Norris: Změny zadního křídla nejsou kvůli McLarenu

Norris: Změny zadního křídla nejsou kvůli McLarenu

Lando Norris vyvrátil tvrzení, že omezení pružnosti zadních křídel ze strany FIA by mělo uškodit McLarenu. Křídlo jejich vozu prošlo všemi testy a je legální, dokonce má ještě rezervu v povolených limitech. Změny ale nenastaly kvůli nim.

Pružnost zadních křídel a systém mini-DRS se řešili už během předsezónních testů v Bahrajnu. FIA proto vydala revidovanou technickou směrnici, která týmům znemožňuje používat nejen flexibilní přední, ale i zadní křídla.

Ta se však měla začít uplatňovat až ve Velké ceně Španělska, kde budou zavedeny přísnější testy omezující povolenou úroveň ohybu z 15 mm na 10 mm. 17. března, pouhých 24 hodin po úvodní Velké ceně Austrálie, informovala FIA týmy o dokumentu TD055A, který s okamžitou platností změnil povolené úrovně flexibility.

Na McLaren, který loni při Velké ceně Ázerbájdžánu použil mini-DRS, se začalo okamžitě ukazovatt. McLaren své zadní křídlo po rozhovorech s FIA změnil natolik, že Lando Norris neústupně tvrdí, že letošní kontroly zadního křídla nemají s McLarenem absolutně nic společného.

„Nic neměníme, náš vůz je v pořádku. Ve skutečnosti je to křídlo až příliš dobré a upřímně řečeno, asi málo tlačíme na pilu. Kdyby tato technická směrnice platila pro minulý víkend, byli bychom také v pohodě, takže není namířena proti nám. Zdá se, že je namířena proti jiným týmům.“

FIA potvrdila, že ačkoli všechny týmy prošly v Austrálii povinnými testy, záběry zadních křídel vozů byly dostatečnými důvody pro přísnější testování. Mluvčí FIA řekl: „Jak již bylo dříve sděleno, mezi koncem sezóny 2024 a začátkem sezóny 2025 využila FIA pravomoc, která jí byla udělena podle článku 3.15.1 Technických předpisů, aby zavedla buď nové, nebo náročnější testy průhybu při zatížení pro přední křídlo, horní zadní křídlo a zadní nosník.“

„Kromě toho FIA požádala týmy, aby ve volných trénincích používaly kamery ke sledování deformací, které vozy vykazují na trati během Velké ceny Austrálie. Po analýze záznamů zadního křídla v kombinaci se statickými průhyby naměřenými v garáži FIA v Melbourne dospěla FIA k závěru, že existují dostatečné důvody pro zavedení přísnějšího testu horního zadního křídla od nadcházející Velké ceny Číny.“

„Konkrétně článek 3.15.17, zavedený v roce 2025, stanoví, že pokud na oba krajní body hlavního křídla zadního křídla působí svislé zatížení 75 kg, vzdálenost mezi hlavním křídlem a klapkou se nesmí měnit o více než 2 mm.“

„Od nadcházející Velké ceny Číny bude tento limit snížen na 0,5 mm. Vzhledem ke krátkému termínu pro Šanghaj bude k tomuto novému limitu přidána pouze tolerance 0,25 mm. Týmy byly o tomto revidovaném testu informovány v pondělí 17. března.“

„FIA chce dále potvrdit, že během soutěže v Melbourne byly všechny vozy testovány podle požadavků článku 3.15.17 a shledány vyhovujícími, proto byly všechny vozy, které závodily v Melbourne, považovány za legální.“

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Jako malá jsem z televize slyšela hlavně jméno Michael Schumacher. Svoji cestu k formuli 1 jsem si ale musela najít sama. Nejvíce mě baví životní příběhy pilotů, jedinečné příběhy z paddocku a kus historie, který tento sport za sebou zanechal. Ve formuli 1 je totiž možné vše. Kromě formule 1…

Další články autora →

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *