Rivalové volají po přezkoumání partnerství Haasu a Ferrari

Rivalové volají po přezkoumání partnerství Haasu a Ferrari

Americký tým zahájil sezónu velmi konkurenceschopným výkonem při Velké ceně Austrálie. To rozzlobilo některé konkurenční týmy a přimělo je znovu spekulovat o tom, zda je technické partnerství Haasu a Ferrari v pořádku.

Kevin Magnussen a Romain Grosjean se v australském Melbourne kvalifikovali do třetí řady startovního roštu, v závodě se oba pohybovali ještě o příčku výš, než je postihla tragédie při zastávce v boxech. Mechanici oběma jezdcům špatně upevnili jedno z kol, což vedlo k jejich následnému odstoupení.

Nadprůměrná výkonnost vozů americké stáje však vyvolala nové debaty nad jejím spojením s Ferrari, které Haasu dodává prakticky všechny komponenty, které si tým podle pravidel nemusí vyvíjet sám, a zároveň poskytuje výrobci jeho šasi, společnosti Dallara, svůj aerodynamický tunel.

Sportovní regule formule 1 přitom striktně zakazují předávání či přijímání informací o dílech, které si týmy musí navrhovat a vyrábět samy. Cílem je mimo jiné zamezit rotaci personálu mezi projekty.

Provozní ředitel Force Indie Otmar Szafnauer žádá, aby aplikování takových omezení bylo znovu projednání na příštím setkání Strategické skupiny F1.

„Nevím, jak to dělají, je to kouzlo,“ řekl. „Dosud to ve formuli 1 nikdo neudělal. Já zkrátka nechápu, jak může být správné, aby někdo, kdo je v tomto sportu jen pár let, nemá žádné zdroje, mohl postavit auto… to se nějak vykouzlí? Jestli ano, pak chci tu hůlku.“

Pilot McLarenu Fernando Alonso v Austrálii označil monopostu Haasu jako „repliku Ferrari“, výkonný ředitel jeho týmu Zak Brown dodal, že je nutné se na situaci Haasu podívat detailně.

Romain Grosjean pozici Haasu obhajuje. K nápadné podobnosti jeho monopostu s vozem Ferrari říká, že skutečnost, že tým přebírá zavěšení předních kol, výrazně diktuje aerodynamické uspořádání celého vozu, protože hlavní body vzhledem k proudění vzduchu touto oblastí musí zůstat zachovány.

Haas have been forced to refute accusations that their car is an illegal copy of last year’s Ferrari.

Full story: https://t.co/uTWmkhJL3s pic.twitter.com/tKQSHTDVNe

— BBC Sport (@BBCSport) March 28, 2018

Brown přiznává, že nemá žádný důkaz, že by se Haas v rámci svého spojení s Ferrari pohyboval mimo rámec pravidel, říká ale: „Všichni víme, že mají velmi úzké vazby na Ferrari a já myslím, že se jen musíme ujistit, že nejsou až příliš úzké. Může tam být nějaký vliv, rozhodně jsou na voze díly, které vypadají velice podobně loňskému autu. Je ale na inženýrech a FIA, aby se na to podívali podrobněji.“

Spolu s Szafnauerem tak Brown říká, že ve startovním poli je více týmů, které stojí o to, aby bylo spojení Haasu a Ferrari jasně popsáno. Zatímco je pravidly jednoznačně dáno, které komponenty týmy nemusejí vyvíjet samy, ale mohou nakoupit, design ostatních dílů může být stále ovlivňován technickým partnerem, jeho radami a nápady, přičemž je těžké něco takového týmu prokázat.

„Všechny aerodynamické povrchy musí být vaše vlastní,“ říká Szafnauer. „Pokud ne, nevím, jak se to dá poznat, dokud to nezačnete prověřovat. Technická přejímka vám řekne jen to, že vůz odpovídá nějakým rámcům podle regulí.

Ale je (ten nápad) váš, nebo někoho jiného? To je ta skutečná otázka. A já na ni neznám odpověď. Možná je jejich vlastní, jen vypadá podezřele. Jak můžete takové znalosti získat bez vlastní historie, správných nástrojů a lidí?

Šéf týmu Haas Günther Steiner k tématu sdělil: „Máme tým, který může být hrdý na to, čeho v této chvíli dosahuje. Neděláme nic, co bychom dělat neměli nebo nesměli.“

Sdílejte na:
Zavřít