Příběh Kimiho Räikkönena: Jak to bylo s přestupem k Sauberu?

Příběh Kimiho Räikkönena: Jak to bylo s přestupem k Sauberu?

Räikkönen udělá svým přestupem do Sauberu pár kroků zpět, ale pořád lepší, než kdyby skončil úplně. Jeho dlouholetý manažer Steve Robertson a šéf stáje Frédéric Vasseur odhalují detaily vyjednávání.

Mnozí očekávali, že finského závodníka příští rok v červeném voze neuvidíme. Jelikož v jiných top týmech místo nebylo a Räikkönen tvrdil, že Ferrari je jeho poslední tým ve formuli 1. Proto se předpokládalo, že odejde. Teorie rázu, že by šel do horšího týmu, všichni brali za naprostou šílenost.

Nebyl by to však Iceman, kdyby nepřišel s velkým překvapením. Před závodem v Singapuru obletěla svět královny motorismu šokující zpráva: Kimi Räikkönen se vrací do Sauberu!

Toto opravdu absolutně nikdo nečekal. Zejména z toho důvodu, že švýcarský tým patří do středu středu pole a na pódiová umístění tedy nebude moci ani pomyslet. Leda, že by nedojel ani jeden z vozů Red Bullu, Mercedesu a Ferrari.

Nicméně se Räikkönen tímto krokem vrátil ke svým kořenům, tam kde onehdy začala jeho slavná kariéra. A tehdy jeho příchod byl vnímán jako poměrně šílený krok.

Velký podíl na Finovo angažmá má právě Steve Robertson. Robertson společně s Räikkönenovo otcem dokázali přesvědčit Petera Saubera, aby vzal pilota přímo z Formule Renault. Sauber na nakonec s Räikköneem podepsal a pokračování už známe…

https://t.co/37F1IHiGqx— SvětFormule.cz (@svetformule) 12. září 2018

Přestože je letos Räikkönen ve fantastické formě, Ferrari se rozhodlo s ním neprodloužit a nahradit jej mladým, perspektivním, a hlavně zatraceně rychlým Monačanem Charlesem Leclercem.

38letý závodník však neměl v úmyslu z královské třídy odejít, tak se musel poohlédnout jinde s tím, že se bude jednat o přestup, kterým si značně pohorší.

Před noční show v Singapuru odhalil, že jednání se Sauberem začala až na Monze, kde se sešel s vedením týmu, aby probral detaily smlouvy. Byť je Robertson stále jeho manažerem, tak momentálně plní roli jakéhosi poradce. Všechno ohledně podoby kontraktu si vyjednal s šéfem týmu Fredericem Vasseurem sám. Peterson je však přítomen při jeho finalizaci.

pic.twitter.com/lLpmOi72BB— Motorsport Images (@Motors_images) 11. září 2018

„Kimi chce řídit vozy F1, miluje to. Lidé jsou překvapeni, protože ve Ferrari jezdil mnoho let. Mnozí očekávali jeho odchod, že bude sedět na jeho jachtě a užívat si zbytek života. Ale on jízdu v autě F1 miluje, baví ho to. Kimi miluje být na limitu. Pokud by nedělal tohle, chtěl by jezdit motokros. Tohle je pro něj ale vrchol.“

„Jakmile jsme věděli, že to u Ferrari neklapne, chtěl smlouvu. Rovněž se musíte podívat na situaci u Sauberu. Teď mají sponzory. Šli bychom tam před dvěma lety, když tým přežíval?“ naráží Robertson na krizi, kterou si tým prošel. Ještě před příchodem Vasseura byla budoucnost Sauberu na spadnutí. Finanční problémy, neshody ve vedení. A to všechno vedlo k tragickým výkonům na trati, kdy nebyli schopni držet s konkurencí krok. „Zaprvé, nemohli by si jej dovolit, a zadruhé to byla potápějící se loď.“

„Teď nabrali Kimho, velké jméno ve formuli 1, šampiona, a to ukazuje jejich záměr, kde chtějí být. Mohli vzít jezdce, který přinese peníze. Koneckonců obě strany chtějí to samé – chce jim pomoci.“

V létě to byly ještě pouhé spekulace

Robertson vyvrací, že by už během letní přestávky, kdy se objevily první spekulace o přestupu rodáka z Espoo do Sauberu, o tom probíhala jednání. „Četl jsem o tom. Ale nikdy jsem to s ním neprobíral, protože zatímco máte otevřené u Ferrari, tak o tom nemluvíte.“

Vasseur jen slova Robertsona potvrzuje: „V tomto okamžiku jsme nevedli absolutně žádná jednání. Byly to pouhé spekulace v paddocku. Jednat jsme začali až po rozhodnutí Ferrari. Bylo jasné, že tam půjde Charles a Kimi bude na trhu.“

Proč Sauber?

