Závěrečná velká cena v Abú Zabí se ponese v duchu mnoha loučení, ať už skončí dlouhá éra spojení Hamilton-Mercedes, tak se bude několik jezdců loučit s formulí 1 nadobro. Zároveň se bude rozhodovat o titulu mezi konstruktéry, rozdají si to mezi sebou Ferrari a McLaren.
Poprvé se v hlavním městě Spojených arabských emirátů závodilo v roce 2009. Od té doby je nedílnou součástí kalendáře, přičemž v něm setrvá minimálně do roku 2030. Okruh Yas Marina Circuit je součástí zábavního komplexu, ve kterém lze mimo jiné najít také Ferrari World.
Historicky první noční závod na okruhu, jenž navrhl architekt tratí F1 Hermann Tilke, opanoval Sebastian Vettel před týmovým kolegou Markem Webberem, avšak nejvíce vítězství tam nasbíral Hamilton (5). Poslední čtyři roky vyhrál Max Verstappen, což z něj dělá druhého nejúspěšnějšího pilota na tamní trati.
Co na jezdce čeká?
Okruh dlouhý 5,3 kilometrů čítá 16 zatáček, přičemž hlavní dominantou je 1,2 km dlouhá rovinka mezi zatáčkami 5 a 6, na které budou moci závodníci využít DRS, stejně tak pak mezi 8. a 9. zatáčkou. Náročná je sekce zatáček 10 – 12, kde musí piloti tvrdě dupnout na brzdy.
Jelikož povrch trati není nijak zvlášť náročný na pneumatiky, tak Pirelli zvolilo nejměkčí kombinaci sad C3-C5. Důležitou roli také budou hrát klesající teploty, a to zejména během nedělního závodu, protože se začíná za soumraku a do cíle jezdci už vjíždí po tmě.
Těsný boj o titul a šesté místo mezi týmy, ale také o druhou příčku mezi jezdci
Ze začátku to vypadalo, že si jede Red Bull pro další mistrovský titul, avšak po 17. podniku v ulicích Baku o prvenství přišel ve prospěch McLarenu. Aby toho nebylo málo, tak do Brazílie už jeli s třetí příčkou, jelikož je překonalo Ferrari. Rakouská stáj doplatila především na velmi podprůměrné výkony Sergia Péreze, který po letní přestávce bodoval pouze pětkrát, přičemž nasbíral mizerných 20 bodů. Mezitím co Max Verstappen skončil nejhůře šestý a získal body ve všech závodech a Ferrari s McLarenem dojížděli prakticky každou velkou cenu alespoň s jedním vozem na pódiu.
Matematická šance na zvrácení osudu pro Red Bull vyprchala v Kataru a nyní už se bude rozhodovat mezi papayovými a červenými vozy, jež dělí 21 bodů. Ještě těsnější je to v boji o druhé místo mezi jezdci. Tam si to rozdá s 8 bodovým rozdílem Lando Norris a Charles Leclerc.
Vyrovnané je to také od šestého Apline po osmý VCARB, mezi nimiž je rozdíl 13 bodů. Otázkou je, zda si Apline náhlou změnou jezdecké sestavy pomůže, nebo uškodí.
Premiéra pro Doohana a derniéra pro množství dalších jezdců
Jack Doohan nečekaně naskočí do Alpine vedle Pierra Gaslyho. S Estebanem Oconem se rozloučili předčasně z toho důvodu, aby mohl absolvovat po závodě posezonní testy s Haasem.
Poslední závod před přestupem do Ferrari odjede Lewis Hamilton v barvách Mercedesu, jehož barvy hájil dlouhých 12 let. Naopak derniéru u stáje z Maranella bude mít Carlos Sainz, který musel Britovi uvolnit místo. Nico Hülkenberg naposledy usedne do vozu Haasu, než jej vymění za Sauber.
U Valtteriho Bottase a Kuan-jü Čoua není ještě stoprocentně jisté, že z královny motorsportu zmizí. Zatímco u Fina se spekuluje o možné pozici rezervního jezdce u Mercedesu, tak Čou by mohl být rezervou u Ferrari. Jinak tomu je u Kevina Magnussena, který byl už potvrzen BMW coby tovární jezdec v šampionátu vytrvalostních závodů WEC, což značí, že se s formulí 1 loučí nadobro.
Zobrazit příspěvek na Instagramu