Každý tým musí jako podmínku, aby se mohl objevit na startovním roštu nové sezóny, zaplatit Mezinárodní automobilové federaci startovní poplatek. McLaren se letos pořádně plácne přes kapsu, protože čím více bodů získá tým v předcházející sezóně, tím více musí zaplatit, aby se mohl účastnit té následující.
McLarenu se letos poprvé od roku 2008 povedlo triumfovat se svým jezdcem v Poháru jezdců. V roce 2008 se stal šampionem jistý Lewis Hamilton. Zároveň letos stáj ovládla Pohár konstruktérů, ve kterém těsně zvítězila už loni. V tomto roce neměl tým z Wokingu mezi ostatními stájemi žádného vážného soupeře a pořadí týmů ovládl s daleko větším náskokem.
Loni tým získal 666 mistrovských bodů, což bylo o pouhých 14 bodů více než Ferrari, ovšem letos nastřádal Lando Norris s Oscarem Piastrim 833 bodů a druhý Mercedes jenom 469 bodů. Byl to druhý nejvyšší počet bodů, co kdy tým získal za jednu sezónu. Jediná stáj, která získala za jeden rok více než letošní šampioni, byl Red Bull v roce 2023. Bohužel se to nedá porovnávat s týmy ve vzdálenější historii, protože v průběhu let se měnil bodovací systém a zároveň navyšoval počet velkých cen.
Pro McLaren byl konec sezóny díky zajištění si obou titulů velmi radostný, avšak všechno dobré něco stojí a McLaren si bude muset na startovném pro příští rok kvůli svým letošním úspěchům oproti ostatním pořádně připlatit. Za svoje místo mezi ostatními bude muset tým založený Brucem McLarenem příští rok zaplatit něco málo přes 7,7 milionů amerických dolarů, což je astronomických 161 milionů Kč.
Před letošní sezónou musel tým zaplatit 6,1 milionů dolarů (cca 127,3 milionů Kč). To znamená, že letošní poplatek bude pro tým vedený Andreou Stellou asi o 1,6 milionu dolarů vyšší. Naštěstí pro tým vstupní poplatky nejsou započítávané do rozpočtového stropu.
Startovné se každoročně skládá ze dvou částí: paušálního poplatku, který je pro všechny týmy stejný, a částky násobené každým bodem z předcházející sezóny.
Zatím sice nejsou známy konkrétní údaje pro rok 2026, ale částku lze odvodit z poplatků pro právě ukončený ročník. Údaje pro nadcházející ročník totiž ještě z důvodů rozsáhlých změn pravidel nebyly zveřejněny.
Obvykle se ceny vstupních poplatků mění úměrně s indexem spotřebitelských cen, který se mezi lety 2024 a 2025 zvedl o 3,4 %. O zvyšování startovného tedy rozhoduje inflace.
Pokud se stejným zvýšením budeme počítat pro příští ročník, paušální poplatek naroste na 703 330 dolarů (cca 14,68 milionů Kč) a každý bod bude tým stát 7 030 dolarů (cca 147 tisíc Kč). Pro vítěze šampionátu je ovšem částka za každý bod ještě vyšší a v roce 2026 by měla čítat 8 438 dolarů (cca 176 tisíc Kč).
V příští sezóně, kdy proběhne obrovská změna pravidel, která má podle FIA učinit formuli 1 nepředvídatelnější a vzrušující, má zároveň do královny motorsportu vstoupit nový tým. Pro Cadillac bylo sice náročné vyjednat si svoje místo na roštu, ale nyní to vypadá, pokud vše stihnou, že je v březnu v Austrálii uvidíme. Jedenáctý tým bude muset za místo pro své dva monoposty zaplatit stejně jako všichni ostatní. Jelikož ovšem neabsolvoval uplynulou sezónu, tak uhradí pouze základní paušální poplatek.
Pro americký tým to však neznamená, že by na svém vstupu do královské disciplíny nějak ušetřil. Vzhledem k tomu, že od příští sezóny se budou odměny místo mezi deset týmů rozdělovat mezi jedenáct stájí, bude muset americká automobilka svým soupeřům proplatit odškodné. To, že všech deset týmů přijde o značnou část svých odměn za konečné umístění, byl jeden z hlavních důvodů, proč si nepřály vstup někoho nového do paddocku formule 1.
Cadillac bude muset zaplatit částku ve výši 500 milionů dolarů (cca 10,4 miliardy Kč), kterou si jako kompenzaci všech deset týmů rozdělí mezi sebe.
Tento poplatek proti štěpení odměn byl zaveden v předchozí Concordské dohodě s cílem vynahradit týmům jakoukoli finanční ztrátu na odměnách po dobu pěti let. Z toho vyplývá, že po uplynutí této doby už by měl nový tým přinést sportu takovou hodnotu, že už nebude svým rivalům nijak finančně škodit. Pro doplnění – nová Concordská dohoda vzejde v platnost od příštího roku.
Poplatky na startu sezóny mají částečně kompenzovat bonusy, které jsou vypláceny týmům za celkové umístění v předcházející sezóně. Čím výše se tým umístí, tím více peněz následně v odměnách obdrží. Být na startovním roštu se tedy stále vyplatí.
V průběhu roku 2026 budou stáje dostávat odměny na základě jejich umístění v letošní sezóně. Podle předpovědí by měl i Cadillac dostat finanční injekci 60 milionů dolarů (cca 1,25 miliardy Kč) a McLaren za první místo mezi konstruktéry 120 milionů dolarů (cca 2,5 miliardy Kč).
| Tým | Počet bodů – 2025 | Startovné 2026 ($) | Startovné 2026 (Kč) |
| McLaren | 833 | $7 732 579 | 161 409 854 Kč |
| Mercedes | 469 | $4 000 478 | 83 505 977 Kč |
| Red Bull | 451 | $3 873 935 | 80 864 519 Kč |
| Ferrari | 398 | $3 501 336 | 73 086 887 Kč |
| Williams | 137 | $1 666 463 | 34 785 748 Kč |
| Racing Bulls | 92 | $1 350 105 | 28 182 091 Kč |
| Aston Martin | 89 | $1 329 015 | 27 741 859 Kč |
| Haas | 79 | $1 258 713 | 26 274 375 Kč |
| Sauber (Audi) | 70 | $1 195 442 | 24 953 656 Kč |
| Alpine | 22 | $857 994 | 17 909 766 Kč |
| Cadillac | – | $703 330 | 14 681 310 Kč |
Formule 1 nejsou jen úspěšní jezdci, ale i špičkové týmy. Ferrari, které udává tempo od samého počátku šampionátu, týmy založené závodníky jako McLaren či Williams, nebo noví šampioni Mercedes a Red Bull.
SvětFormule.cz