilo strategii jedné zastávky v boxech, která se ukázala jako ta správná.
Uvidíme, zda bude mít přechod o stupeň měkčí směsi ve srovnání s loňským rokem nějaký vliv. Na trati je pouze jedna zóna DRS a bude velmi obtížné předjíždět, k tomu se přidává i časově nejdelší boxová ulička kalendáře.

Zdroj obrázku: Scuderia Ferrari
Vítězové VC Emilia Romagna z předešlých let
Rok | Pole position | Vítěz |
2024 | Max Verstappen | Max Verstappen |
2023 | Nejelo se | |
2022 | Max Verstappen | Max Verstappen |
2021 | Max Verstappen | Lewis Hamilton |
2020 | Lewis Hamilton | Valtteri Bottas |
Rekordy
Nejrychlejší kolo: | 1:18.589 George Russell (2024) |
Nejvyšší počet vítězství: | Jezdec: Max Verstappen (3x) |
Tým: Red Bull (3x) | |
Nejvíce pole positions: | Max Verstappen (2x) |
Nejvíce pódiových umístění: | Lando Norris (3x) |
Vítězové VC San Marina z předešlých let
Rok | Pole position | Vítěz |
2006 | Michael Schumacher | Michael Schumacher |
2005 | Kimi Räikönen | Fernando Alonso |
2004 | Jenson Button | Michael Schumacher |
2003 | Michael Schumacher | Michael Schumacher |
2002 | Michael Schumacher | Michael Schumacher |
2001 | David Coulthard | Ralf Schumacher |
2000 | Mika Häkkinen | Michael Schumacher |
Rekordy okruhu v Imole
Nejvyšší počet vítězství: | Jezdec: Michael Schumacher (7x) |
Tým: Williams (8x) | |
Nejvíce pole positions: | Ayrton Senna (8x) |
Nejvíce pódiových umístění: | Michael Schumacher (12x) |

Zdroj obrázku: Red Bull
Andrea Kimi Antonelli je tu doma
Mladý italský pilot Mercedesu, Andrea Kimi Antonelli, se bude chtít doma předvést. V Miami ukázal skvělou rychlost a odnesl si pole position do sprintu. Teplota by Stříbrným šípům mohla v Imole hrát do karet, domácí publikum, rodina a přátelé jsou jistě velkou motivací a pohonným prvkem. Získá svoji první výhru ve formuli 1 v rodné Itálii?
Buď a nebo pro Landa Norrise
McLaren je momentálně na výši a oba piloti si brousí zuby na titul mistra světa sezóny 2025. Oscar Piastri nyní vede tabulku Poháru jezdců, ale Lando Norris je v těsné blízkosti za ním. Otázkou je, zda vydrží velký tlak a na Imole předvede skvělý výkon nebo uvidíme sérii chyb, které jej mohou stát cenné body a pódium.
Debut Lewise Hamiltona s Ferrari v Itálii
Ferrari bude chtít v Imole předvést, že došlo ke zlepšení. Nemohou přece zklamat fanoušky v domovině na okruhu, který je s nimi úzce spjatý. Pro Lewise Hamiltona to bude italský debut v týmu s černým hřebcem. Jak jej v červené barvě Imola přivítá? Překvapí Ferrari?
Franco Colapinto je zpět. A taky Flavio Briatore
Oliver Oakes rezignoval na funkci šéfa týmu v Alpine. Na příležitost čekal Flavio Briatore, který jej ve funkci okamžitě nahradil. Neuběhlo ani 24 hodin a Jack Doohan musel jít z kola ven. Namísto něho usedne od Imoly do druhého vozu Alpine Franco Colapinto, fanouškovský oblíbenec, který debutoval v loňské sezóně. Ten má také smlouvu jen na pár závodů, v prospěch mu ale bude hrát to, že následující závody zná jako své boty. Jack Doohan takové štěstí neměl a svou část kariéry ve formuli 1 absolvoval na okruzích, které zas tak dobře neznal.
Pátek | První trénink | 13:30 |
Druhý trénink | 17:00 | |
Sobota | Třetí trénink | 12:30 |
Kvalifikace | 16:00 | |
Neděle | Hlavní závod | 15:00 |