
Manuál F1
Pokud jste začali královnu motorsportu sledovat teprve nedávno, možná máte několik otázek k tomu, jak funguje formule 1. Proto jsme se rozhodli pro vás připravit tento manuál, ať se lépe vyznáte v základních pojmech. Pokud budete mít jakékoliv otázky, neváhejte nás kontaktovat, rádi vše dovysvětlíme.
Co je formule 1?
Kde sledovat formuli 1?
Kolik je jezdců a týmů?
Kde se konají závody F1?
Jak probíhá závodní víkend?
Tabulka bodování F1 – počet bodů za umístění v závodě
Jak dlouho trvají závody?
Co je to F1 sprint?
Tabulka bodování F1 – počet bodů za umístění ve sprintu
Proč se F1 nazývá formule 1?
Kde týmy sídlí?
Jaký je rozdíl mezi F1 a FIA?
Kdy vznikla formule 1?
Kdo jsou nejúspěšnější jezdci F1 všech dob?
Které týmy F1 jsou nejúspěšnější v historii?
Kdo dodává pneumatiky pro závodní týmy F1?
Jaké pneumatiky se používají ve formuli 1?
Co znamenají jednotlivé směsi pneumatik?
Kolik pneumatik dostávají jezdci každý víkend?
Co znamenají různé vlajky na trati?
Jak ovlivní červené vlajky závod?
Co je to undercut?
Co je to overcut?
Co znamená DRS vláček?
Jak ovlivní závod safety car?
Co je formule 1?
F1 je přezdívána taktéž jako královna motorsportu. Jedná se o nejvyšší sérii jednomístných formulí, která má pod sebou juniorské série jako je formule 2, formule 3, formule 4. Je považována za vrchol motoristického sportu na světě. I když to tak nevypadá, jedná se o týmový sport, protože nejen jezdci, ale také mechanici promlouvají do závodních víkendů.
Sezóna formule 1 začíná většinou v březnu a trvá do prosince. Kalendář zahrnuje až 24 závodních víkendů. Historie F1 sahá až do roku 1950, kdy se jel první závod na okruhu Silverstone v Anglii. Od té doby se odjelo už přes 1 000 závodních víkendů.
Kde sledovat formuli 1?
Televizní práva pro formuli 1 pro Česko a Slovensko vlastní Nova, která vysílá všechno ke královně motorsportu na kanálu Nova Sport 5. Pokud byste chtěli zahraniční komentář, tak je možnost oficiálně se dívat na formuli 1 přes jejich službu F1 TV Pro. Pro další zajímavosti ze zákulisí v češtině doporučujeme sledovat kanál EisKing.
Kolik je jezdců a týmů?
Současný startovní rošt formule 1 tvoří celkem 10 týmů a 20 jezdců z celého světa, přičemž každý tým má dva vozy. Zkušenosti jezdců se pohybují od několikanásobných mistrů světa, jako jsou Lewis Hamilton, Max Verstappen a Fernando Alonso, až po nováčky, kteří absolvují svou první plnohodnotnou sezónu F1, jako jsou Andrea Kimi Antonelli, Oliver Bearman a Gabriel Bortoleto.
Pokud jde o týmy, tak těch se na startovním roštu od počátku v roce 1950 vystřídalo nespočet. Jediný tým, který přetrval a závodí od první sezóny formule 1 je Ferrari. Další historické týmy se přidaly nepatrně později jako je McLaren a Williams. Relativní nováček v porovnání s ostatními je americká stáj Haas, která do královny motorsportu vstoupila na začátku sezóny 2016.
Kde se konají závody F1?
Kalendář formule 1 zahrnuje celkem 24 závodů v 21 zemích na pěti kontinentech. Klasické okruhy jako Silverstone, Spa-Francorchamps a Suzuka v kombinaci s novějšími přírůstky, včetně Las Vegas, Miami a Saúdské Arábie, nabízejí vzrušující a rozmanitou škálu tratí.
