Tvůrci pravidel musí vyřešit ground effect, sdělil Stella

Tvůrci pravidel musí vyřešit ground effect, sdělil Stella

Poskakování monopostů je od sezóny 2022 velkým tématem, které z formule 1 rozhodně nevymizelo. Podle šéfa týmu McLaren Andrey Stelly mají tvůrci pravidel formule 1 všechny potřebné nástroje, aby zajistili, že nová generace vozů bude pro jezdce pohodlnější.

Vzhledem k tomu, že současné vozy s ground effectem fungují nejlépe při jízdě nízko, vyjadřují jezdci královny motorsportu stále častěji obavy z fyzické zátěže, které jsou na trati vystaveni. Je známo, že tento problém byl projednáván na schůzích Asociace jezdců Grand Prix, kde zazněly výzvy k přijetí opatření.

Mistr světa Max Verstappen údajně vznesl tuto otázku u FIA na úvodní Velké ceně Bahrajnu v souvislosti s výzvami, aby nová pravidla stanovená v roce 2026 byla výrazně vylepšena. A nedávno se k situaci vyjádřil také Lando Norris, který řekl že neustálé poskakování, kterému čelí od současných vozů, začíná mít vliv i na jeho fyzické zdraví: „Hodně bojuji se svým tělem, zády a všemi těmito věcmi. A musím teď dělat hodně věcí, které jsem před pár lety dělat nemusel.“

FIA začíná pracovat na nových pravidlech pro rok 2026 a doufá, že nová generace vozů se poučí z nedokonalostí, které měla současná pravidla.

Šéf McLarenu Andrea Stella se domnívá, že zejména díky tomu, že nyní mnohem lépe chápe důvody, proč musí vozy jezdit nízko, neexistuje žádná omluva pro to, aby se situace výrazně nezlepšila. „Všechny tyto poznatky by se rozhodně měly zohlednit při navrhování předpisů pro rok 2026. Bylo by nepříjemné a neúplné, kdyby v roce 2026 měly vozy podobný druh problémů jako v roce 2022, nebo kdybychom měli opět nezamýšlené problémy, protože máme ještě čas na studium, a i nástroje se za několik let dále zdokonalí,“ popsal.

Zároveň Stella zdůrazňuje, že se nesmí opakovat rok 2022, kdy měly s poskakováním problémy snad všechny monoposty formule 1. „Občas to bylo pro jezdce nepříjemné a občas to bylo extrémní. A občas to bylo i nebezpečné, protože vozy se stávaly dost nestabilními. Takže se rozhodně musíme zaměřit na to, abychom byli v lepší kondici. A nyní k tomu máme nástroje.“

Stella přiznává, že týmy F1 byly překvapeny tím, jak se současná generace vozů s přízemním efektem chovala, když byla v roce 2022 poprvé uvedena na trh. „Předpisy pro rok 2022 překvapily některými nezamýšlenými výzvami. Ušli jsme dlouhou cestu v pochopení těchto výzev. To je také důvod, proč se nyní tyto vozy řídí mnohem pohodlněji. Ale stále mohou být docela zrádná, protože pokud jedete vysokorychlostní úseky, mají tendenci trochu poskakovat. Mají trochu porézní chování a auta mohou být kvůli tomuto jevu docela háklivá,“ popsal Andrea Stella.

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Studentka ekonomky, kterou však velmi táhne psaní sportovních článků. V motorsportu ji nejvíce baví pokrývat cestu mladých talentů až na samotný vrchol. Kromě motorsportu píše články z hokeje, zimních sportů či tenisu.

Další články autora →