„Proč ne,“ zeptal se na oplátku mistr světa z roku 2007 na tiskové konferenci před Grand Prix Singapuru.

pic.twitter.com/OEFelFViFm— Formula 1 (@F1) 13. září 2018

Aby zjistil, kam v Hinwilu vítr vane, stačilo jen zvednout telefon a zavolat muži, kterému bezmezně věří – Zehnderovi, manažerovi týmu Sauber. Jejich první setkání sahá hluboko do historie, a sice až do roku 2000. S 52letým Švýcarem se tehdy potkal při svém prvním testu vozu Formule 1 na okruhu v Mugellu, který je jednou z nejtěžších testovacích tratí vůbec.

„Upřímně, úplně si nevzpomínám. Stál tam nějaký vyzáblý kluk a byl okamžitě rychlý. Všechny to překvapilo, a to se stává ve Formuli 1 zřídka,“ vzpomíná v rozhovoru pro švýcarský deník Blick Zehnder, jemuž padl tento „hubenďour“ do oka: „Okamžitě jsme věděli, že máme v týmu skvělého pilota. Musel jsem s ním hodně mluvit, protože neměl žádné ponětí a pravidla Formule 1 jsou téměř stejně tlustá jako bible.“

Kromě seznámení se s „biblí Formule 1“ musel zapracovat na své fyzičce, při čemž mu pomáhal fyzioterapeut Josef Leberer. Péče se vyplatila a Kimi okamžitě zářil. Ve své debutové sezoně získal devět bodů, ovšem po přepočtu do dnešního bodového systému by to bylo solidních 52 bodů. Svým výkonem si získal důvěru, kterou do dnes neztratil. „Proto jsme možná nejlepší kamarádi ve Formuli 1,“ soudí Zahnder.

pic.twitter.com/fvG24rua84— Sauber F1 Team (@SauberF1Team) 30. června 2018

 „Byl v kontaktu s Beatem. Stejně jako já jsem v kontaktu s Cyrilem Abiteboulem (šéf Renaultu, pozn. redakce) nebo ostatními kluky v paddoku, protože se už známe roky,“ prozradil Vasseur, který později se Zahlenderem udělal smlouvu.

„Ovšem dříve jsme nezačali jednat, protože nebylo jasné, jestli zůstane u Ferrari, nebo ne. Nechtěl jsem způsobit chaos Upřímně, dobře jsem věděl, že je nejprve na Ferrari, aby rozhodlo o svém jezdeckém složení.“

Vasseur vyvrací, že by návratu Räikkönena do Sauberu italská stáj nějakým způsobem pomohla. Podle něj jsou se svým rozhodnutím spokojeni a jejich vztah s Räikkönenem zůstal bez poskvrny. Maurizio Arrivabene tvrdí, že je Fin stále součástí rodiny.

„Také jsou šťastní, že Kimi našel něco jiného a on je spokojený s dalším projektem. Ale oni (Ferrari) nebyli zapojeni do jednání mezi námi.“

Francouz odhalil, že jednání mělo opravdu rychlý spád. Stačily dvě posezení u kávy a smlouva byla hotová. Překvapilo jej, že se Räikkönen nezajímal o plat, nýbrž o postavení simulátoru, o vztah s Ferrari, fungování týmu, či jak na tom jsou s autem pro příští rok. Šlo mu čistě jen o výkonnostní stránku, nikoliv finanční.

Po všech sezeních s Räikkönenem Vasseur usoudil, že „závodění miluje a takhle si jej bude užívat“.  Očividně má Fin opravdu velký zájem podílet se na rozvoji týmu, neboť Vasseurovi řekl, že se zúčastní workshopu.

