Preview VC Ázerbájdžánu: Bearman zpět v kokpitu

Preview VC Ázerbájdžánu: Bearman zpět v kokpitu

Poslední třetina sezóny začíná závodem v Baku, kde se může McLaren dostat do čela tabulky. Tradiční stáj z Wokingu ztrácí na vedoucí Red Bull pouhých osm bodů a vzhledem k jejich dosavadní formě jsou favority na vítězství. Nesmí se však zapomínat na Ferrari ani Mercedes.

Ázerbájdžán, jenž se nachází v jihozápadní Asii, je největší a nejvíce zalidněná země v oblasti Kavkazu. Na východě je ohraničen Kaspickým mořem, na severu sousedí s ruskou republikou Dagestán, na severozápadě s Gruzií, na západě s Arménií a na jihu s Íránem. V jeho hlavním městě Baku žije přes 2,2 milionů obyvatel. Je obchodním a kulturním střediskem. Mimo to je také největším přístavem v zemi.

Zajímavostí je, že leží uprostřed naftových polí. Název Baku pochází ze starých perských jmen města Bad-kube, což znamená „město, kde vítr fouká“, nebo Baghkuh, což znamená „Boží hora“.

V ulicích hlavního města Ázerbájdžánu se pojede už poosmé, přestože první ročník se nesetkal příliš s nadšením, tak další podniky už nabídly relativně napínavý průběh.

Na stupních nejvyšších stáli pouze piloti dvou týmů – Mercedesu a Red Bullu, přičemž právě Red Bull má hned čtyři výhry.

Premiérový závod na okruhu Baku City Circuit, který se konal pod hlavičkou Velké ceny Evropy, v roce 2016 vyhrál Nico Rosberg v Mercedesu, v sezoně 2017 si tamní trať podmanil Red Bull Daniela Ricciarda, o rok později triumfoval Lewis Hamilton následovaný týmovým kolegou Valtteri Bottasem.

Po roční pauze, kdy byla Velká cena zrušena kvůli pandemii koronaviru, stál na stupínku nejvyšším Sergio Pérez. Jeho parťák Max Verstappen slavil v sezoně 2022. Avšak Mexičan, který je známý tím, že mu městské okruhy nevídaně sedí, tak jako jediný má na kontě dva triumfy, ten druhý přidal minulý rok. A byl dokonce „dvojnásobný“. Nejprve ovládl sprint a vše stvrdil v neděli vítězstvím v hlavním závodě.

Co na jezdce čeká?

Okruh vedoucí ulicemi města je dlouhý 6003 metrů čítající celkem 20 zatáček, které jsou kombinací širokých, otevřených, úzkých a klikatých zákrut. Největší možnost pro předjíždění pak nabízí dlouhá cílová rovinka, na které budou moci jezdci využít DRS a budou zde dosahovat rychlosti 350 km/h. Druhá DRS zóna je na protilehlé rovince mezi zatáčkami 2 a 3. Poté následuje úzká pasáž vedoucí do samého centra města Icheri Sheher.

 

Baku_Circuit.png

Pirelli věří, že kombinaci měkčích gum C3-C5, je nejlepší volbou pro tamní trať a rovněž očekávají jednozastávkovou strategii, přičemž by měly týmy nasazovat spíše tvrdší specifikace pneumatik. Vloni většina jezdců zvolila strategii střední – tvrdá. Avšak toto rozhodnutí bylo také zapříčiněno výjezdem safety caru v 11. kole.

17-AZ24-Preview-EN

Bearman to v Baku umí

Ollie Bearman debutoval ve formuli 1 v Saúdské Arábii. Tehdy zaskakoval za Carlose Sainze ve Ferrari, kterého postihl zánět slepého střeva. Přestože od mladého Brita nebyly očekávané žádné zázračné výkony, jelikož naskočil na poslední chvíli, tak všechny překvapil svým klidným počínáním, které přetavil v solidní sedmé místo.

Tento víkend ho čeká další zkouška před stálým angažmá v Haasu. Americká stáj jej nasadí za Kevina Magnussena. Dán se v Monze „vybodoval“, za což dostal zákaz startu do dalšího závodu, tedy do Baku. S Nicem Hülkenbergem tak budou moci vytvořit pro nadcházející velkou cenu velmi silný tandem.

Bearman tamní okruh zná velmi dobře z formule 2. Minulý rok ovládl celý víkend. Získal pole position a vyhrál jak sprint, tak i hlavní závod.

Dokáže McLaren využít svého největšího strašáka?

McLaren je reálným kandidátem na titul mezi týmy, avšak také mezi jezdci by na první místo mohl útočit Lando Norris. Papayové vozy doslova létají, křídla jim zpravidla přistřihne chybný pitstop nebo fakt, že se bojí využít nejspíše jejich největšího strašáka – nepopulární ale v závěru sezóny kolikrát účinnou týmovou režii. V Maďarsku ji sice jistým způsobem využili, avšak nepochopitelně to bylo ve prospěch Oscara Piastriho, který nemá sebemenší ani teoretickou šanci přimíchat se do boje o mistrovský titul.

V Monze se mohl Norris opět značně Verstappenovi přiblížit. Nicméně start se mu vůbec nepovedl, což je letos už jakousi tradicí, a do vedení se dostal Oscar Piastri. Ale jak se říká, dva se perou a třetí se směje. V tomto případě byl tím třetím Charles Leclerc, jemuž skvěle vyšla strategie a cílovou pásku proťal jako první. Brit tak bral „pouhých“ 16 bodů za třetí místo a nejrychlejší kolo. Zatímco Verstappen minimalizoval škody a dojel alespoň na šesté příčce. Ztrátu Norris stáhl o zanedbatelných 8 bodů.

Leclercova sobota

Náskok Red Bullu na druhý McLaren v Poháru konstruktéru se ztenčil na osm bodů, zatímco stahuje také třetí Ferrari. Tomu na stáj z Milton Keynes schází 39 bodů, a to díky triumfu Leclerca a čtvrtému místu Sanize v Itálii.

Zatímco Pérez je expertem na nedělní závody, tak Charles Leclerc kraluje sobotám. Z pole position startoval v posledních třech letech včetně loňského sprintu.

Ferrari bude nadále testovat novou podlahu, kterou nasadilo v uplynulém závodním víkendu.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený SvětFormule.cz (@svetformule)

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Barbora Goldmannová)

Sdílejte na:
Zavřít