Monako, Monza, Silverstone a Spa jsou okruhy, které jsou v kalendáři od samého začátku sezóny F1 v roce 1950, i když od té doby došlo k mnoha změnám konfigurace tratí z důvodu zvyšujících se nároků na bezpečnost – nejen pro jezdce, ale také pro diváky.
První sezóna královny motorsportu se skládala ze sedmi závodních víkendů a konala od května do září převážně v Evropě – výjimkou byl závod Indianapolis 500 ve Spojených státech, kterého se většina jezdců F1 nezúčastnila.
S rozvojem popularity formule 1 přibyly nové evropské závody a v následujících desetiletích se závody rozšířily také do Jižní Ameriky, Severní Ameriky, Afriky, Asie, Austrálie a nejnověji také na Blízký východ.
Jak probíhá závodní víkend?
Standardní závodní víkend trvá tři dny, obvykle pátek, sobotu a neděli.
V pátek se konají dva 60minutové volné tréninky (označované jako „Free practise“ a často se spíše používají jejich zkratky FP1 a FP2), během kterých týmy nastavují a optimalizují své monoposty. Tyto tréninky slouží k ověření, zda vozy fungují tak, jak mají, případně se hledá nejoptimálnější nastavení monopostu pro kvalifikaci a závod.
V sobotu se koná třetí volný trénink (FP3) a následně začíná kvalifikace („Qualification“ – často se setkáte s pojmem Q), která určuje pořadí pro nedělní závod. Kvalifikace je rozdělena na 3 fáze a zde je pro pilota nejdůležitější zajet co nejrychlejší měřené kolo. První část kvalifikace (Q1) trvá 18 minut a je eliminováno pět nejpomalejších jezdců. Q2 trvá 15 minut a je eliminováno dalších 5 jezdců. Tím se určí pozice 20–11 na startovním roštu před případnými penalizacemi. V závěrečné 12 minutové fázi (Q3) se pak rozhodne o prvních 10 pozicích na startovním roštu a o vytouženém prvním místě pro nejrychlejšího jezdce, označovaného jako pole position. Za kvalifikaci se neudělují žádné body.
V neděli je pak vyvrcholení víkendu, kdy se koná závod („Race“ – R) a kde jezdci získávají mistrovské body, místo na stupních vítězů a o to, kdo jako první projede cílovou čárou a stane se vítězem. Během závodu musí pilot minimálně jednou do boxů, aby přezul pneumatiky na jinou specifikaci. Tohle pravidlo neplatí, pokud je závod prohlášen za mokrý. Během zastávek v boxech jezdci netankují palivo.
Tabulka bodování F1 – počet bodů za umístění v závodě
Umístění v cíli závodu | Počet bodů |
1 | 25 |
2 | 18 |
3 | 15 |
4 | 12 |
5 | 10 |
6 | 8 |
7 | 6 |
8 | 4 |
9 | 2 |
10 | 1 |
Jak dlouho trvají závody?
Závody formule 1 trvají obvykle mezi hodinou a půl a dvěma hodinami, ale může to být ovlivněno výjezdem bezpečnostního vozidla, které neutralizuje závod v případě nehod a incidentů na trati, často se spíše používá anglický výraz „safety car.“ Druhá možnost je vyvěšení červených vlajek, které okamžitě zastavují závod z jakéhokoliv důvodu – vždy o tom rozhoduje Ředitelství závodu.
Každý závod v kalendáři má stanovený počet kol na základě délky tratě. Vzdálenost každého závodu je téměř vždy rovna nejmenšímu počtu kol, který přesahuje 305 kilometrů. Výjimkou z tohoto pravidla je Monako, kde je délka závodu rovna nejmenšímu počtu kol potřebných k překonání vzdálenosti 260 km, vzhledem k nižším rychlostem daným povahou městského okruhu.
Co je to F1 sprint?
