Velká cena Emilia Romagna: Co nás čeká?

Velká cena Emilia Romagna: Co nás čeká?

Kolotoč formule 1 se přesouvá do Evropy a prvním závodem bude Velká cena Emilia Romagna. Kromě toho startuje další tripleheader a po Imole nás hned čeká Monako a Španělsko. Dokáže Ferrari doma zabodovat a vybojovat pódium? Andrea Kimi Antonelli se bude chtít před domácím publikem předvést, přece jenom se narodil v nedaleké Boloni.

Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari

Název okruhu nese jméno zakladatele značky Ferrari – Enza a jeho syna Alfreda „Dina“, který zemřel velmi mladý v důsledku svalové dystrofie. Okruh, který se původně nazýval Autodromo di Imola dle města, ve kterém sídlí, byl otevřen 25. dubna 1953. Změna jména přišla na řadu poté, co Dino zemřel. Název měl být na jeho počest a o pár let později se k němu doplnil i Enzo.

Formuli 1 okruh přivítal v roce 1980, kdy se zde jela Velká cena Itálie, která se původně jezdila na Monze, ale kvůli renovacím to v daném roce nebylo možné. VC Itálie se přesunula zpět domů do Chrámu rychlosti a v Imole se v letech 1981 až 2006 jezdila Velká cena San Marina. Poté se trať začala upravovat a cílem byl návrat královny motorsportu zpět na ikonický okruh. Příslib návratu v roce 2017 se ale nekonal, a tak byla v roce 2020 představena Velká cena Emilia Romagna. Comeback bohužel narušila pandemie covidu-19.

Tento okruh je proslulý svou vysokou obtížností. S 19 zatáčkami a délkou 4,909 km se řadí mezi technicky náročné tratě a představuje výzvu i pro zkušené piloty. Mezi ikonické zatáčky patří Acque Minerali, Tamburello a Rivazza. Tamburello byla svědkem hned několika velkých nehod. V roce 1987 zde při tréninku havaroval Nelson Piquet a musel vynechat závod, o dva roky později zde měl nehodu Gerhard Berger. Své si tady zažil i Michele Alboreto nebo Riccardo Patrese. Zatáčka se smutně zapsala do dějin tragickou nehodou Ayrtona Senny v roce 1994, která vedla k výrazné přestavbě trati a zvýšení bezpečnostních opatření. Den před Sennovou smrtí měl na okruhu smrtelnou nehodu i Roland Ratzenberger.

Zdroj obrázku: formula1.com

Nová směs C6 bude mít v Imole premiéru. Pirelli pro tento víkend zvolila nejměkčí trojici směsí ze své řady 2025: C4 jako tvrdou, C5 jako středně tvrdou a C6 jako měkkou. Bude to poprvé, co piloti tuto směs vyzkouší, protože ji nikdo nepoužil při testech v Bahrajnu.

Pneumatika C6 je homologována pro použití na tratích, které pneumatiky nejméně namáhají, a mohla by tak poskytnout ještě větší přilnavost, zejména proto, že povrch v Imole tolik nedegraduje pneumatiky. V závodě 2024 mnoho pilotů nasadilo strategii jedné zastávky v boxech, která se ukázala jako ta správná.

Uvidíme, zda bude mít přechod o stupeň měkčí směsi ve srovnání s loňským rokem nějaký vliv. Na trati je pouze jedna zóna DRS a bude velmi obtížné předjíždět, k tomu se přidává i časově nejdelší boxová ulička kalendáře.

Zdroj obrázku: Scuderia Ferrari

Vítězové VC Emilia Romagna z předešlých let

Rok Pole position Vítěz
2024 Max Verstappen Max Verstappen
2023 Nejelo se
2022 Max Verstappen Max Verstappen
2021 Max Verstappen Lewis Hamilton
2020 Lewis Hamilton Valtteri Bottas

Rekordy

Nejrychlejší kolo: 1:18.589 George Russell (2024)
Nejvyšší počet vítězství:  Jezdec: Max Verstappen (3x)
Tým: Red Bull (3x)
Nejvíce pole positions: Max Verstappen (2x)
Nejvíce pódiových umístění: Lando Norris (3x)

Vítězové VC San Marina z předešlých let

Rok Pole position Vítěz
2006 Michael Schumacher Michael Schumacher
2005 Kimi Räikönen Fernando Alonso
2004 Jenson Button Michael Schumacher
2003 Michael Schumacher Michael Schumacher
2002 Michael Schumacher Michael Schumacher
2001 David Coulthard Ralf Schumacher
2000 Mika Häkkinen Michael Schumacher

Rekordy okruhu v Imole

Nejvyšší počet vítězství:  Jezdec: Michael Schumacher (7x)
Tým: Williams (8x)
Nejvíce pole positions: Ayrton Senna (8x)
Nejvíce pódiových umístění: Michael Schumacher (12x)
Zdroj obrázku: Red Bull

Andrea Kimi Antonelli je tu doma

Mladý italský pilot Mercedesu, Andrea Kimi Antonelli, se bude chtít doma předvést. V Miami ukázal skvělou rychlost a odnesl si pole position do sprintu. Teplota by Stříbrným šípům mohla v Imole hrát do karet, domácí publikum, rodina a přátelé jsou jistě velkou motivací a pohonným prvkem. Získá svoji první výhru ve formuli 1 v rodné Itálii?

Buď a nebo pro Landa Norrise

McLaren je momentálně na výši a oba piloti si brousí zuby na titul mistra světa sezóny 2025. Oscar Piastri nyní vede tabulku Poháru jezdců, ale Lando Norris je v těsné blízkosti za ním. Otázkou je, zda vydrží velký tlak a na Imole předvede skvělý výkon nebo uvidíme sérii chyb, které jej mohou stát cenné body a pódium.

Debut Lewise Hamiltona s Ferrari v Itálii

Ferrari bude chtít v Imole předvést, že došlo ke zlepšení. Nemohou přece zklamat fanoušky v domovině na okruhu, který je s nimi úzce spjatý. Pro Lewise Hamiltona to bude italský debut v týmu s černým hřebcem. Jak jej v červené barvě Imola přivítá? Překvapí Ferrari?

Franco Colapinto je zpět. A taky Flavio Briatore

Oliver Oakes rezignoval na funkci šéfa týmu v Alpine. Na příležitost čekal Flavio Briatore, který jej ve funkci okamžitě nahradil. Neuběhlo ani 24 hodin a Jack Doohan musel jít z kola ven. Namísto něho usedne od Imoly do druhého vozu Alpine Franco Colapinto, fanouškovský oblíbenec, který debutoval v loňské sezóně. Ten má také smlouvu jen na pár závodů, v prospěch mu ale bude hrát to, že následující závody zná jako své boty. Jack Doohan takové štěstí neměl a svou část kariéry ve formuli 1 absolvoval na okruzích, které zas tak dobře neznal.

Pátek První trénink 13:30
Druhý trénink 17:00
Sobota Třetí trénink 12:30
Kvalifikace 16:00
Neděle Hlavní závod 15:00

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Jako malá z televize slyšela hlavně jméno Michael Schumacher, který v rodině zůstává oblíbencem. Svoji cestu k formuli 1 si ale musela najít sama. Nejvíce jí baví životní příběhy pilotů, jedinečné příběhy z paddocku a kus historie, který tento sport za sebou zanechal. Ve formuli 1 je totiž možné vše.…

Další články autora →

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *