Vzhledem k tomu, že až třetina příjmů formule 1 pochází z poplatků za pořádání závodů, je pro Stefana Domenicaliho, šéfa F1, klíčové zajistit kalendář. Do kdy mají stávající okruhy smlouvy?
Formule 1 se připravuje na svou největší sezónu v historii, v níž se v roce 2024 má uskutečnit rekordních dvacet čtyři závodů. Stejný počet závodů se měl odjet i v roce 2023, ale Velká cena Číny byla opět zrušena kvůli pandemii covidu-19 a Velká cena Emilia Romagna se neuskutečnila kvůli záplavám v regionu.
Z dvaceti čtyř závodů roku 2024 mají všechny kromě dvou svou budoucnost potvrzenou, alespoň v krátkodobém horizontu. Velká cena Austrálie je potvrzena až do roku 2037, což je nejdelší smlouva ze všech současných.
Nicméně ti, kteří jsou zodpovědní za závody v japonské Suzuce a v britském Silverstonu, dvou nejznámějších okruhů, se brzy ocitnou u jednacího stolu. Vzhledem k rostoucí poptávce po formuli 1 bude společnost Liberty Media, která drží komerční práva sportu, při vyjednávání usilovat o dvě věci.
Na jedné straně si chce klíčové závody dlouhodobě udržet, jako to udělala s Austrálií, Bahrajnem, Maďarskem a dalšími. Má smysl udržet si a zajistit si tak stabilní tok příjmů na pár let u těch, jejichž šance na prudký nárůst příjmů od promotérů je nízká.
U ostatních okruhů si F1 může dovolit uzavřít kratší smlouvy a honit se za vyššími sankčními poplatky s vědomím, že výnosnost okruhu je nejistá. Ukázkovým příkladem je Velká cena Nizozemska, jejíž současná smlouva platí pouze do roku 2025 a jejíž životnost je přímo spojena s Maxem Verstappenem.
Podobně zůstává v kalendáři i Belgie, a to do stejné doby. Její finanční budoucnost je ale nejistá, takže nemá smysl uzavírat dlouhodobou smlouvu. Mezitím se například Velká cena Velké Británie, která byla v kalendáři každý rok, kdy se konalo mistrovství světa, dostane někam doprostřed.
Formule 1 je motivována k přidávání dalších závodů, protože je to poměrně jednoduchý způsob, jak zvýšit příjmy. Počet povolených závodů je však omezen, protože v sezóně, která je o 50 % delší než před dvaceti lety, se stále více projevuje zátěž zaměstnanců.
Velká část nárůstu závodů se odehrála na Blízkém východě, kde nyní závody v Bahrajnu a Saúdské Arábii otevírají sezónu a závody v Kataru a Abú Zabí ji uzavírají. Přestože se jedná o vysoce ziskové závody, za závody v těchto zemích byla F1 často kritizována. V Saúdské Arábii byla formule 1 v roce 2022 kvůli raketovému útoku v blízkosti místa konání závodů ve vysoké pohotovosti, spolu s otázkami týkajícími se lidských práv v regionu.
Netypické jsou také přírůstky závodů ve Spojených státech amerických, kde královna motorsportu sama propaguje Velkou cenu Las Vegas a podílí se také na jejím konání spolu s místním promotérem. V Evropě se například už nezávodí v Německu, které se naposledy objevilo v kalendáři v roce 2019, a také ve Francii, která se před rokem 2022 formule 1 nepodívala deset let.
Závod | Okruh | Smlouva | Odhadovaný poplatek za rok 2023 |
VC Japonska | Suzuka | 2024 | 564 900 000 Kč |
VC Velké Británie | Silverstone | 2024 | 587 496 000 Kč |
VC Belgie | Spa-Francorchamps | 2025 | 497 112 000 Kč |
VC Číny | Šanghaj | 2025 | |
VC Emilia Romagna | Imola | 2025 | 474 516 000 Kč |
VC Itálie | Monza | 2025 | 564 900 000 Kč |
VC Las Vegas | Las Vegas | 2025 | |
VC Mexika | Okruh bratrů Rodriguezových | 2025 | 677 880 000 Kč |
VC Monaka | Monako | 2025 | 451 920 000 Kč |
VC Nizozemska | Zandvoort | 2025 | 723 072 000 Kč |
VC Ázerbájdžánu | Baku | 2026 | 1 287 698 400 Kč |
VC Španělska | Barcelona-Catalunya | 2026 | 564 900 000 Kč |
VC USA | Okruh Amerika | 2026 | 677 880 000 Kč |
VC Rakouska | Red Bull Ring | 2027 | 564 900 000 Kč |
VC Saúdské Arábie | Džidda | 2027 | 1 242 516 000 Kč |
VC Singapuru | Marina Bay | 2028 | 790 692 000 Kč |
VC Abú Zabí | Yas Marina | 2030 | 948 830 400 Kč |
VC Brazílie | Interlagos | 2030 | 564 900 000 Kč |
VC Kanady | Okruh Gillese Villeneuva | 2031 | 723 072 000 Kč |
VC Miami | Miami | 2031 | |
VC Maďarska | Hungaroring | 2032 | 903 648 000 Kč |
VC Kataru | Lusail | 2032 | 1 242 516 000 Kč |
VC Bahrajnu | Bahrajn | 2036 | 1 174 742 400 Kč |
VC Austrálie | Albert Park | 2037 | 835 874 400 Kč |