F1 Sprint je krátký závod. Má délku 100 km, zhruba třetinu typické vzdálenosti závodu a měl by trvat asi 30 minut. Tato délka byla zvolena, aby se podpořil dynamické závodění, do kterého nepromlouvá strategie, protože není povinná zastávka v boxech.
Zatímco většina sezóny formule 1 se skládá z klasických závodních víkendů, šest z nich se vybralo a označeno jako sprintové víkendy. Tak královna motorsportu přidává další podívanou fanouškům. Sprintový formát víkendu je pro formuli 1 docela novinkou, protože první sprinty se jely v sezóně 2021.
Sprintový víkend je stále třídenní záležitostí s klasickým závodem jako hlavní událostí, ale sprintová kvalifikace (která určuje startovní rošt pro sprint) nahrazuje FP2 v pátek odpoledne. Samotný sprint se koná v sobotu (namísto FP3), před kvalifikací závod, která proběhne jako obvykle v neděli.
Místa vybraná pro sprintové závody jsou všechny tratě s velkým potenciálem pro předjíždění, s důrazem na to, aby jezdce motivoval od startu do cíle jet na plný plyn. Za sprint se udělují body v následujícím pořadí.
Tabulka bodování F1 – počet bodů za umístění ve sprintu
Umístění v cíli sprintu | Počet bodů |
1 | 8 |
2 | 7 |
3 | 6 |
4 | 5 |
5 | 4 |
6 | 3 |
7 | 2 |
8 | 1 |
Proč se F1 nazývá formule 1?
Důvody jsou dva. Prvním je, že v angličtině slovo „Formula“ je označení souboru pravidel, které se týkají konstrukce vozu, velikosti motoru, použití komponentů a několika dalších věcí, které všichni soutěžící musí dodržovat. Druhý je velmi prozaický. Číslice „1“ jednoduše označuje, že se jedná o nejvyšší formuli.
Kde týmy sídlí?
Většina továren týmů formule 1 se nachází ve Velké Británii, přičemž sedm z nich má své hlavní sídlo v Anglii. Existují však určité výjimky, například tým Haas má také část továrny v Itálii (díky dohodě o dodávkách komponentů s Ferrari) a ve Spojených státech (kde sídlí jeho další motorsportovní aktivity) a tým Alpine doplňuje své britské sídlo divizí ve Francii.
Pokud jde o ostatní tři týmy, Sauber sídlí ve Švýcarsku, zatímco Ferrari a Racing Bulls působí v Itálii.
Jaký je rozdíl mezi F1 a FIA?
F1, konkrétně Formula One Management (FOM), je ve vlastnictví americké mediální společnosti Liberty Media a drží komerční práva na tento sport.
Mezinárodní automobilová federace (FIA), založená v roce 1904, je řídícím orgánem pro řadu motoristických soutěží po celém světě, včetně formule 1. Dohlíží na technické, sportovní a finanční předpisy, zajišťuje, aby soutěžící dodržovali pravidla, a stanovuje přísné bezpečnostní normy.
F1 úzce spolupracuje s FIA na každoročním pořádání závodů – odtud pochází oficiální název: „Mistrovství světa FIA formule 1“. Z tohoto důvodu se správně má psát v češtině formule 1 s malým f, protože to není oficiální název.
Kdy vznikla formule 1?
Formule 1 byla založena jako mistrovství světa v roce 1950 a první závod se konal 13. května téhož roku na okruhu Silverstone – bývalé základně královského letectva ve Velké Británii.
V sezóně se konalo dalších šest závod a prvním mistrem světa se stal jezdec Alfa Romeo Giuseppe „Nino“ Farina, který porazil své týmové kolegy Juana Manuela Fangia a Luigiho Fagioliho.
Zatímco motoristický sport se provozoval již od konce 19. století a závody Grand Prix si v následujících desetiletích získávaly na popularitě, rok 1950 znamenal začátek oficiálního mistrovství F1, které trvá dodnes.
