Technický ředitel Red Bullu Pierre Waché trvá na tom, že kopírování jeho konceptu vozu neumožní konkurenčním týmům napodobit úspěchy rakouské stáje, aniž by koncept skutečně pochopili.
Red Bull je dominantní od roku 2022, kdy se do formule vrátili monoposty s přísavným efektem, a tím si zajistil dva roky po sobě oba tituly. Během této dominance se v loňské sezóně startovní pole postupně sbližovalo díky řešení bočnic, jehož průkopníkem byl v rámci tohoto cyklu pravidel právě tým z Milton Keynes.
Šéf Red Bullu Christian Horner je přesvědčen, že jeho soupeři budou kopírovat filozofii mistrovského vozu RB19, neboť se v rakouském týmu rozhodli pro evoluci, nikoliv pro revoluci. Pierre Waché je však přesvědčen, že ostatní týmy nesníží tento deficit tím, že budou kopírovat to, co udělal Red Bull, aniž by si uvědomovali složitosti, které jsou za tím.
„Myslím, že je možné to okopírovat, ale v každém podnikání na světě, pokud se jedná o technickou záležitost, je zodpovězení jak jen jedním z aspektů. Nejdůležitějším aspektem je zeptat se proč. Pokud nevíte proč, tak můžete kopírovat, co chcete, ale je lepší zůstat u toho, čemu rozumíte,“ řekl pro Motorsport.com.
Waché přiznává, že Red Bull analyzuje to, co konkurence zavádí, ale opakuje, že zavádění stejných komponentů není zárukou pokroku. „Některé věci také kopírujeme. Možná kopírujeme špatné věci, ale také se inspirujete na základě toho, co vidíte u ostatních. Je to jako Darwinův efekt, tenhle byznys. Vidíte něco u ostatních, přidáte k tomu další nápad a postupně vyvíjíte a rozšiřujete svoji představu, svoje síly a schopnosti. Ale pokaždé to musí být z hlediska porozumění. Pokud jen kopírujete kvůli samotnému kopírování, nefunguje to. Musíte mít znalosti a také to, čeho chcete dosáhnout. Pokud nemáte stejný ideální cíl vlastností, nic vám to nepřinese.“
Francouz také zdůraznil, že téměř nedotknutelná pozice Red Bullu v minulé sezóně nezajistí, že bude mít od začátku letošní sezóny náskok, a uvedl, že výkonnost je závislá na výkonu zbytku startovního pole. „Můžete mít stejné auto a ostatní odvedou lepší práci než vy,“ dodal.
„Dali jsme všechno dohromady. Auto má nějaké slabiny, ale ne velké. Je poměrně efektivní, pokud jde o přítlak ve srovnání s odporem vzduchu. To je jednoznačně klíčové a také je docela šetrné k pneumatikám v závodním tempu. To je podle mě jeden z klíčových prvků, protože když se podíváte na kvalifikaci, tak jsme nezajeli všechny pole positions. Prostě jsme vyhráli všechny závody. Dominance závisí také na tom, co dělali ostatní. Možná, že ostatní udělali nějaké chyby při vývoji svého vozu, protože když vidíte, jakou úroveň vývoje McLaren během sezóny udělal, a jakou mají kapacitu na to, aby se nám přiblížili při docela nepovedeném začátku sezóny, řeknete si, že možná ten vůz ostatní nesložili správně,“ okomentoval minulou sezónu technický ředitel Red Bullu.