Podle zdrojů agentury Reuters připravuje malajsijská státní ropná společnost Petronas plány na návrat formule 1 na mezinárodní okruh Sepang. Velká cena Malajsie by se měla vrátit v roce 2026.
Tři zdroje agentury Reuters prozradily, že prezident a výkonný ředitel společnosti Petronas Tengku Muhammad Taufik Tengku Aziz odhalil tyto plány na úterním setkání společnosti. Tyto zdroje, které nemají oprávnění hovořit s médii a ani samotná F1 na žádosti o komentář k této záležitosti nereagovaly.
Okruh Sepang, který navrhl německý inženýr Hermann Tilke, debutoval v F1 v roce 1999. Okruh se okamžitě zapsal do historie tím, že připravil půdu pro návrat Michaela Schumachera po zlomenině nohy ve Velké ceně Velké Británie 1999 na Silverstonu.
Německý pilot po absenci v šesti závodech všechny překonal v kvalifikaci o 0,947 s. Poté závodil, aby podpořil svého týmového kolegu Eddieho Irvinea, který se ocitl v boji o titul s Mikou Häkkinenem z McLarenu. Eddie Irvine byl ale diskvalifikován kvůli technické závadě a vítězství mu bylo odebráno. Následně byla zrušena i diskvalifikace a ve finále sezóny 1999 se odehrál souboj o titul.
Od svého debutu až do posledního závodu v F1 v roce 2017 Sepang nepřestával servírovat ikonické momenty, včetně „multi-21“ Sebastiana Vettela a Marka Webbera v roce 2013 nebo překvapivého pódia Sergia Péreze za Sauber o rok dříve.
Sepang je mezi fanoušky velmi oblíbeným okruhem, který se nachází ve vlhkém prostředí se sklonem k proměnlivému počasí, s ohromujícími tribunami zdobícími mohutnou zadní rovinku, na kterou navazuje úzká zatáčka „hairpin“ a stejně dlouhá startovní a cílová rovinka.
Těsná úvodní šikana vybízela k předjížděcím manévrům a dramatickým startům do závodu a zbytek okruhu tvořily rychlé zatáčky s prudkým stoupáním a klesáním a také jsou zde prudké brzdné zóny.
Kvůli nákladům spojeným s pořádáním F1 Velká cena Malajsie vypadla z kalendáře, ale od roku 2022 se nebránila návratu. „V tuto chvíli je odpověď ne, zatím ne,“ odpověděl šéf okruhu Azhan Shafriman Hanif na otázku, zda Malajsie plánuje pořádat velkou cenu. „Možná za další dva až tři roky, až se ekonomika stabilizuje.“
Zdroje agentury Reuters naznačují, že by mohl nastat správný čas, aby Petronas a Sepang znovu zlákaly formuli 1 do Malajsie, a cíl v roce 2026 se shoduje s vypršením smluv tří okruhů v současném kalendáři: Baku, okruhu COTA a Barcelony – posledně jmenovaný okruh nedávno vystřídal Madrid v roli hostitele Velké ceny Španělska od roku 2026, ale stále doufá v prodloužení.
Sepang hostil i závody MotoGP a v říjnu 2023 si společnost Petronas zajistila práva na pojmenování areálu na základě tříleté smlouvy. Petronas si udržel přítomnost v F1 jako hlavní partner týmu Mercedes F1.
Aktualizace:
Společnost Petronas ve stejný den popřela plány na návrat Malajsie do kalendáře formule 1.
„PETRONAS odkazuje na zprávy zveřejněné 31. ledna 2024 o potenciálním návratu Velké ceny formule 1 do Sepangu v Malajsii v roce 2026. Rádi bychom potvrdili, že neproběhly žádné diskuse o návratu tohoto sportu na mezinárodní okruh Sepang.“