Zatímco pořádání Velké Ceny Formule 1 v České republice je abstraktní hudbou budoucnosti, pořádání závodu elektrických formulí ABB Formula E je do jisté míry reálné, jak nám prozradil samotný prezident Autoklubu České republiky Jan Šťovíček.
Líbí se Vám šampionát Formule E? Jak se díváte na jeho koncept?
Jan Šťovíček: Nástup elektřiny je realitou i v motorsportu, ať se to zastáncům tradičního benzínového závodění líbí nebo ne. Koncept seriálu je dobrý v tom, že se odehrává v zimní sezóně, kdy je na okruzích např. v Evropě mrtvo. Fanoušci tak mají i v této době co sledovat.
Máte nějaký oblíbený tým, nebo jezdce?
JŠ: Nemám, je tam celá řada jezdců a týmů, kteří jsou velice kvalitní a mají za sebou úspěšnou kariéru.
Byl jste někdy osobně na ePrix Formule E?
JŠ: Nebyl.
V loňském speciálním čísle časopisu Reflex, se dokonce objevila možná varianta trati, která by byla umístěná přímo v historickém centru Prahy, což by bylo jistě velmi pěkné, ale také velmi náročné, protože Praha během roku hostí mnoho dalších akcí, které její dopravní infrastrukturu zatěžují, namátkou lze jmenovat např. maraton. Prezidenta Šťovíčka jsme se tedy také zeptali na pár věcí ohledně možného konání závodu v Praze.
Co si myslíte o konání závodu Formule E v Praze?
JŠ: Bylo by to určitě hezké, ale je to velice obtížné, jak organizačně, tak finančně, a hlavně z hlediska přípravy.
Kde byste si takový závod představoval?
JŠ: Tak jako v jiných velkoměstech v centru. Na Václavském náměstí by bylo hezké umístit boxy, například.
Víme, že určitou podporu ze strany Autoklubu ČR konání závodu Formule E má. Takže jaké jsou podle Vás šance na její konání? Případně bylo zahájeno nějaké jednání s promotéry šampionátu?
JŠ: Nějaká úvodní jednání proběhla, ale prozatím je realizace tohoto hezkého projektu ještě velmi daleko.
Jaké úskalí by konání závodu v Praze mohlo mít?
JŠ: Finance a příprava trati. Třeba nový asfaltový povrch na řadě míst apod.
Kdy by se mohl závod konat?
JŠ: Těžko říct.
I přestože konání závodu Formule E není hotovou věcí a zdá se, že schází podpora dalších firem, úřadů a veřejnosti, elektrický pohon se na závodní trati objevil minimálně loni na Masarykově okruhu v Brně.
Loni se při Velké Ceně České Republiky prezentoval motocykl, který je čistě na elektrický pohon a od letoška by se měla série elektrických motocyklů doprovodně objevovat při závodech MOTO GP. Motocykly, ale mají opravdu krátký dojezd v závodním režimu. Co si myslíte naopak o závodech motocyklů s elektrickým pohonem?
JŠ: Totéž co o závodech elektromobilů. Jen FIM je v tomto ohledu pár let za FIA. Časem budou motocykly lehčí a budou mít větší dojezd. Uvidíme, jak to bude divácky atraktivní.
Chystá něco (případně se bude podílet) Autoklub ČR ohledně elektro pohonu tento rok (výstava/závod)?
JŠ: Je několik projektů v této oblasti, ale zatím si je nechám pro sebe.
Jakou roli by měl zastávat elektrický pohon v ČR?
JŠ: Jako všude v EU. Je veliký tlak výrobců na větší rozšíření elektromobilů, ale zatím se nesetkává s odezvou zákazníků. Je řada problémů, které je třeba vyřešit, třeba dobíjecí stanice a podobně.
Děkuji za Váš čas a přeji vše nejlepší v nadcházející motoristické sezóně.