Podle Szafnauera soupeři porušili gentlemanskou dohodu

Podle Szafnauera soupeři porušili gentlemanskou dohodu

Bývalý šéf týmu Alpine Otmar Szafnauer prohlásil, že soupeři jeho bývalého týmu porušili „gentlemanskou dohodu“, která měla umožnit výrobci motorů Renault snížit rozdíly ve výkonnosti a vyrovnat startovní pole.

Na začátku letošního roku provedla FIA analýzu čtyř příslušných pohonných jednotek, podle níž motor Renault zaostával za motory Ferrari, Honda a Mercedes odhadem o 20 až 33 koní. To vyvolalo diskusi na téma zavedení programu vyrovnávání, který by Renaultu umožnil odstranit to, co FIA označila za „výraznou výkonnostní mezeru“.

O tom se hovořilo již dříve, když se vedení formule 1 rozhodlo zavést zmrazení motorů na konci roku 2021, aby umožnilo Red Bullu nadále bez znevýhodnění používat motory dodávané Hondou, která přechází k Aston Martinu, a zároveň podpořilo stávající výrobce, aby přeorientovali svou pozornost na nové předpisy pro rok 2026.

Přestože Alpine získal podporu FIA, od navrhovaného kroku k zajištění vyrovnanosti na straně motorů upustil a zaměřil se na aktualizovanou specifikaci pohonných jednotek. Otmar Szafnauer však uvedl, že soupeři týmu z Enstone nedali Renaultu příležitost dorovnat ztrátu a trvá na tom, že tento nedostatek bude týmu překážet i ve zbývajících letech současného cyklu pravidel.

„FIA má všechna data a myslím, že to bylo na mém vůbec posledním zasedání Komise formule 1, kdy to FIA zařadila na program jednání. Když byly předpisy pro motory nastaveny tak, že jsme museli zmrazit vývoj, aby Red Bull mohl používat motor Honda, který se neměl vyvíjet. Nebyl jsem u toho, ale existovala gentlemanská dohoda, která říkala, že pokud se bude výkon pohonných jednotek všech výrobců lišit o procento, tak se začne hledat, co udělat, aby se všichni srovnali.“

„Měli jsme jednu schůzku, kde jsem jménem Renaultu tvrdě prosazoval, aby ostatní výrobci motorů udělali přesně to, co slíbili, když došlo ke zmrazení motorů. Ale gentlemanská dohoda ve formuli 1 se někdy vyplatí a jindy ne. Myslím si, že tento rozdíl, už jen proto, že je teď opravdu těžké ho změnit, zůstane pravděpodobně až do roku 2026. Takže ještě dva roky, 2024 a 2025,“ vysvětlil bývalý šéf Alpine v rozhovoru s Peterem Windsorem.

Technický ředitel Alpine Matt Harman prozradil, že Renault před zmrazením posunul hranice výkonu motoru s vědomím, že může stále vylepšovat spolehlivost podle uvážení FIA. Szafnauer, který odešel ze stáje Alpine v červenci, se domnívá, že pro anglo-francouzskou značku bude „nemožné“ stát se předním týmem s omezením její současné pohonné jednotky.

„Všichni jsme pracovali jako jeden tým, ale problém s rozdílem v pohonném agregátu je ten, že je zamrzlý. I když to budete chtít změnit, máte omezení. Nemůžete. Změny můžete dělat jen kvůli spolehlivosti, a to vám neposkytuje příliš velký prostor pro zlepšení výkonu jednotky. A to samo o sobě, pokud máte tento nedostatek, je obtížné ho překonat. Takže abyste byli konkurenceschopní na předních příčkách startovního pole, musíte mít šasi, jezdce a všechno ostatní o tolik lepší než ostatní, abyste vykompenzovali nedostatky pohonné jednotky, a to je nemožné,“ dodal Rumun.

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Formule 1 mě upoutala, když jsem jako malý sledoval souboje Michaela Schumachera a Fernanda Alonsa. Od té doby jsem se začal o královnu motorsportu více zajímat a propadl jsem tomu. Baví mě čtení knih o historii tohoto sportu a biografie bývalých jezdců F1.

Další články autora →