
Max Verstappen obdržel ve VC Saúdské Arábie penalizaci 5 sekund za získání výhody mimo trať během prvního kola, když Oscar Piastri měl vynikají start a do první zatáčky jel po boku nizozemského pilota. Pilot Red Bullu vyjel mimo trať a komisaři došli k závěru, že získal neoprávněnou výhodu.
Australan měl hned jasno a po první zatáčce reportoval vysílačkou: „Musí mi to vrátit – byl jsem vepředu.“
Za takovéto situace je na týmu, zda jezdci přikáže, aby pozici vrátil, nebo to udělá z vlastní vůle. Mimo trať v první zatáčce byl i Andrea Kimi Antonelli z Mercedesu, který se vrátil před Charlese Leclerca, ale okamžitě umožnil Monačanovi, aby ho mohl předjet a Ital tak vyvázl bez penalizace. Pokud ale pilot nevrátí pozici zpět, riskuje penalizaci 5 sekund za opuštění trati a získání neoprávněné výhody.
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️Lights out! It's a chaotic start to the Saudi Arabian Grand Prix!! 😲#F1RP #SaudiArabianGPRPpic.twitter.com/4GLYkXwv4j
— Parody | F1 ᴮᵞ ᴿᴾ (@Formula1FRP) April 20, 2025
Tento postup potvrdil bývalý ředitel závodů F1 Niels Wittich, který v Saúdské Arábii spolukomentoval pro Sky Germany.
„O tomto tématu jsme v průběhu let dlouze diskutovali se všemi týmy a jezdci. Myslím, že si všichni ještě pamatují finále v Abú Zabí v roce 2021, kde to tehdy s Lewisem bylo trochu kontroverzní,“ řekl po incidentu z první začátky Niels Wittich.
„Vždycky bylo jasné, že pokud vyjedete z trati a získáte výhodu – což Verstappen udělal, protože si udržel pozici, musíte tuto pozici vrátit. Rozhodnutí je nakonec na týmu, je to jejich rozhodnutí, zda jezdci oznámí, aby se vrátil zpět.“
„Je na vnější straně a musel by být minimálně vedle nebo před ním, aby to ospravedlnilo tento krok. Ale on tam nebyl. A buďme upřímní, kdyby tam byl štěrk, nebyl by v pozici, v jaké je teď (ve vedení závodu – pozn. red.). Takže je lepší vzdát se té jedné pozice než riskovat pětisekundovou penalizaci,“ dodal bývalý ředitel závodů F1.
Jak už bylo zmíněno, incident z první zatáčky zaznamenali komisaři, kteří tak udělili pětisekundovou penalizaci, když Max Verstappen nepředal vedení McLarenu Oscara Piastriho. Australan nakonec závod vyhrál.
Komisaři vydali stanovisko: „Stewardi přezkoumali data ze systému polohy, videa, časomíry, telemetrie a videozáznamy z vozu a zjistili, že vůz 81 (Oscar Piastri – pozn. red.) měl přední nápravu minimálně podél zrcátka vozu 1 (Max Verstappen – pozn. red.) před a v apexu zatáčky 1, když se snažil předjet vůz 1 z vnitřní strany.“
„Ve skutečnosti byl vůz 81 v apexu vedle vozu 1. Na základě směrnic pro standardy pilotů se tedy jednalo o zatáčku vozu 81 a měl právo na to, aby mu byl poskytnut prostor. Vůz 1 poté vyjel z dráhy a získal trvalou výhodu, kterou už nevrátil. Zůstal před vozem 81 a snažil se na tuto výhodu navázat. Za normálních okolností je základní penalizace za opuštění trati a získání trvalé výhody 10 sekund.“
„Avšak vzhledem k tomu, že se jednalo o incident v prvním kole a v první zatáčce, považovali jsme to za polehčující okolnost a místo toho jsme uložili časový trest 5 sekund.“