Kdo jsou nejúspěšnější jezdci F1 všech dob?
Nejúspěšnější mistři světa F1 jsou Lewis Hamilton, který sdílí celkový rekord sedmi jezdeckých titulů s Michaelem Schumacherem. Hamilton získal svůj první titul s McLarenem v roce 2008 a mezi lety 2014 a 2020 přidal dalších šest titulů s Mercedesem, zatímco Schumacher vyhrál tituly v letech 1994 a 1995 s Benettonem a dalších pět v řadě přidal s Ferrari v letech 2000 až 2004.
V současné době drží Brit také rekord v počtu vítězství v závodech, jichž má před sezónou 2025 na kontě 105, a také v počtu pole position, jichž získal 104.
Mezi další vícenásobné šampiony patří Juan Manuel Fangio, který v 50. letech získal pět titulů, Alain Prost, který vyhrál čtyři tituly v 80. a 90. letech, Sebastian Vettel, který získal čtyři tituly v řadě v letech 2010 až 2013, a úřadující šampion Max Verstappen, který v roce 2024 získal svůj čtvrtý titul v řadě.
Ayrton Senna byl jezdcem, který vypadal, že ve své legendární kariéře v F1 dosáhne ještě vyšších čísel, ale tragická nehoda během VC San Marina v roce 1994, při které zemřel ho zastavila pouze na třech titulech mistra světa.
Fernando Alonso, který vyhrál v letech 2005 a 2006, se připojí k Hamiltonovi a Verstappenovi jako jediní jezdci na startovním roštu v roce 2025, kteří získali titul.
Které týmy F1 jsou nejúspěšnější v historii?
Zatímco mistrovství světa jezdců F1 se koná od první sezóny v roce 1950, mistrovství týmů bylo zavedeno až v roce 1958, kdy Vanwall zvítězil nad Ferrari.
Od té doby se Ferrari etablovalo jako nejúspěšnější tým z hlediska počtu vítězství v mistrovství a za několik desetiletí získalo 16 titulů. Na druhém místě jsou Williams a McLaren s devíti tituly, následuje Mercedes s osmi tituly. Red Bull má šest titulů.
Pokud jde o tituly jezdců, vede Ferrari s 15 tituly, nejbližším konkurentem je McLaren s 12 tituly, před Mercedesem (9), Red Bullem (8) a Williamsem (7).
Ferrari také zaznamenalo nejvíce vítězství v závodech, když jich do Velké ceny Kanady 2025 získalo 248, následované McLarenem (196), Mercedesem (130), Red Bullem (124) a Williamsem (114).
Kdo dodává pneumatiky pro závodní týmy F1?
Italský výrobce Pirelli dodává pneumatiky pro týmy formule 1 od roku 2011, čímž se vrátil do tohoto sportu po předchozích obdobích zapojení v 50., 80. a 90. letech.
Pirelli byla jednou z několika společností, které dodávaly pneumatiky na začátku mistrovství světa v roce 1950, a v průběhu desetiletí se objevila řada značek, během nichž se technologie pneumatik vyvíjela stejně rychle jako monoposty.
Na rozdíl od některých předchozích období, kdy mezi sebou soutěžilo několik výrobců pneumatik a vznikla takzvaná válka pneumatik, je Pirelli nyní jediným exkluzivním dodavatelem F1, s dohodou platnou do konce sezóny 2027.
Jaké pneumatiky se používají ve formuli 1?
Pro sezónu 2022 byly v rámci rozsáhlých změn technických předpisů vyvinuty zcela nové 18palcové pneumatiky, přičemž každý prvek byl vyroben od základu – od profilu přes strukturu až po různé směsi.
Společnost Pirelli zohlednila více než 10 000 hodin testování v interiéru, 5 000 hodin simulací a 70 virtuálně vyvinutých prototypů, aby vytvořila 30 různých specifikací, které byly poté testovány týmy na více než 20 000 kilometrech. Další úspěšné úpravy byly provedeny v letech 2023 a 2024.
Mezitím se společnost nadále soustředila na výzkum a vývoj udržitelných řešení v oblasti pneumatik v rámci podpory cílů udržitelnosti stanovených F1 – tento sport si klade za cíl dosáhnout do roku 2030 nulových emisí uhlíku.
Kromě svého vlivu na F1 jsou 18palcové pneumatiky Pirelli také více v souladu s produkty, které motoristé používají každý den – což znamená, že přenos technologie je snazší a silniční průmysl těží z každoročních inovací v tomto sportu.
Co znamenají jednotlivé směsi pneumatik?
Řada 18palcových pneumatik Pirelli pro sezónu 2025 zahrnuje šest sad do sucha (označované jako slicky od nejtvrdší po nejměkčí: C1, C2, C3, C4, C5 a C6). Dále je sada označená jako pneumatiky do přechodných podmínek („intermediates“ – intermediálky, zelená barva) a pneumatiky do deště („full wets“ – modrá barva).
C6 je nová ultra měkká směs, která by měla být použita na některých městských okruzích. Z řady slicků C1-C6 vybere Pirelli tři směsi, které se budou používat na každého závodního víkendu, s přihlédnutím k charakteristikám tratě a klimatu – nejtvrdší trojice se vybírá pro místa, kde jsou pneumatiky obecně vystaveny větším nárokům, a naopak.
Pneumatika do sucha s nejvyšším číslem je pro víkend označena červeně a je známá jako měkká pneumatika, střední volba je označena žlutě a je známá jako středně tvrdá, zatímco pneumatika s nejnižším číslem je označena bíle a je nazývána tvrdou – všechny jsou doplněny zelenými pneumatikami pro přechodné podmínky a modrými pneumatikami pro mokrou trať.
Teoreticky nabízí měkká směs nejvyšší přilnavost, ale pouze po krátkou dobu než se opotřebuje, což ji činí ideální pro kvalifikační jízdy, zatímco tvrdá směs je opačná – vydrží mnohem déle, ale nabízí menší přilnavost (a v důsledku toho pomalejší časy na kolo). Střední a tvrdá směs jsou pravděpodobně výhodnější volbou pro závodní vzdálenost, záleží vždy na zvolené strategii.
Kolik pneumatik dostávají jezdci každý víkend?
Během standardního víkendu dostanou jezdci 13 sad pneumatik do sucha, čtyři sady přechodných pneumatik a tři sady pneumatik do mokra. Extra sada měkkých pneumatik je vyhrazena pro ty, kteří se dostanou v kvalifikaci do Q3, zatímco všichni jezdci musí během závodu použít alespoň dvě různé směsi suchých pneumatik, pokud je trať suchá.
Při sprintových víkendech se počet pneumatik sníží z 13 sad na 12, přičemž jezdci dostanou dvě sady určených tvrdých pneumatik, čtyři sady středních a šest sad měkkých. Celkový počet sad pneumatik do deštivého počasí zůstává stejný (7), ale rozděluje se na pět sad přechodných a dvě sady do deště.
Co znamenají různé vlajky na trati?
Ve formuli 1 hrají vlajky klíčovou roli při zajišťování bezpečnosti a plynulosti během závodního víkendu. Slouží jako vizuální signály pro jezdce, protože při rychlostech přes 300 km/h nemají možnost sledovat textové pokyny nebo komunikovat jen přes rádio. Každá barva vlajky má svůj přesný význam a jezdci musí jejich pokyny okamžitě respektovat. Jsou rychlé, jednoznačné a zaručují, že i v extrémně hlučném prostředí má závodní tým jistotu, že všichni účastníci vědí, jaká pravidla aktuálně platí.
Zelená vlajka
Používá se k označení, že trať je volná/bezpečná, ať už na začátku zahřívacího kola, tréninku nebo kvalifikačního kola, nebo bezprostředně po incidentu, který vyžadoval použití jedné nebo více žlutých vlajek.
Žlutá vlajka
Signálem značící nebezpečí a může být řidičům signalizována dvěma způsoby.
- Jedna žlutá vlajka – znamená, že piloti musí snížit rychlost, nesmějí předjíždět a musí být připraveni změnit směr jízdy, protože vedle nebo částečně na trati se nachází překážka. Musí být zřejmé, že pilot snížil rychlost v příslušném úseku/úsecích.
- Dvojitá žlutá vlajka – znamená, že piloti musí výrazně snížit rychlost, nesmějí předjíždět a musí být připraveni změnit směr nebo zastavit, protože na trati nebo vedle ní se nachází nebezpečí, které zcela nebo částečně blokuje trať, a/nebo pracují traťoví komisaři.
Během volných tréninků a kvalifikačních jízd musí být zřejmé, že pilot se nepokusil zajet rychlý čas na kolo (piloti by měli zvolnit, což však neznamená, že musí zajet do boxů, protože trať může být v následujícím kole volná).
Červená vlajka
Je vyvěšena na startovní čáře a na každém stanovišti maršálů kolem okruhu – když se Ředitelství závodu rozhodne zastavit trénink, kvalifikaci nebo závod, a to z důvodů od vážné nehody až po špatné povětrnostní podmínky.
V tréninku a kvalifikaci jsou všichni jezdci povinni snížit rychlost a pomalu se vrátit do svých garáží, zatímco v závodě jsou všichni jezdci povinni snížit rychlost a pomalu se přesunout do boxové uličky, seřadit se u výjezdu a čekat na další pokyny.
Žlutá vlajka s červenými pruhy
Nehybná žluto-červená vlajka s pruhy signalizuje pilotům, že na trati před nimi došlo ke zhoršení přilnavosti kvůli oleji nebo vodě na trati.
Bílá vlajka
Je vyvěšena, aby informovala piloty, že před ním jede mnohem pomalejší vozidlo, a někdy je vidět na konci tréninků, když piloti zkoušejí tréninkové starty.
Modrá vlajka
Obvykle se mává, aby informovala jezdce, že bude předjet, ale během závodu má oproti předchozímu případu odlišný význam. Vždy se zobrazuje, aby informovala jezdce opouštějícího boxovou uličku, že se zezadu blíží provoz (v podstatě říká jezdci, aby byl při návratu na okruh obzvláště opatrný).
Během tréninku
Je vyvěšena, aby informovala piloty, že se za ním blíží rychlejší auto a chystá se ho předjet. Například pilot pomalejšího monopostu může být v dojezdovém kole před návratem do boxové uličky, zatímco pilot za ním je v měřeném kole.
Během závodu
Zobrazuje se řidiči, který je o kolo zpět. Když se zobrazí, musí dotyčný řidič co nejdříve umožnit následujícímu vozu předjet a pokud budou tři varování ignorována, bude potrestán.
Vlajka „Code 60“
V některých případech může Ředitel závodu uložit omezení rychlosti na celé trati nebo na její části, pokud jsou během tréninků, kvalifikačních jízd nebo závodů vyvěšeny dvojité žluté vlajky.
Pokud je na celé trati zavedeno jednotné omezení rychlosti, bude to označeno jednou žlutou vlajkou a tabulí s nápisem „FCY“ (Full Course Yellow) nebo fialovou vlajkou s bílým kruhem obsahujícím číslo 60 (známou jako „kód 60“), která stanoví omezení rychlosti na 60 km/h.
Pokud je stanoveno variabilní omezení rychlosti, bude to označeno jednou žlutou vlajkou a tabulí s nápisem VSC (Virtual Safety Car), a pokud je omezení rychlosti stanoveno pro část trati, začátek a konec této zóny budou označeny dvojitou žlutou vlajkou a tabulí s nápisem „SLOW“.
Černá vlajka
Používá se k diskvalifikaci jezdce a nařizuje mu, aby se okamžitě zajel do boxů. Rozhodnutí o použití této vlajky je výhradně na komisařích. Použití černé vlajky vůči jezdci je v F1 velmi vzácné.
Černá vlajka s oranžovým kruhem
Používá se k informování pilota, že jeho vůz má mechanické problémy, které mohou představovat nebezpečí pro něj nebo pro ostatní, a znamená, že musí co nejdříve zastavit v boxech. Pokud jsou mechanické problémy odstraněny ke spokojenosti hlavního technického komisaře, může se vůz vrátit do závodu, v opačném případě musí zůstat v boxech.
Černobílá vlajka
Nesmí být zaměňována s šachovnicovou vlajkou. Diagonálně rozdělená černobílá vlajka slouží jako varování pro jezdce, že byl nahlášen za nesportovní chování a že jakékoli další takové chování bude mít za následek trest. Je doprovázena startovním číslem jezdce – to platí také pro černou vlajku a černou vlajku s oranžovým kruhem popsané výše.
Šachovnicová vlajka
Mávaná na startovní rovince, označuje konec tréninku, kvalifikace nebo závodu a mává se, dokud startovní rovinkou neprojedou všechny soutěžící vozy.
Panelové vlajky
Kromě maršálů, kteří mávají vlajkami u trati, jsou na všech okruzích F1 instalovány digitální světelné panely, aby byly zprávy pro jezdce co nejjasnější – s ohledem na viditelnost a proměnlivé povětrnostní podmínky.
Jak ovlivní červené vlajky závod?
Během přerušení závodu červenou vlajkou mohou jezdci měnit pneumatiky a opravovat poškození svých vozů pomocí stejných dílů, což znamená, že povinnost použít dvě různé směsi může být splněna bez ztráty času. Tato situace může výrazně změnit pořadí těch, kteří již zastavili, protože nemají šanci dohnat čas ztracený při zastávce v boxech.
Ve Velké ceně Itálie 2020 se Pierre Gasly díky takovému načasování podařilo výrazně posunout v pořadí. Poté, co zastavil v boxech těsně před povoláním safety caru, se posunul z pozice mimo body na třetí místo, když ostatní jezdci zastavili v boxech za safety carem. Gasly pak dostal druhou bezplatnou zastávku v boxech pod červenou vlajkou, která byla vyvolána havárií Charlese Leclerca.
V kombinaci s penalizací Lewise Hamiltona a předjetím Lance Strolla při restartu se Pierre Gasly dostal do vedení a udržel si tuto výhodu a zaznamenal své první vítězství v kariéře ve formuli 1.
Co je to undercut?
Undercut je situace, kdy jezdec zajede do boxů dříve než vozy, které má před sebou, aby se pokusil získat jejich pozici. K tomu dochází, když tým věří, že čerstvější pneumatiky přinesou vyšší rychlost a vytvoří čistý zisk oproti setrvání na trati do doby, než ostatní vozy zajedou do boxů. V závislosti na celkové strategii může tým nasadit stejnou směs nebo jednu ze dvou dalších dostupných směsí.
Tato taktika se často používá na tratích, kde je předjíždění obtížnější, jako je Hungaroring a Singapur, a strategie je jedinou pravděpodobnou metodou, jak se posunout vpřed. Je to také jeden z nejběžnějších strategických nástrojů pro předjíždění.
Příkladem může být Velká cena Singapuru 2019, kdy Sebastian Vettel zajel do boxů z třetího místa před Charlesem Leclercem a Lewisem Hamiltonem, kteří byli před ním. S čerstvými pneumatikami zajel Vettel rychlé kolo ve srovnání s těmi, kteří byli před ním, a v době, kdy Leclerc vyjel z boxů, se Vettel dostal do čela závodu, což proměnil ve své 53. a poslední vítězství v F1.
Undercut může být riskantní, protože obvykle znamená ztrátu pozice na trati ve prospěch vozů za vámi a vyžaduje návrat do volného vzduchu po zastávce v boxech, aniž byste byli zdržováni pomalejšími vozy.
Co je to overcut?
Overcut je situace, kdy jezdec zůstává na trati déle než jeho bezprostřední soupeř, aby se pokusil získat pozici. Tuto strategii lze využít ze dvou důvodů. Za prvé, pokud jezdec, který zůstává na trati, dokáže udržet nebo zvýšit své tempo ve srovnání se soupeřem, který zajel do boxů, může se mu podařit předjet ho, až ten nakonec zajede do boxů.
Za druhé, pokud soupeř, který zajel do boxů jako první, není schopen rychle zahřát pneumatiky a je v prvním kole po zastávce pomalejší, může toho pilot, který ještě nezajel do boxů, využít a před zastávkou v boxech zvýšit náskok mezi nimi.
Tato taktika je běžná také v Monaku, kde je předjíždění extrémně obtížné a obětování pozice na trati s sebou nese značné riziko.
Příkladem toho byla Velká cena Monaka 2021. Lewis Hamilton zastavil v 29. kole, aby se pokusil předjet Pierra Gaslyho, ale nedokázal zahřát pneumatiky. To znamenalo, že Gasly na starších pneumatikách byl schopen jet rychleji než Hamilton na nových pneumatikách, čímž se zvětšil rozdíl mezi nimi a zůstal na trati v čele. Vettel to udělal ještě efektivněji, když zastavil o dvě kola později a předjel oba jezdce.
Co znamená DRS vláček?
DRS vláček je situace, kdy se řada vozů dostane do patové situace, kdy kromě vedoucího jezdce jsou všechny ostatní vozy v dosahu systému DRS a nemohou se posunout vpřed. Důvodem je to, že vozy vpředu také disponují systémem DRS, což znamená, že následující jezdci nemohou využít výhody, které DRS obvykle poskytuje.
Právě DRS vláčky podnítí týmy k tomu, aby zkusily undercut, aby mohli jezdci jet v čistém vzduchu a pokusit se dosáhnout čistého zisku, jakmile bude cyklus zastávek dokončen.
Jak ovlivní závod safety car?
Safety car (SC) a virtuální safety car (VSC) mohou výrazně ovlivnit strategii, protože pomalejší časy na kolo snižují nároky na dobu strávenou v boxech.
Podle pravidel VSC musí pole jezdit v přísném rozmezí, které stanoví FIA. Toto rozmezí určuje, jak rychle může vůz dorazit do určitých bodů na trati, a zajišťuje, že celé pole zpomalí stejně a rozestupy mezi vozy zůstanou zachovány. Když všichni na trati zpomalí, rozdíl mezi rychlostí těch, kteří zajíždějí do boxů, a těch, kteří zůstávají na trati, je menší, což znamená, že se při zastávce v boxech ztratí méně času a v důsledku toho lze potenciálně získat více pozic.
Pro srovnání, zastávka v boxech při Velké ceně Spojených států v roce 2022 stála jezdce přibližně 20 sekund z času na kolo. Za podmínek safety caru se tento čas zkrátil na 12 sekund, což jezdcům, kteří zastavili v boxech za safety carem, v podstatě poskytlo osm sekund zdarma.
Proto týmy pravděpodobně okamžitě změní závodní strategii, pokud bude vyhlášen safety car nebo VSC, protože čas získaný zastávkou v boxech za těchto podmínek převáží potenciální čas získaný zastávkou v boxech za normálních podmínek nebo po období, kdy je závod pozastaven.
Gratulujeme, pokud jste dočetli náš manuál. Teď už rozumíte základním pojmům ve formuli 1. Těšíme se na Vás v našich diskuzích.