„Pro nás je to velká příležitost. Je pro závodění více než motivovaný, což dokázal v několika posledních závodech.“

Klíčovou roli v rozhodování Räikkönena hrál také technický ředitel Sauberu Simone Rasta, se kterým se zná právě z Ferrari a ví, že mu může věřit. „Nyní se už měsíc zaměřujeme na auto pro příští rok. Simone za něj bude plně zodpovědný, a to je něco, co přesvědčilo Kimiho. Ví, že Simone je s námi a že jsme začali s autem pro rok 2019 poměrně brzy, mnohem dříve než ostatní.“

Nicméně si netroufne odhadnout, jak na tom budou příští rok. Ale samozřejmě, že by byl rád, kdyby se jednalo o umístění v nejlepší pětce. Pokud však vezmeme v potaz stále zlepšující se formu Sauberu, tak Vasseurovo přání není až tak nereálné. Už tento rok se mnohokrát dostali do poslední části kvalifikace a v závodě bodovali. „Vloni to byla pro nás Q2, letos Q3 a jsme šťastnější, když jsme v Q3 než, když Ferrari nebo Mercedes získají pole position.“

<pic.twitter.com/EZW6gruROG— Formula 1 (@F1) 21. července 2018

Robertson je přesvědčený, že jej F1 jen tak neomrzí, neboť díky Sauberu najde novou motivaci, která jej bude pohánět: „Podle mě se to nestane. Protože koneckonců bude pracovat s týmem a snažit se věci zlepšovat. Ví, do čeho jde. Nemusí to dělat, ale dělá to, protože cítí, že jim může pomoci.“

Nejen jeho know-how pomůže týmu, aby se zlepšoval rychleji. Právě jeho přínos po technické stránce byl také jeden z důvodů, proč si jej Ferrari tak dlouho schraňovalo, a toho nyní může využít také Sauber. Potvrzují to i členové stáje z Hinwilu, kteří s ním pracovali v jeho začátcích.

„Má reputaci velmi dobrého technika, jeho feedback je opravdu skvělý. Když máte 450 lidí, je důležité mít někoho takového. Pak jsme dvakrát nebo třikrát větší. Potřebujeme silného vůdce na straně jezdců. Má velmi dobrý feedback, je možná jedním z nejlepších, nebo vůbec nejlepší.“

Po navázání spolupráce s Alfou Romeo nemají o zájemce o místo nouze, další nárůst zájemců očekává Vasseur právě s příchodem Räikkönena. Nicméně si uvědomuje, že není důležitá kvantita, nýbrž kvalita.

Dále připomíná, že příští rok budou stát na startu už jen tři šampioni – Sebastian Vettel, Lewis Hamilton a jejich Kimi. „Dopad zaznamenáme až po několika týdnech. Na startovním roštu bude příští rok jedním ze tří šampionů.“

„Dostáváme nabídky ze všech odvětví, od sponzorů. Je to opravdu divný pocit. Možná, že důsledek dokonce podceňuji.“

„Před 12 měsíci by nikdo nečekal, že přijde Kimi do Sauberu. Ale před 12 měsíci jsme byly absolutně nikde. Nedokážu si představit, že by to přimělo Kimiho připojit se k týmu. Bylo to díky všem ve společnosti, protože jsme udělali dobré pokroky. Myslím, že si Kimi bude závodění s námi užívat.“

„Nechci říct, že to bereme na lehkou váhu, to není to správné slovo. Ale rozhodně bude na něj s námi vyvíjen menší tlak než s Ferrari, jak od médií, tak z marketingového hlediska. Bude to muset dělat, ale rovněž bude moci strávit více času závoděním, technickou stránkou věci nebo vztahem s inženýry,“ uzavřel Vasseur, jehož slova přinesl motorsport.com.

Kimi navždy zůstane nejoblíbenějším pilotem

Räikkönen patří k nejoblíbenějším pilotům ve startovním poli, a to nejen mezi fanoušky, ale i v paddocku mezi jezdci. Obhájce titulu Lewis Hamilton nedávno prohlásil, že by odchod Kimiho byl pro sport velkou ztrátou a prozradil, že když jako malý kluk hrával F1, jezdil vždycky za Kimiho.

„Doufám,“ odpověděl Zehnder na otázku, zda jejich přátelství vydrží navěky. „Jsme spolu často soukromě. Bavíme se spolu a ještě jsme si nikdy nelhali, což se stává v našem sportu opravdu zřídka.“

Kimi „wingmanem“?

Mercedes už role svým jezdcům rozdělil, Ferrari se k tomu zatím nemá. Bude Räikkönen svému parťákovi Sebastianu Vettelovi ze své iniciativy nějak pomáhat? „Ne, ale nebude se pouštět do žádných nepromyšlených akcí. Dokud se může sám stát šampionem, bude za sebe bojovat,“ je přesvědčený Zehnder.

Sdílejte na:
Zavřít