Reportér televize Sky Sports F1 Ted Kravitz se podělil o svou osobní teorii ohledně rozhodnutí Lewise Hamiltona přestoupit k Ferrari, které bylo inspirováno jeho obdivem k Ayrtonu Sennovi.
Sedminásobný mistr světa překvapivě oznámil na začátku tohoto měsíce, že na konci letošního roku opustí Mercedes a připojí se k Ferrari. Lewis Hamilton učinil tak své rozhodnutí po dvou sezónách bez vítězství, přičemž jeho poslední výhra se datuje do roku 2021, konkrétně vyhrál VC Saúdské Arábie.
Právě Lewis Hamilton se v průběhu své kariéry neustále přirovnával ke svému chlapeckému idolu Ayrtonu Sennovi, brazilskému jezdci, který v letech 1988-1991 získal s McLarenem během čtyř let tři tituly mistra světa.
Ayrton Senna zahynul při nehodě během VC San Marina v Imole v roce 1994, když hájil barvy stáje Williams. Po jeho smrti vyšlo najevo, že Brazilec měl na sklonku své kariéry zájem o angažmá u Ferrari, přičemž bývalý předseda představenstva Luca di Montezemolo v roce 2020 prohlásil, že ho brazilský pilot oslovil s nabídkou, aby se Ferrari upsal.
Na otázku, čeho během svého působení ve vedení Ferrari nejvíce lituje, Luca Di Montezemolo pro Sky Italia uvedl: „Že jsem nepodepsal smlouvu s Ayrtonem Sennou. Před nehodou v Imole přišel ke mně domů do Boloně a řekl mi, že chce za každou cenu jezdit za nás a osvobodit se od Williamsu.“
„Dohodli jsme se, že si promluvíme po Imole, ale pak se stalo to, co se stalo. Chtěl jít k nám a já bych byl rád, kdyby přišel. Byla by to taková třešnička na dortu, kterou byl pak Michael Schumacher, jenž vstoupil do historie Ferrari, protože nikdo nedokázal to, co on,“ vysvětloval dále Luca Di Montezemolo.
Jeho slova potvrdil i bývalý šéf týmu Ferrari Jean Todt, který v roce 2021 prozradil, že Brazilcovi nabídl smlouvu krátce po svém příchodu do Maranella v roce 1993.
„Několik týdnů po svém příchodu jsem se s Ayrtonem Sennou setkal během víkendu v Monze v hotelu, kde jsme bydleli u jezera Como. Nabídl jsem mu, aby v roce 1995 přestoupil k Ferrari, ale on tlačil na rok 1994. Měli jsme už dva jezdce se smlouvou, Jeana Alesiho a Gerharda Bergera, takže jsme jeho požadavku nemohli vyhovět, a když se Ayrton zeptal proč, vysvětlil jsem mu situaci,“ uvedl Francouz.
„Nedal se a řekl mi, že ve formuli 1 smlouvy neplatí, ale já mu odpověděl, že pro mě se kontrakt musí dodržet. Nabídli jsme mu tedy smlouvu na rok 1995, ale bohužel víme, jak to dopadlo,“ dodal Jean Todt.
V rozhovoru, který dělal Ted Kravitz s Patem Symondsem (působil u týmu Toleman, kde začínal Ayrton Senna) během předsezónních testů, britský reportér prohlásil, že rozhodnutí Lewise Hamiltona připojit se k Ferrari mohlo být motivováno touhou dokázat to, co bylo brazilskému jezdci tak nešťastně odepřeno.
„Mám osobní teorii. Vánoce a Nový rok strávil (Lewis Hamilton – pozn. red.) hodně v Brazílii a víme, že Ayrton byl vždy Lewisovým hrdinou z dětství. Samozřejmě jsi Ayrtona Sennu znal velmi dobře a myslím, že není žádným tajemstvím, že Ayrton chtěl po Williamsu ukončit kariéru ve Ferrari – myslím, že to bylo v průběhu let zdokumentováno,“ vysvětloval Ted Kravitz.
Pat Symonds souhlasil a tvrdil, že přestup britského pilota by se mohl ukázat jako mistrovský tah ve světle povzbudivého pokroku Ferrari v minulé sezóně, kdy italský stáj jako jediný tým kromě Red Bullu vyhrála závod.
„Myslím, že na tom něco bude, Tede. Tihle kluci jsou srdcem sportovci a je v tom ta romantika. Ferrari je jméno a o tom sní každý kluk. Myslím, že toho dosáhl hodně. Je to risk, který stojí za to podstoupit? Ano, samozřejmě že ano. Samozřejmě že je.“
„A přiznejme si, že Ferrari bylo loni rychlé. Ferrari bylo lepší, než skutečně ukazovaly výsledky v šampionátu. Byly chvíle, kdy se střelili do nohy, ale v zásadě měli auto, které bylo velmi rychlé v kvalifikaci a bylo přijatelné – ne tak rychlé jako Red Bull, ale slušné v závodě,“ dodal Pat Symonds.