Toyota TF110: Vůz, který se nikdy neprojel na závodním okruhu

Toyota TF110: Vůz, který se nikdy neprojel na závodním okruhu

Toyota na facebooku publikovala fotografie monopostu TF110, s kterým měla japonská automobilka nastoupit do sezóny 2010. Závodit v něm měl Kazuki Nakadžima. Bohužel se ale poslední japonský monopost formule 1 na závodní trať nepodíval.

Toyota působila ve formuli 1 po dobu 8 sezón mezi lety 2002 a 2009. Svůj projekt oznámila japonská automobilka v lednu 1999 a namísto otázky zda budou vyhrávat, se lidé ptali, kdy se tak stane.

V roce 2001 byl představen testovací monopost TF101 a cíle byly vytyčené vysoko. Testovacími piloty se stali Mika Salo a Allan McNish, kteří monopost vyzkoušeli na 11 okruzích formule 1. Zpětná vazba obou pilotů byla velmi pozitivní a tým byl připraven na vstup do šampionátu.

Projekt, který měl přinést Toyotě slávu, byl ale za své vysoké ambice brzy potrestán. Formule 1 je krutý byznys a Japonci to pocítili hned při svém debutu v roce 2002. Za celou sezónu získal Mika Salo jen dva body, Allan McNish zůstal na nule.

Ani další roky nepřinesly zlepšení, teprve v roce 2005 dostal Jarno Trulli Toyotu poprvé na pódium, stejně tak jako v USA na pole position. Kvůli aféře pneumatik Michelin ale nemohl přetavit skvostný kvalifikační výsledek v potenciální vítězství.

Kromě sezóny 2005 je za nejúspěšnější sezónu Toyoty v F1 považován rok 2009. V obou sezónách získal tým 5 pódií a skončil na čtvrtém, respektive pátém místě.

Po radikálních změnách v technických pravidlech v roce 2009 přinesla sezóna 2010 spíše evoluční změny. Těmi nejnápadnějšími pak bylo představení systému F-Duct (jezdec mohl pohybem ruky nebo nohy měnit proud vzduchu a tím ovlivňoval aerodynamiku vozu) nebo zákaz tankování.

Toyota byla na sezónu připravena s monopostem TF110. A že to mohla být velmi dobrá sezóna nasvědčuje i unikátní systém F-Duct, který Japonci aplikovali i na zadním křídle. Podle magazínu Racecar pak Toyota využívala „jeden z nejextrémnějších zadních difusorů, který spatřil světlo světa“.

https://www.facebook.com/ToyotaGazooRacingEurope/posts/3217975518235709

Jenže okolnosti Toyotě nepřály. Stejně jako konkurenční Honda před začátkem sezóny 2009 byla Toyota obětí ekonomické krize a na startovní rošt se v roce 2010 nepodívala. Z formule 1 odešla ze strategických důvodů také mnichovská automobilka BMW.

TF110 tak zůstala zakrytá pod plachtou v Kolíně nad Rýnem. Automobilka se ale nakonec přeci jen rozhodla svůj nejnovější výtvor provětrat na příjezdových cestách kolínské továrny. Za volant tehdy usedl Kazuki Nakadžima, který pro Toyotu dodnes závodí ve vytrvalostních závodech.

S TF110 mohl závodit i Jacques Villeneuve

Určitě znáte příběh o Brawnu GP, týmu, který Ross Brawn zformoval ze zbytků odejité Hondy těsně před začátkem sezóny 2009. Brawn GP nakonec slavil velký úspěch, získal oba mistrovské tituly, ten jezdecký vybojoval s Jensonem Buttonem.

Podobný osud mohl potkat také Toyotu TF110. Srbský podnikatel Zoran Stefanović se netajil touhou založit svůj vlastní tým formule 1. V roce 2009 oznámil, že by se rád zúčastnil sezóny 2010, ačkoliv mu to neumožňovala konkordská dohoda. Maximální počet týmů byl stanoven na 13.

Po odchodu Toyoty se ovšem objevila příležitost. Stejně tak se na startovní rošt nedokázal dostat tým USF1. Stefanović kontaktoval Toyotu, která měla k dispozici sestavený a nikým nevyužívaný monopost. Obě strany se dohodly na vzájemné spolupráci. Stefanović měl být podporován přímo automobilkou, která by dodala monopost TF110 (nově pokřtěný jako Stefan S-01) a závodit v něm měli chráněnec Toyoty Kazuki Nakadžima a dokonce i mistr světa z roku 1997 Jacques Villeneuve.

Stefan GP ale nedostal od pořadatelů F1 zelenou. Týmu nebyla povolena účast, přesto ale Stefanović zaslal své vybavení do Bahrajnu, kde měla být v polovině března zahájena sezóna. Stefanović se chtěl zúčastnit také únorových testů, jenže mu Bridgestone nedodal obutí. Výrobce pneumatik se ohrazoval tím, že Stefan GP nebyl legitimním účastníkem šampionátu.

Na startovní rošt GP Bahrajnu 2010 se srbský tým podporovaný Toyotou nedostal. Stefan S-01 (neboli Toyota TF110) musel na svůj okruhový debut počkat. Čekal ale marně. Tři dny po prvním závodě sezóny Stefanović oznámil konec spolupráce s Toyotou, nevyloučil ale teoretickou možnost kooperace v roce 2011.

Ani to se, jak dnes víme, bohužel nestalo. TF110 se tak čistého asfaltu dotkla jen jednou, a to právě v okolí továrny Toyoty v Kolíně nad Rýnem. Byl to smutný konec pro tým, který měl před svým vstupem do F1 ambice na to stát se první japonskou automobilkou, která by ovládla mistrovství světa. Toyota také zůstává posledním japonským konstruktérem, jenž se závodů formule 1 zúčastnil.

Sdílejte na:
Zavřít

Další články