Mercedes dohání Ferrari v počtu vítězství v historii F1

Mercedes dohání Ferrari v počtu vítězství v historii F1

Před dvaceti lety se Ferrari stalo statisticky nejúspěšnějším výrobcem motorů, když překonalo v roce 2004 americký Ford. Aktuálně má italská legendární značka na svém kontě 249 vítězství ve velkých cenách. Její letitý rekord však ohrožuje rival Mercedes, jemuž nechybí mnoho k jeho brzkému pokoření.

Pohonné jednotky Ferrari čekají na svůj další triumf v hlavním závodě F1 od loňské Velké ceny Mexico City, v níž zvítězil Carlos Sainz. Zatímco od té doby až dosud zaznamenal jejich konkurent Mercedes jako výrobce motorů vítězství rovnou osmnáct.

Ani po konci dominance německé stáje počínaje sezónou 2022 stále Ferrari nedokázalo navázat na svou poslední zlatou éru z počátku tohoto tisíciletí. Na mistrovský titul čeká jako konstruktér od roku 2008, přičemž poslední pomyslnou jezdeckou korunu si naposledy nasadil Kimi Räikkönen o sezónu dříve.

To naopak zmiňovaný Mercedes slavil loni po dvouleté odmlce další konstruktérský titul společně s McLarenem, kterému dodává pohonné jednotky od roku 2021. Letos zásluhou Landa Norrise, Oscara Piastriho a George Russella přidala do svých statistik dalších patnáct vítězství z dosavadně odjetých 21 velkých cen.

Všechno toto přispívá k tomu, že Mercedes se před VC Las Vegas nachází jen deset vítězství od Ferrari v historickém žebříčku počtu triumfů ve velkých cenách. A to i přesto, že německá továrna opustila šampionát po největší motoristické tragédii v Le Mans v roce 1955 a takřka čtyřicet let se jí neúčastnila.

Naopak Ferrari nevynechalo ani jednu celou sezónu od vzniku mistrovství světa v roce 1950. Od samotného počátku si Italové vyráběli své vlastní motory a již po svém prvním úspěchu o rok později se na delší dobu staly těmi nejúspěšnějšími v celém seriálu.

Příchod památného motoru Ford-Cosworth v roce 1967 však na mnoho dalších let změnil scénu F1. Rychle tyto motory statisticky předčily ty od Ferrari, k čemuž i dopomohl fakt, že v daných chvílích tyto motory poháněly většinu startovního pole.

Díky tomu se USA mohla radovat z rekordu v počtu vítězství ve velkých cenách až do sezóny 2004. Přesněji řečeno do VC Spojených států, kterou ovládlo Ferrari s Michaelem Schumacherem. Pro značku z Maranella se jednalo o 177. triumf v F1, čímž se po více než třech dekádách zpátky vrátilo do čela historických tabulek.

Přesně v té době měly pohonné jednotky Mercedesu na svém kontě 42 vítězství. K devíti zářezům v 50. letech přidal německý konstruktér od svého návratu do královny motorsportu v roce 1994 dalších 33.

Na konci sezóny 2004 se rozdíl v počtu vítězných trofejí z velkých cen mezi Ferrari a Mercedesem natáhl na 140. Tento rozdíl se však začal nejdříve pomalu stahovat během jejich rivality na konci prvního desetiletí 21. století, a následně se rychle snižoval v dominantní éře Mercedesu během hybridní éry.

Zatímco v sezónách 2022 a 2023 se Mercedes se svými motory trápil, v posledních dvou letech se znovu vytáhl na výsluní ve spolupráci s McLarenem a před letošní VC Las Vegas chybí Mercedesu jen jedenáct vítězství na aktuální držitelé rekordu z Ferrari.

Do konce této sezóny Mercedes nestihne předstihnout Ferrari v počtu prvních míst v cíli velkých cen. Zda se jim to podaří příští rok, to napoví jejich aklimatizace s novými technickými předpisy a to, jak se bude dařit jejich novým či starým rivalům z Audi, Red Bull-Fordu a Hondy.

Formule 1 nejsou jen úspěšní jezdci, ale i špičkové týmy. Ferrari, které udává tempo od samého počátku šampionátu, týmy založené závodníky jako McLaren či Williams, nebo noví šampioni Mercedes a Red Bull.

👉 Seznam týmů F1 | Aktuální sezóna | Kde týmy sídlí?

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Studuji mediální studia se specializací na komunikační studia. Zajímám se o motorsport, konkrétně F1 a MotoGP. Obě disciplíny, mezi nimiž nemám favorita, zarytě sleduji přes deset let, přičemž o nich píšu již více než tři roky. U motorsportu mě nejvíce zajímá nejen jeho historie a její vztah s přítomností, ale…

Další články autora →

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *