Le Castellet: F1 začala úspěchy Williamsu a Heskethu

Le Castellet: F1 začala úspěchy Williamsu a Heskethu

Před nadšenými 30 000 diváky se v rámci Grand Prix de France Historique minulý víkend konaly první dva závody formule 1 Masters. V sobotu se prosadil Ir Mike Cantillon (Williams-Ford FW07C), v neděli triumfoval překvapivě Brit Oliver Webb na Heskethu-Ford 308.

Sobota

Svou přihlášku do prvního podniku klasické F1 sezóny 2024 odevzdalo pro Le Castellet neuvěřitelných 40 jezdců, z nichž pak 36 skutečně zasáhlo do tréninků. Bude velkolepé, když za 2 měsíce do Brna přijede alespoň polovina z nich…

V první kvalifikaci se prosadil Mike Cantillon na jeho Williamsu FW07C (ex-Reutemann, 1982) před Kenem Tyrrellem (Tyrrell 011, 1982), nedávnou britskou nadějí F3000 Oliverem Webbem (Hesketh 308B, 1974), synem a otcem D´Ansembourgovými (Brabham BT49, 1982 a Wiliams FW07C, 1981) a třemi dalším Tyrrelly v rukou specialistů Martina Strettona, Matthewa Wrigleye a Jamieho Constabla.

„Vozy z éry před rokem 1978 jsou zde velmi rychlé a obával jsem se, že mne Webbův Hesketh v prvním kole ohrozí. Podařilo se mi ale zůstat v čele a pak jsem kolo za kolem budoval svůj náskok,“ shrnul šťastný vítěz Cantllion po 13 kolech závodu. Oli Webb, profík, který zde ještě před několika lety startoval v F3000 a je obrovským přínosem pro klasickou F1, byl asi sám trochu překvapen konkurenceschopností jeho vozu po Jamesovi Huntovi a dojel „jen“ 7.: „Koncem závodu jsem raději šetřil auto.“ Druhý dojel Piquetův Brabham z roku 1982 v rukou dalšího nováčka, mladého Belgičana Wernera d´Ansembourga: „Byla to zabíračka. S takovým autem jsem ještě nikdy nebojoval kolo na kole se soupeři. Je to fascinující – jsem naprosto šťasten!“ Zabrat mu dal hlavně Ken Tyrrell, který dojel po dlouhém boji jen o necelé 2 sekundy za ním.

Domící fandy nadchl především další profík a bývalá formulová naděje země, Soheil Ayari. Francouz startoval na jeho Ligieru JS21 (ex-Jarier, 1983) po problémech v kvalifikaci jen z chvostu pole, dokázal ale dojet mezi top 10.

Výsledek sobotní Grand Prix de France Historique formule 1

  1. Mike Cantillon, Williams FW07C
  2. Werner d´Ansembourg, Brabham BT49
  3. Ken Tyrrell, Tyrrell 011
  4. Christophe d´Ansembourg, Williams FW07
  5. Jamie Constable, Tyrrell 011
  6. Steve Hartley, McLaren MP4/1
  7. Oliver Webb, Hesketh 308B
  8. Simon Fish, Arrows A4
  9. Martin Stretton, Tyrrell 012
  10. Soheil Ayari, Ligier JS21

Neděle

Poté, co se publikum pobavilo demonstrační jízdou mimo jiné v podání super hvězd Jackyho Ickxe, Reného Arnouxem a Gerharda Bergera, vrcholil víkend druhým závodem formule 1.

Cantillonova předpověď se měla splnit: tentokrát hrál Webbův Hesketh větší roli a dění na špičce závodu bylo ještě pestřejší, než v sobotu. První kolo vedl Ayariho Gitanes-Ligier, pak se kupředu na 8 kol propracoval Webb v senzační konstrukci nezapomenutelného Dr. Postlethwaitea. Cantillon se na prvním místě poté ohřál jen jediné kolo, než Oli Webb znovu převzal pro závěrečné 3 okruhy po trati pana Paula Ricarda žezlo a s náskokem jediné sekundy na dotírajícího Martina Strettona (Tyrrell 011) vyhrál! Na Cantillona, který 3 kola před koncem odpadl, tentokrát zbylo jen nejrychlejší kolo závodu. Za zmínku stojí i další relativní nováček klasické F1: na Fittipaldi F8 dojel na 8. místě Victor Jabouille, syn velkého pilota Renaultu-Turbo-F1, Jeana-Pierra.

Grand Prix Historique de France předvedla, že skutečná formule 1 ještě existuje  a dokáže  předvést hodnotný a pestrý sport. Šampionát nyní nastoupí na dalších klasických tratích v Brands Hatchi a Zandvoortu, než v polovině června zavítá do Brna. Nelze, než se těšit na tento motoristický vrchol roku na moravské trati!

Výsledek nedělní Grand Prix de France Historique formule 1

  1. Oliver Webb, Hesketh 308B
  2. Martin Stretton, Tyrrell 012
  3. Christophe d´Ansembourg, Williams FW07
  4. Ken Tyrrell, Tyrrell 011
  5. Jamie Constable, Tyrrell 011
  6. Simon Fish, Arrows A4
  7. Soheil Ayari, Ligier JS21
  8. Victor Jabouille, Fittipaldi F8
  9. Mister John of B, Ligier JS11
  10. Guilleaume Roman, Ensign MN175

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Roman Klemm)
Sdílejte na:
Zavřít

Další články